ישראל בעשור הראשון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 16
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 93
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1729

תקציר העבודה

בס"ד בס"ד ישראל בעשור הראשון 10486  –  מטלת מנחה  16    מגיש : הקדמה: בתום מלחמת העצמאות נחתמו הסכמי שביתת הנשק בין ישראל לשכנותיה.
הסכמים אלו הופרו על ידי תקריות שהיו בגבול ובהסתננות לשטח ישראל. חלק מהתגובה הישראלית לכך הייתה פעולת תגמול.
תשובה לשאלה 1.1
מדינות ערב סירבו להכיר בישראל ועמדו על כך כי מצב המלחמה לא הסתיים וההסכמים מבחינתם הם מעין הפוגה במלחמה, והם חיכו להזדמנות לסיבוב נוסף שבו יזכו בניצחון. הם הטילו חרם כלכלי על ישראל, שנועד לבודד אותה מבחינה כלכלית ולחבל בקשריה עם חברות זרות, הגבירו את כוחן הצבאי והתכוננו לסיבוב נוסף של מלחמה בישראל.
המדינות הערביות לא רצו להכיר במדינה היהודית שהוקמה וקבעו בדעתם שהמלחמה לא נגמרה וכל הסכם שנעשה הוא על מנת לעשות הפוגה. הערבים חיכו לסבב הנוסף – לניצחון לכאורה. הוטל חרם כלכלי על מדינת ישראל כאשר המטרה לבודד אותה ולחבל בקשרים שלה עם המדינות הזרות. המדינות הערביות חזקו את הכוח הצבאי שלהם והתכוננו לסבב נוסף.
בשנת 48
קראה מועצת הביטחון להסגת הסכם לשם שביתת נשק. נפתחו שיחות ברודוס כאשר בשיחות אלו נחתמו לבסוף הסכם בין מצרים הירדים הלבנונים והסורים עם ישראל.
☜ שתי נקודות מבט להסכמים :
אחת של מדינת ישראל והשנייה של מדינות ערב.
*  מדינת ישראל ראתה בהסכמים שלב זמני עד השגת הסכם שלום כולל בעתיד. התובנה בשלב זה של מדינת ישראל הייתה שהתבוסה הקשה של מדינות הערב תגרום להם להבין שאין בררה – מדינת ישראל קמה. הייתה תובנה רגעית שאולי הערבים מבינים שמדינית ישראל תתחזק וכדאי להשלים עם המצב הקיים. *  לעומתם, מדינות ערב הסכימו להסכמי שביתת הנשק רק כדי "להרוויח זמן" ולהתאושש לקראת הסיבוב הבא וכי אין בכוונתם …
א.      הערבים פתחו יצר נקמה בגלל ניצחון היהודים עליהם במלחמת העצמאות כאשר היהודים היו מיעוט עם משאבים מועטים דבר אשר פגע קשות בגאווה הערבית אשר ציפו למפלת היהודים בקלות. המעבר בין תחושת ניצחות מול מיעוט יהודי עם מעוט יכולת להלם גמור עם תבוסה משפילה גרם ליצר נקמה עצום כנגד היהודים. בן גוריון סבר למרות המתנגדים לדעתו שכל הנ"ל יגרום בשנים הקרובות לסבב שני שהרי לא יוכלו להבליג לאור ההשפלה הגדולה. הערכתו של בן גוריון בשנת 53 שעוד שלוש שנים תפרוץ מלחמה וזה לאור הערכות שהיו בידו. לסיכום: לדעתי מדינת ישראל בתחילת דרכה עדיין לא ירדה לסוף דעתם של מדינות הערב מסביב ולכן פעלו מתוך תקווה להשגת שלום כולל אולם התבדתה מחשבתם כאשר ראו על פי המציאות בשטח מה אכן הייתה כוונתם האמתית של מדינות הערב מסביב – סבב שני על מנת להשמיד את מדינת היהודים. תשובה לשאלה 1.2
הקדמה : ההסתננויות החלו מיד לאחר  מלחמת העצמאות. בעיית הפליטים הפלסטינים שנוצרה גרמה להסתננות שלא הייתה אלימה אלא  "הסתננות אזרחית" לכאורה תמימה. שלושה קבוצות היו :
אלו שרצו לחזור למגוריהם שנטשו או שגורשו מהם במלחמת העצמאות, כדי לצאת מהתנאים הקשים שהיו במחנות הפליטים במדינות ערב.
אלו שחדרו לזמן קצוב, לעבוד קרקעות, קציר, תבואה,קטיף.
לביקור קרובים או לעבור ממדינה ערבית מהגדה הערבית לרצועת עזה.