הלבנת הון למימון טרור - ארגון חמאס

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע ,
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 4576
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

המכללה למנהל כלכלה ומנהל עבודה סמינריונית בכלכלה ציבורית הלבנת הון למימון טרור- ארגון חמאס           תאריך הגשה:       16.09.2016
תוכן עניינים
מבוא- מהי הלבנת הון 3
הלבנת הון- קווים לדמותה. 4
הלבנת הון ופשיעה. 5
זיהוי הלבנת הון 6
מדידת הלבנת הון 7-8
רגולוציה והשפעתה על הלבנת הון 9-10 גורמי אכיפה. 11-12
הלבנת הון וארגון טרור – חמאס. 13-14
נספחים. 15-17
 נספח א'- לאכיפה יש תוצאות. 16
 נספח ב'- כותרות ברשת. 17
בביליוגרפיה. 18
מבוא- מהי הלבנת הון?
הלבנת הון היא פעולה פיננסית הנעשית תוך הסתרת זהות המקור והיעד של הכסף המועבר בפעולה זו. בדרך זו ניתן להפוך "הון שחור", שהוא כסף שמקורו בהשתמטות ממס, מפעילות פלילית (כגון סחר בסמים) או מפעילות טרור ל"הון לבן", לכסף שאינו מעורר חשד. הביטוי "הלבנת הון" התפתח ככל הנראה בתקופת האיסור על מכירת משקאות חריפים בארצות הברית (בערך בין השנים 1919 – 1933). בעקבות הסחר הלא חוקי הרב שהתנהל באותה תקופה, פותחו שיטות רבות במטרה להסוות את כספי הרווחים מהסחר האסור במשקאות החריפים. אחת השיטות הייתה באמצעות עסקי המכבסות שנוצלו למטרה זו, ומשם מקור הביטוי באנגלית Money Laundering – "כיבוס כסף".
הלבנת הון נחשבת לעבירה פלילית. בישראל, לפי חוק איסור הלבנת הון חלה חובת דיווח על הכנסת או הוצאת כספים לישראל.
בדומה למקובל בעולם נקבעו בחוק חובות דיווח לגופים פיננסים שונים (למשל: תאגידים בנקאיים, חברות לנאמנות, חברות כרטיסי אשראי, מנהלי תיקים, מבטחים וסוכני ביטוח, חברי בורסה, קופות גמל, נותני שירותי מטבע, בנק הדואר ומספטמבר 2016- גם יהלומנים) לגבי פעולות שונות שבוצעו על ידי לקוחותיהם.
חוק איסור הלבנת הון מורה על הקמתו של מאגר מידע, אשר יאגור דיווחים המגיעים לרשות, במטרה ליצור כלי עבודה מרכזי לצורך אכיפת איסור הלבנת הון ואיסור מימון טרור.
מכוח חוק  זה, הוקמה בינואר 2002 הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור כגוף מודיעיני, על מנת לסייע במניעה ובחקירה של עבירות הלבנת הון, וזאת כחלק מהצטרפותה של מדינת ישראל למאבק הבינלאומי בתופעות אלה על רקע הדרישות הבינלאומיות שקבע ארגון ה-(Financial Action Task Force) FATF. ארגון זה הוקם ע"י מדינות ה-7G בשנת 1989, הוא מונה 34 מדינות ומטרתו לפתח ולקדם מדיניות למאבק בהלבנת הון.