אלימות בתקשורת- באולינג לקולומביין, היקף האלימות בטלוויזיה,

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1294

תקציר העבודה

אלימות בתקשורת- באולינג לקולומביין הסרט באולינג לקולמביין נוצר בעקבות האירוע בתיכון קולומביין בעיירה קטנה בארה"ב, בשנת
1 999 שבו פתחו זוג תלמידי תיכון במסע רצח שהסתיים ברצח שנים עשר מחבריהם לספסל הלימודים, וברציחתו של מורה, כמו גם בפציעתם של רבים אחרים. הגורם המרכזי לאלימות בארה"ב על פי הסרט "באולינג לקולומביין":
מייקל מור מונה מספר גורמים, חלקם תרבותיים ותקשורתיים, מבין כל הגישות המדברות על קשר בין אלימות במציאות לבין אלימות בתקשורת, מחזקים טיעוניו של מור את גישת התירבות; – ההיסטוריה האמריקאית היא היסטוריה אלימה ומדממת של מלחמה בפשע, מלחמות אזרחים, מלחמות מחוץ ומבית, מלחמה בטרור. (אם כי ההיסטוריה –
היקף אלימות בטלוויזיה מרבית הסוגות (זאנרים) הטלוויזיוניות כוללות מרכיבים של אלימות פיזית גלויה או מרומזת:
החל מסרטי מלחמה, מערבונים, דרמות וכלה בסרטים מצוירים, וידאו קליפים, פרסומות ואף בחדשות.  גם אלימות מילולית באה לידי ביטוי בז'אנרים השונים. מגיל צעיר מאוד צופים הילדים במגוון רחב של תוכניות טלווזיה ואינם מוגבלים בצפייתם רק לתוכניות המיועדות מלכתחילה לבני גילם. מכאן שהילדים חשופים לכל הביטויים האלימים בטלווזיה. כדי לקבוע מהי כמות האלימות בטלוויזיה ומהן המגמות המשתנות בה לאורך השנים, נערך מחקר ע"י החוקרים גרבנר וגרוס (1980) שבדקו וחקרו את תפקידו של עולם הטלוויזיה בטיפוח ובתירבות של תפיסת העולם ומערכות ערכיות = כיצד אנשים תופסים את המציאות בעקבות צפייה בטלוויזיה.
המחקר הראה כי:
-עולם הטלוויזיה האמריקני של שעות שיא הצפייה ותוכניות הילדים של סופי השבוע הוא עולם של פעולה, כוח וסכנה.
-פשע בטלווזיה שכיח לפחות פי עשרה יותר מהמציאות האמריקנית.
-הילדים נחשפים לסצנות אלימות רבות בזמן קצר בכל סוגי התוכניות.
-תוכניות הטלוויזיה ודמויות השתנו –
הוצעו 5 תיאוריות המנסות להסביר תופעה זו:
תיאורית הלמידה והחיקוי- הטיעון המרכזי של תיאורית הלמידה והחיקוי הוא שהצופים עלולים ללמוד ולאמץ התנהגות אלימה בעקבות צפייה באלימות בטלוויזיה. בתנאים מסוימים, קובעת התיאוריה, הם עלולים לחקות את ההתנהגות האלימה של "גיבורים" בתוכנית טלוויזיה, עימם הם מזדהים. כלומר- האלימות בטלוויזיה מספקת לצופים רבים מכשיר הדרכה להתנהגות אלימה ולחיקויה.
למידה ע"י צפייה יכולה להיות קשורה לגיל. ילדים קטנים, שאינם רואים את הקשר בין התנהגות תוקפנית למניעיה, מועדים יותר לחקות התנהגות תוקפנית. (ילדים מתחילים לחקות את מה שהם רואים כבר בגיל שנתיים וזה המקום להרהר אודות האלימות ה"בלתי מזיקה והמשעשעת" של הסרטים המצוירים).
בנוסף:
ילדים מצפינים את מה שהם רואים ושומעים ומאחסנים זאת בזכרונם. …
הסיבות לקיומה של אלימות בטלוויזיה:
1.
המציאות רווית אלימות- אמצעי התקשורת משקפים את המציאות כפי שהיא. כלומר, כשם שהחברה רוויה אלימות, כך האלימות נוגעת בכל ז'אנר וז'אנר.
2.
רייטינג, כסף: הצגת האלימות היא תוצאה של אילוצים כלכליים וניסיון לזכות ברייטינג גבוה משום שהאלימות מושכת, מגבירה מתח וקשב. היא מאפשרת לצופים להזדהות עם הגיבור החזק, הצודק והכל-יכול (סקרים קובעים כי הצופים אוהבים אלימות). משיכת צופים רבים מעלה את רצון המפרסמים –