סמינר - השפעת תפיסת גועל ותפסת הידבקות של התנהגות מחלה על הימנעות מקרבה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 2757
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

סמינר "האם זה בריא להרגיש חולה" השפעת תפיסת גועל ותפיסת הידבקות של התנהגות מחלה על הימנעות מקרבה ספטמבר
2 017
1 .     תמצית במחקר הנוכחי בדקנו את ההשפעות הנפרדות והמשולבות של תפיסת גועל ותפיסת הידבקות בקרב דמויות המאופיינות בסימפטומים של מחלות מסוגים שונים, על מידת הנטייה של הפרט לעזור במצב מצוקה. 38 נבדקים נתקלו בשש דמויות שעברו עריכה בתוכנת Photoshop בה התווספה לכל דמות סוג מחלה אחר, ולאחר מכן התבקשו לעמוד מול כל דמות במרחק המינימלי בו הם מרגישים בנוח. הנבדקים צולמו על מנת שנוכל להעריך באמצעות תמונה את המרחק בין המצולם לדמות. נמצא מתאם חיובי בין תפיסת פוטנציאל הידבקות לבין תפיסת הגועל ומתאם שלילי בין מידת שני אלה לבין מידת הקרבה בה הנבדק מעוניין להימצא. כלומר, ניתן להניח כי אדם יעדיף להתרחק ולא לעזור לאדם אחר כאשר הוא מאמין כי השני עלול להדביק אותו במחלה כלשהי.

2 .     מבוא
ההתפתחות החברתית מתחילה להתפתח מרגע הלידה, התינוק תלוי במבוגר וזקוק לו למילוי צרכיו כדי להתקיים. רבים טוענים כי הצורך האנושי ליצירת קשרים בינאישיים הינו מולד והינו צורך מתפתח וחשיבותו הולכת וגדלה במהלך החיים. יכולת חברתית מוגדרת דרך היכולת לקיום אינטראקציה תקשורתית וחברתית יעילה. עיקר הספרות מדברת על דפוסי אינטראקציה בהקשר של יחסי מין ושימוש בסמים ולא בהקשר הידבקות במחלות או תחושת גועל אשר מקטינה את האינטראקציה (Edmunds, Kafatos, Wallinga & Mossong, 2006).
מחקר זה מבקש לבדוק את דפוסי האינטראקציה של אנשים ואת הצורה שרמת הקשר משפיעה על התפשטות מחלות מדבקות על ידי מגע בהתחשב במשתנה של גיל.  במקרים דומים, לא נבדקה ההשפעה של הידבקות במחלה ויראלית על דפוסי האינטראקציה ((Beutels, Shkedy, Aerts, & Van Damme, 2006.
            גועל הינה התחושה המקושרת באופן טיפוסי לדברים שנתפסים כלא נקיים, לא אכילים או מזיקים לאדם. גועל משמש כרגש הגנתי, ויש הטוענים שרגש זה הוא תוצר של פסיכולוגיה אבולוציונית. דארווין טען שגועל בראש ובראשונה נוצר בהקשר של חוש הטעם, אך מתפתח עם הזמן לדברים המעוררים תחושות דומות בשאר החושים – חוש הריח, המגע והראייה (Rozin & Fallon, 1987).
מודלים שונים מתארים כי גועל מוביל להימנעות והתרחקות מאובייקט מסוים, במטרה-