מדיניות ציבורית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 89
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1438

תקציר העבודה

בס"ד מטלת מנחה (ממ") 12
תשובה לשאלה 1 :  aסוכנויות הרגולציה (אסדרה) הראשונות בארצות- הברית נוצרו בשנת 1887. רק אז הבינו את הצורך להקים רשות על שתסדיר את ההתנהלות לטובת כל הנוגעים בדבר? יש לפרט ולהסביר  שהם הנוסעים הסוחרים היזמים והמדינות השונות.
יש לציין שבאנגליה כבר 50 שנה לפני נוצרה אסדרה אלא שהיא הייתה סוציאלית כלומר דאגה לרווחת הציבור דאגה לצרכי הקהילה כאשר בארה"ב האסדרה הייתה כלכלית יש לפרט על כך שהרי ארה"ב באה מכיוון של אי התערבות בשוק ולכן האסדרה היה יותר דאגה לקיום השוק בענף הרכבות, דאגה לאינטרסים התפעוליים של בעלי הרכבות.  מה היה בתחום הרכבות? מי בנה? כיצד?
באותה עת עקב אידאולוגיה – לא הייתה נהוגה בארה"ב התערבות במשק כך שלא נקבעו כללים מחייבים ליזמים – שהם אלה שבנו את המסילות והיו אחראים להפעלת הרכבות a הסוכנויות הראשונות היו אחראיות על איסדור מערכת הכללים הדרושים להגברת היעילות והאפקטיביות בענף הרכבות כלומר אכיפה וקביעת נורמות על ידי שימוש בפיקוח של הממשל הפדרלי על הפעילות של השוק החופשי כדי לתקן כל כשלי השוק ( ניתן להוסיף על מה שכתב בספר שזה כשל ממשל כי המדינה היא זאת שיזמה את הקמת הרכבות בצורה כזאת ולא לקחה בחשבון את הנ"ל).  לא נוצר רצף? בין הרכבות? לנוסעים נגרמו הפסדי משאבים רבים? יש לפרט נמצא כי אי ההתערבות הביאה לנזק רב לאזרחים כך שהייתה הצדקה נורמטיבית למדיניות ציבורית בשנים מאוחרות יותר החלו לווסת ולפקח על תחומים שונים: מסחר בין מדינתי על הספקת החשמל והסחר בו. תקשורת טלפונית, מערכת ביוב, הפצת גז טבעי, תחנות רדיו, פיקוח נוקשה יותר על פעילות הבנקים. a הגורם להיווצרותן ותפקידן של הסוכנויות הרגולציה הראשונות בארה"ב.
1884 – בארצות הברית פיתחו תחבורת רכבות על ידי יזמים פרטיים תוך הענקת בעלות על הקרקע.
למדינה לא היה מספיק כסף ולכן היה רעיון לתת לייזמים פרטים √להקים את מערך הרכבות ולתת להם את הקרקע. לא היה תאום בין המדינות ברכיבים טכניים וברוחב המסילות. מבנה הקרונות היה שונה ממדינה למדינה. אזרח שרצה לעבור ממדינה למדינה עשה זאת בקושי רב ובזמן רב. יורד …
תשובה לשאלה 2
הפרטה : כלי מדיניות שמשתמשים בו בדרך כלל לטפל בכשלי ממשל כלומר שיש הצדקה נורמטיבית למדיניות ציבורית.√ הפרטה הפוך מהלאמה כלומר להוציא את רשות המדינה ממה?  ולהעביר לשוק החופשי. או לסקטור השלישי ? הפרטה חלקית או מלאה? קפיטליזם מדבר על שוק חופשי הפרטה.  הפרטה- נסיגה של המגזר הציבורי מהתערבות בבעלות, ב והותרתה למגזר הפרטי(עסקי). ישנם שני גורמים עיקריים להפרטה האחד אידאולוגי – ניאו ליבראלי.(התערבות ופגיעה בזכויות מצומצמת ככל הניתן) מדיניות הפרטה – ניאו ליברליות הם מדברים על פחות משילות לתת לאזרחים כח ולציבור. הגורם השני להפרטה פרגמאטי – הגברת יעילות ואפקטיביות. √ ישנם כשלים מובנים ביורוקרטיה ציבוריתי, בזבוז משאבים במגזר הציבורי, חוסר יעילות מובנית –