הוליזם

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1253
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

עבודה שנייה העבודה מורכבת משני סעיפים, יש לענות על שניהם:

1 .    הסבירו את עקרון ההוליזם שמקובל באנתרופולוגיה על פי חומר השעור. עמדו על השפעתו על שיטות המחקר באנתרופולוגיה ועל יתרונותיו (50 נקודות).
– להתבסס על חומר ההרצאה.
תמות חברתיות ותמות פסיכולוגיות. התייחסות להיררכיה חברתית.
2 .    המחישו בצורה נרחבת את יישומו של עיקרון ההוליזם ואת הקשר בינו לבין שיטות המחקר על פי שני מאמרים מהרשימה הבבליוגרפית (50 נקודות). עבודה 2 באנתרופולוגיה:
1.    עיקרון ההוליזם הוא עיקרון השלם והדדיות בין חלקי השלם, לפיו ניתן להבין את מאפייניה של מערכת מסוימת רק באמצעות מערכת היחסים הנוצרת בין חלקיה השונים. במילים אחרות, הסינרגיה בין החלקים היא הקובעת את תפקוד המערכת כולה. הגישה ההוליסטית מניחה שתמיד יש קשר בין דברים שונים ובין תחומים שונים. צריך להבין את כל הגורמים שמשפיעים על התנהגות, כי אנחנו מושפעים מכל דבר. ניסוח קצת מוזר. כולנני מדי. הגישה ההוליסטית מביאה את החוקר לבדוק כל פרט בהתנהגות האדם ובהתנהגות החברה. כדי להבין התנהגות נחקרת, יש להבין את מכלול הגורמים המשפיעים על האדם, את מכלול הקונטקסטים שמקיפים אותו (לדוגמא רקע עדתי, אתני, בחינה פיננסית וכו'). אנתרופולוגיה –
2.    שני מאמרים הממחישים את יישומו של עיקרון ההוליזם ואת הקשר בינו לבין שיטות מחקר הם: · המחקר של הדס ירון “Introduction: The field, the ethnography and the anthropologist”. הדס חוקרת בעמק יזרעאל וקיבוץ גבת הוא נקודת המוצא שלה. היא מבקשת לחקור את החקלאות ככלי לעיצוב השטח מבחינת תהליכים שהם רחבים כמו הציונות, הפוליטיקה, החברה והמדינה, כמו כן דרך החקלאות להקיש על שינויים בחברה. ירון תומכת בגישה ההוליסטית. כדי להגיע להבנה עמוקה יש צורך להכיל קבוצות שונות בעלות קולות שונים (יהודים וערבים) וכלים מחקריים רבים, לכן היא משתמשת בתצפית משתתפת (עוברת לגור במשך שנתיים בקיבוץ וממשיכה לבקר גם לאחר מכן. היא יוצאת לעבוד בשדה ובחקלאות, מגיעה לאירועים וטקסים מיוחדים), ראיונות עומק (היא מראיינת הן באופן חוצה דתות (יהודים וערבים) והן באופן חוצה גילאים (דור הצעירים והמייסדים) וניתוח תוכן (מנתחת טקסטים ספרותיים, –
· המחקר של מרסל רוס "העברה, מתת ופוטלאצ'". מוס היה אחיין של דורקהיים, ועל כן הוא המשיך את הפונקציונליזם, התייחס לחברה ככלל ולמנגנונים המציינים סולידריות. מוס דגל גם בתפיסה הוליסטית, עובדה חברתית טוטאלית- עובדה חברתית שנוגעת בכל היבטי החיים ומכוננת את המציאות/החיים החברתיים. פעל באותן שנים כמו מלינובסקי, אבל בניגוד אליו פעל כאנתרופולוג של כורסא- כלומר, הוא ניתח מקורות. ולמרות זאת, ההוליסטיות באה לידי ביטוי בניתוח הממצאים הקיימים. מבחינתו יש מוסדות שמשפיעים על החברה באופן נרחב ובמאמר זה הוא חקר כיצד התרבות השפיעה על השיטה הכלכלית. הוא –
בבליוגרפיה
· Yaron, H. (2010). “Introduction: The field, the ethnography and the anthropologist” in Zionist Arabesques: Modern Landscapes, Non-Modern Texts.
Boston: Academic Press. Pp. 11-26. · מוס, מ. (1924/2005). "העברה, מתת ופולטאץ'"; "המתנות המוחלפות בין הצדדים והחובה להשיבן". בתוך: מסה על המתנה: צורתו וסיבתו של החליפין בחברות הארכאיות. תל-אביב: רסלינג. עמ' 38-41, 43-55.