עבודה אקדמית העוסקת בטקסט הספרותי "אולי תרקדו?" מאת ריימונד קאבר

מקצוע
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2057

תקציר העבודה

 האלמנטים הקיימים בטקסט הספרותי-"אולי תרקדו?"/ריימונד קארבר עבודת סיכום בקורס "יסודות הסיפורת" יולי 2014, תמוז תשע"ד תוכן עניינים
       נושאים                                                                                                                            עמודים        מבוא —
3
       תהליך הקריאה בסיפור
4
       סוג המספר והאופן בו נבנה הסיפור –..
5
       הפתיחה והסיום בסיפור –…
6
       מימד הזמן בסיפור –
7
       נושא המיקוד ונקודת התצפית בסיפור -…
7
       סיכום -…
8
       רשימה בביליוגרפית …
9
מבוא
ישנם מספר אלמנטים הקיימים בטקסט ספרותי שנבדל מסוגי טקסטים אחרים ומשפיעים על תהליך הקריאה של הקורא ותפיסתו את משמעות הסיפור. את אלמנטים אלו בחנתי בעת שקראתי את הסיפור וכן נעזרתי במאמרים ועליהם אני הולכת להרחיב בעבודה בהקשר לסיפור בו בחרתי- "אולי תרקדו?": ראשית, אפרט על משמעותו של תהליך הקריאה ואיזה אפקט הוא יוצר על הקורא כשותף בתהליך;  שנית, אדון בסוג המספר וכיצד נבנה הסיפור באמצעותו; שלישית, אדבר על הפתיחה והסיום של הסיפור כמשקפים את התפתחותה של העלילה, הדמויות ומערכות היחסים ביניהן; לאחר מכן אעסוק במימד הזמן בסיפור- כיצד הוא בא לידי ביטוי ומשפיע על מבנה הסיפור ולבסוף אתאר את נושא המיקוד בסיפור ועל נקודת התצפית- איזה סוג תצפית ושל מי.
תהליך הקריאה בסיפור תהליך הקריאה בסיפור "אולי תרקדו?" זה הוא תהליך דינאמי אשר יוצר השתתפות רבה של הקורא בניסיון להבין את משמעות הטקסט ע"פ מחשבותיו, דעותיו וניסיון החיים שלו. ע"פ וולפגאנג איזר(1975) נוצרת בסיפור אי מוגדרות שמעידה על היותו טקסט ספרותי וכאשר נוצר האיזון שלה היא נעלמת בעקבות פרשנותו הסובייקטיבית של הקורא שמכווינה אותו בתהליך הקריאה של הסיפור. אי מוגדרות זו נובעת מפערים המהווים אנאלפסיס בסיפור זה(יורחב בסעיף על מימד הזמן) וכן ע"י השהיה שיוצרת מתח ומאטה את תהליך הבנת הסיפור.
 מכיוון האפקט שנוצר בסופו של דבר על הקורא הוא אפקט האחרונות כאשר בתחילת הסיפור ייתכן והקורא יניח שבעקבות הקרטונים הרבים והרהיטים שנמצאים ברובם מחוץ לבית, אותה דמות שבהמשך מכונה "איש", אשר גם בהמשך אין הרחבה יתרה עליו, עובר דירה, וכאשר מגיעים הנער והנערה ורוצים לקנות את הדברים נוצר אפקט האחרונות שכן הקורא לא ציפה שהדברים שנמצאים בחוץ יהיו מיועדים למכירה; יתר על כן הוא גם לא ציפה לדמויות של הנער והנערה שנוספו לסיפור וזאת ככל הנראה לאור מה שסופר לפני הגעתם- אף אחד שעבר ליד הבית לא עצר והאיש טוען שגם הוא בעצמו לא היה עוצר ומכאן ניתן להבין את חוסר הציפייה להגעתן של הדמויות.
בעקבות אפקט זה הקורא נאלץ לשנות את מה שחושב קודם לכן על תוכנו של הסיפור ולהתאים את פרשנותו למידע החדש שהוצג שעיקרו הוא הוספת הדמויות. כמו כן, הכנסתן של דמויות חדשות, מלבד אפקט האחרונות שהיא יוצרת אשר משפיעה על שינוי פרשנותו של הקורא, היא גם יוצרת מעין מתח וסקרנות בקרב הקורא שכן הוא תוהה מה הולך להתרחש בהמשך הסיפור ומעלה השערות שונות לכך כגון מה הולך לקרות בין האיש לנער והנערה, אם הולך להתנהל ביניהם דו שיח ואם כן על מה ואיזה סוג של –
סוג המספר והאופן בו נבנה הסיפור סוג המספר הבא לידי ביטוי בסיפור "אולי תרקדו?" הוא המספר הבלתי מתערב משום שפעילותו מצומצמת לכדי העתקתו וארגונו במילים של הסיפור ללא צירוף דעתו האישית וללא הדרכת הקורא בהבנת משמעויותיו ולכן גם ניתן לקרוא לו מספר ניטראלי. עיקרו של מספר זה מצטמצם להיותו "פונקציה מספרת" מכיוון שכמעט אינם קיימים סימנים המייצגים את אישיותו של המספר וכן מפני שמעבר לתהליך הסיפר שלו הוא למעשה לא קיים.
מהסיבה שהמספר מוסר בעיקר עובדות ענייניות ומשתמש רק בדמויות כדי ליצור דעות אצל הקורא, הוא נקרא גם מספר מהימן-