ביולוגיה כללית א דוח מעבדה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1872
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ביולוגיה כללית א 20118
ממן 12
גידול תרביות של מיקרואורגניזמים (במצע מזון מוצק) מבוא
המיקרואורגניזמים שכוללים בתוכם את החיידקים והפטריות מצויים גם באוויר ונישאים בדרך כלל על גרגירי אבק זעירים במצב של נבגים. הנבג הוא תא העטוף בדופן נוקשה ומקיים רמה נמוכה של פעילות מטבולית.
הנבג אינו מתחלק ואינו מתרבה.
החיידקים השייכים לקבוצת החד תאים חסרי הגרעין משתייכים ל 3 קבוצות:
1.      הנקדים שמרבית החיידקים שייכים למשפחת הקוקים נראים בצורות של נקודות.
2.      המקלונים שהם החיידקים הבציליים.
3.      הסלילונים (או ספירלות).
באוויר נמצאים בעיקר הנקדים ומעט מהמקלונים.
כאשר חיידק או נבג נופלים על מצע מזון שמתאים להם, חיידקים או נבגים אלו שנובטים על המצע מתחילים להתרבות על ידי חלוקות התא. לאחר מספר רב של חלוקות נוצרות על המצע מושבות של חיידקים. כל מושבה היא גוש צפוף המורכב ממספר גדול של חיידקים. כל מושבה שונה מהשניה בצבע בוהק, צורתה הכללית, זמן התפתחות המושבה והגודל שמאפיינים את אותו המין. מכיוון שכל החיידקים במושבה אחת מוצאם מחיידק אחד ההרכבה של המושבה היא הומוגנית.
הפטריות הם צרכנים איקריוטים חד תאים או רב תאים המפרקים חומרים הנמצאים מחוץ לגופם וקולטים חומרים המזינים שמשתחררים מהם.
הפטריות מצויות באוויר במצב של נבגים. רוב הפטריות שגדלות על מצע המזון הן סוגים שונים של עובש. "נביטת" הנבג מלווה בחלוקות של הגרעין, לעיתים ללא חלוקות תא עוקבות, כך שנוצר תא ארוך מאוד רב-גרעיני (סינציטיום). לאחר חלוקות רבות נוצרת רשת של קורים שנקראת תפטיר. ומתוך רשת זו "צומחים" קורים אנכיים, ובראשם מתפתחים גופי פרי, שמכילים את הדור החדש של הנבגים.
מטרת הניסוי:
בדיקה האם קיימים מיקרואורגניזמים בצורת נבגים באוויר. ובדיקה של צורת ההתפתחות של המושבות והסוגים השונים של הנבגים בשיטת גרהם בעזרת צביעתם בצבע סגול גנציאני ובדיקת קיומם של חידקי גרהם שליליים (דופן יותר דקה) וחיובים (דופן יותר עבה).
השערה במידה וקיימים נבגים באוויר של חיידקים ופטריות הם ינבטו על מצע המזון. מהנבגים של החיידקים נצפה לראות את הנקדים ומעט מהמקלונים, נבגים אלו יתחלקו למושבות שונות עם מאפיינים שונים בצורתם, גודלם –