זירה סיקור ידוענים- כיצד הסיקור התקשורתי מושפע מהגורמים השולטים בטקסט (הידוען וצוותו, התקשורת או הקהל)?, תרבות הקפיטליזם ועליית הקפיטליזם הרגשי

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 665

תקציר העבודה

זירה סיקור ידוענים:
הגדרה- ידוענים: מדובר באנשים מפורסמים בעיקר בזכות אמצעי התקשורת כמו כוכבי בידור, טלווזיה, ספורט ופוליטיקה ודמויות שהציבור מתעניין בחייהן הציבוריים והפרטיים. מדובר בתופעה שצברה תאוצה בעידן התקשורת הדיגיטלית והפכה לתחום בעל עוצמה כלכלית והשפעה חברתית.
הסיקור התקשורתי מושפע מגורמים שונים, שהם:
1. תחומי הפעילות של הידוען- זירת הידוענים כוללת דמויות מעולם המשחק, הדוגמנות, פוליטיקה, ספורט, תקשורת וכד'.
ישנם מאפיינים משותפים לסיקור של ידוענים מתחומים שונים וגם מאפיינים הייחודיים מכל תחום. ניתן לזהות היום זליגה של אופני סיקור שונים.
2 . מיקומו של הידוען בשדה הידוענים- בזירת הידוענים קיימת היררכיה הן תרבותית והן כלכלית, אשר זו מדרגת את הידוענים על הרצף שבין "גבוהים" הראויים וזכורים -ישירה יותר בין הידוען לקהל תוך שליטה גדולה יותר של הידוען וצוותו. * כיצד הסיקור התקשורתי מושפע מהגורמים השולטים בטקסט (הידוען וצוותו, התקשורת או הקהל)? – א. מערכת היחסים בין הידוענים לבין המנגנון התקשורתי הינה מורכבת. מצד אחד קיימת תלות הדדית חזקה בין הצדדים, ומצד שני, לעיתים ישנם מתחים ואינטרסים סותרים, לדוגמא: חשיפה מול שמירה על פרטיות. אופי היחסים מתבטא ברמות משתנות של שיתוף פעולה בין הידוען לבין המדיה. ב. פערים בין תהליכי יצור הטקסט לבין אופן הצגתו לקהל, לדוגמא- צילום של ידוען בבית קפה המוצג לקהל כצילום פפראצי אך בפועל הוא תוצר של תיאום מראש בין צוות יחסי הציבור של הידוען לבין הצלם. ג. הזיקה ההדוקה בין סיקור תקשורתי של ידוענים לבין מטרות שיווקיות כמו קידום מכירות של מוצרים ושירותים באמצעות סיקור הידוען כצרכן שלהם.
* היחסים בין הידוען לבין הקהל שלו מעוצבים בטקסטים תקשורתיים על ידי 2 מתחי יסוד:
1) המתח בין קרבה לפער- מצד אחד ידוענים נתפסים כאנשים "יוצאי דופן", בעלי כישרון ייחודי באורח חיים נוצץ בסביבה חברתית נפרדת ורחוקה מזו של "האדם הפשוט", מצד שני לעיתים קרובות מודגשים בסיקור התקשורתי דווקא תכונות "רגילות" ומעוררי הזדהות אשר גורמים לקהל ליצור עמם קשרים שהם מעין תחושה של היכרות …
תרבות הקפיטליזם ועליית הקפיטליזם הרגשי- עם עליית העידן המודרני והתפתחות הקפיטליזם ותרבות הצריכה חל שינוי משמעותי בסיקור ידוענים. בעבר הסיקורים היו של אלילי ייצור- גיבורים אשר מבטאים את מיתוס "החלום האמריקאי" (בעזרת כוח רצון ועבודה קשה אפשר לעלות בסולם ולהתקדם). הגיבורים היו דמויות פוליטיות, אנשי עסקים שהצליחו להגיע לתפקידי מפתח יצרניים (פוליטיקאים, תעשיינים ואנשי מדע). –