העבודה מתמקדת בחקר התודעה בעולם הצומח, האם צמחים הינם בעלי תודעה?

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1027
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

חקר התודעה מלווה את המין האנושי לאורך שנים רבות, הן בחקר התודעה אצל בני אדם והן אצל אורגניזמים אחרים. אנו נתמקד במהלך עבודה זו בשאלה האם קיימת תודעה בצמחים? הפילוסוף היווני אריסטו אמר על התודעה: "נפש היא העיקרון לחיים, האמונה היא כי לכל יצור חי, יש נפש" (Irwin, 1991).
דבריו אלו מתחברים לתאוריית הפאן-פסיכזם שאומרת שלכל יצור בטבע יש מודעות, דיוויד צ'ארלמס הציג תיאוריה זו כשהוא אומר בהרצאתו: "לכל מערכת יש מודעות, לא רק לבני אדם, כלבים, עכברים, זבובים, אלא גם לחיידקים של רוב נייט, גם לחלקיקי יסוד" (דקה 11:34). מציטוט זה ניתן להבין שאם הנחה זו אומרת שגם לחלקיקי יסוד ישנה רמה מסויימת של מודעות אין שום מניעה שתהיה מודעות בקרב צמחים.
הפילוסוף הצרפתי רנה דקארט מיקם את התודעה במוח "וכן מציין אני שהרוח אינה מקבלת את הרושם במישרים מכל חלקי הגוף, אלא אך ורק מן המוח" (הגיונות פרק ו, 160-161). הנחת מוצא זו של קשירת התודעה אל פעילות המוח לא השתנתה. אם כן השאלה העולה היא האם ייתכן שלצמחים שכידוע לנו אין להם איבר הדומה למוח יש תודעה? –
דקארט כפי שציינו מיקם את הנפש במוח, אך הוא גם טען שיש לעשות הפרדה בין הגוף (המוח) לבין הנפש/תודעה, הוא טען שהנפש לא יכולה להימדד אך ורק על ידי תהליכים פיזיקליים כמו המוח. זוהי גישת הדואליזם שאומרת שלנפש יש היבטים משלה שלא קשורים במישרין אל הפעילות המוחית. בעולם הצומח אין מוח או תהליכים פיזיקליים כמו העברה סינפטית בין הצמחים, אך ניסויים שונים כפי שהצגנו מראים שיש תקשורת וחוויות סובייקטיביות.
הגישה הדואליסטית כפי שהצגנו אותה מעלה יכולה להתיישב עם מחקריו של פרופסור דניאל חיימוביץ'. פרופסור דניאל חיימוביץ' הינו מומחה לגנטיקה של צמחים, אשר ערך מיפוי גנטי –
לסיכום: צ'אלמרס אומר שחוץ מהידיעה שלי עצמי, שיש לי תודעה אני לא יכול לומר שלמי שנמצא מולי יש או אין תודעה (Chalmers, 1996), מכאן אנחנו יכולים להבין שגם לגבי צמחים אנחנו לא יכולים לפסוק בצורה מוחלטת אם יש או אין להם תודעה על סמך זה שהם דומים לבני האדם בדברים מסוימים. אנו סבורים כי כיום אין דרך לדעת בצורה נחרצת לגבי עצם קיומה של תודעת הצומח. בביליוגרפיה:
Backster, C. (1968). Evidence of a Primary Perception in Plant Life, vol. 10, no. 4, Winter, International Journal of Parapsychology. pp.
329-348.
.
Facing Up to the Hard Problem of Consciousness. Chalmers, D (1995) Irwin, T. (1991). Aristotle’s philosophy of mind. Psychology, 2, 56-83.‏ אפל, ה., & קוקרופט ר. (2014). http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4537292,00.html דנט, ד. (1999).
נפש, תבונה, מחשבה, לקראת הבנה של התודעה. הוצאת מעריב- הד ארצי.
דקארט, ר.
(1641). הגיונות של הפילוסופיה הראשונית עמודים 160-161.
חיימוביץ', ד.
(2013). צמח מה הוא יודע. מטר הוצאה לאור.
סימרד, ס.
(2016). העצים מחבקים את עצמם. אתר כלכליסט. http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3702420,00.html הרצאתו של צ'אלמרס, ד. 2014: https://www.ted.com/talks/david_chalmers_how_do_you_explain_consciousness?language=he