תולדות האומנות מבוא כללי כולל הערות מנחה מפורטות ביותר.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
ציון 89
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1621

תקציר העבודה

ממ"ן 11 תולדות האומנות מבוא כללי
1 )    אלגוריה קדושה:
א.      קווים שתפקידם ליצור תחושה ולהשפיע על משמעות:
–          קווים מאונכים- מזכיר לנו גוף זקוף ולכן יוצר תחושה של חיים עוצמה וכו. ביצירה ניתן לראות קווים מאונכים בעמידה של הדמויות הממוקמות מצד שמאל של היצירה והדמות הימנית ביותר. יש תחושה של כוח ועצמה למול כוח וחיים לדמות שירו בה ולא נכנעת לגזר הדין (חצים שנורו ונעוצים בגופו).
–          קווים אופקיים- יוצר תחושה של שלווה, רוגע ואולי מוות. ביצירה זו קווי האופק יוצרים תחושה של מוות כי הם ישרים בצורה מאוד סימטרית ומושלמת וזה מעורר דרמה, המעקה הישר, המים שאין בהם תזוזה, הם עומדים וממערערים את השלווה.
–          קו זיגזג- אפשר לפגוש קו זה בטבע, בסדקים, בשברים ובברקים והכל בא באופן טבעי ולכן קו זה נותן תחושה של אסון שמתרחב או עומד להתקרב. ביציה אפשר להבחין בקו זה לפי צורת הסלעים במרכז התמונה שביחס לשאר הסלעים הגדולים שמונחים במן שלווה, הסלעים הקטנים אינם מסודרים ומעבירים תחושה שמשהו לא טוב עומד לקרות, וגם הסלעים המחודדים המתנשאים לגובה. התחושה הכללית שהקווים יוצרים ביצירה היא  תחושה מאיימת, שהיצירה מתארת סיטואציה דרמתית שמתחילה להתרחש, הקווים השולטים הם קווים אופקיים וקווי זיגזג.
תפקידו השני של הקו הוא ליצור צורה, ביצירה אנו נתקלים בקווים סוגסטיביים הנוצרים מהבדלי הצבעים בין הצורה לרקע, ניתן לראות זאת ביצירה על כל האחת מן הדמויות הממוקמות, אין קו מתאר שתוחם אותם אלא הצבע של הדמות עצמה ששונה מהרקע, למשל: הדמויות הממוקמות מצד ימין הינם בצבעים כהים והרקע בהיר ולכן אפשר להבחין בדמויות. ב.      ביצירה אפשר לראות את הצורות הבאות: –          צורה סגורה- צורה שניתן לשים לב איפה היא מתחילה ואיפה היא נגמרת.
אפשר לראות ביצירה זו את הצורות הסגורות, רובן ממוקמות במרכז (התינוקות) איש נשען על הגדר, אישה שיושבת מאחורי המדרגות ואישה שעומדת בקדמת היצירה. ניתן לראות בבירור איפה מתחילות הצורות ואיפה נגמרות.
–          צורה פתוחה- צורה שלא ניתן לקבוע איפה היא מתחילה ואיפה היא נגמרת, כי הקוויים שלה מטושטשים ולא ניתן להבחין בגבולות. למשל: הצורה הכהה מצד שמאל של היצירה, רואים בבירור איפה מתחילה אך לא רואים את סופה, צורה שנמצאת בקרבת הסלעים מצד שמאל, מאוד מטושטשת ובמבט ראשון כלל לא מבחינים בה. –          צורה חיובית- צורה בעלת קווים ברורים שקיימת ביצירה, ניתן לשים לב שכל הצורות בקדמת היצירה בעלות קווים ברורים המראים לנו שיש דמות. –          צורה אמורפית- צורה חסרת אופי, ניתן להבחין בחלק האחורי של היצירה שישן צורות שלא ברור לנו מה הן אך הן קיימות.