כיצד משפיעה התרבות הארגונית על המוטיבציה של מורים לחינוך מיוחד?

תקציר העבודה

המחלקה לסוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת
השפעת התרבות הארגונית על המוטיבציה של מורים בחינוך המיוחד שם הקורס:
תרבות וארגונים 10566
תאריך הגשה:08.09.2017
תוכן עניינים
מבוא 3
סקירה ספרותית 4
מתודולוגיה -.8
הצגת ממצאים וניתוחם ..10 סיכום ומסקנות –…13
ביבילוגרפיה …15
נספח –…16
מבוא
שאלת המחקר: האם משפיעה התרבות הארגונית על המוטיבציה של מורים לחינוך מיוחד?
הרציונל מאחורי שאלת המחקר:
החינוך המיוחד בא לקדם ולפתח את היכולות של ילדים בעלי צרכים המיוחדים, לתקן ולשפר את תפקודם הגופני, השכלי, הנפשי וההתנהגותי, להקנות להם ידע, מיומנות והרגלים ולסגל  התנהגות מקובלת בחברה, במטרה להקל על שילובם בה ובמעגל העבודה. תפקיד המורה בחינוך המיוחד הינו תפקיד העוסק בתחום בעל חשיבות עליונה מעבר לשיפור חייהם והישגיהם הלימודיים של תלמידים בעלי קשיים שונים ומגוונים. זהו תחום רגיש וחשוב ביותר לכן למקצועיות יש השפעה מהותית על חייו של התלמיד.
מורים שוהים בבית הספר שעות ארוכות במהלך היום. הוא משמש בעבורם  הן סביבה חברתית ופסיכולוגית רבת משמעות. בבית הספר המורה בא במגע עם עמיתים, כפופים או מנהלים כשתחושתו מושפעת מסביבת העבודה.
מורים כמו עובדים אחרים עשויים לתפוס את סביבת העבודה כטובה, מהנה ותומכת או קשה ומכבידה. סביבת עבודה כמו המקובלת בבית הספר נודעת בשם "תרבות הארגון".
מחקרים רבים עסקו בהגדרת המושג ובהשפעתו על המורים ורגשותיהם.(פרידמן 1995,;שרן וטאן, 2007) היחס למורים לחינוך מיוחד אמור להיות תומך יותר שכן הם עובדים עם אוכלוסיית תלמידים קשה ,שיש לה יכולות קוגניטיביות נמוכות ובעיות רגשיות, נפשיות והתנהגויות. (בשארה,
2 012) מחקר זה יוצא מתוך ההנחה כי הצלחתו של הארגון תלויה במידת המוטיבציה של המורים בחינוך המיוחד, שכן המוטיבציה כגורם מניע בעבודה משפיעה על נכונותו של העובד להשקיע מאמץ רב בעבודה כדי להשיג את מטרות הארגון וכן על הנכונות לעבוד בו. כמו כן, הנחת יסוד נוספת היא שהתרבות הארגונית הינה מאפיין עיקרי של הארגון אשר בעזרתה ניתן ליצור מוטיבציה בקרב העובדים בארגון. על כן, בראש ובראשונה מחקר זה יעסוק בהשפעה בין שני המושגים- תרבות ארגונית ומוטיבציה בחינת ההיבט הפונקציונלי של התרבות הארגונית וכן בחינת הקשר בין המושג מוטיבציה ליעילות העבודה בארגון.
נושאים אלה יבדקו בעזרת ראיונות שאקיים עם שבעה מורות לחינוך מיוחד יחד עם סקירה של הספרות המחקרית בנושא.