העבודה מדברת על השסע הערבי- יהודי במערכת החינוך בישראל. מטרת העבודה לבחון את הפערים והגורמים לאי השוויון. עבודה אצל ד"ר אליאב טאוב. ציון: 90

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2211
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

החוג לפוליטיקה וממשל השסע הערבי- יהודי במערכת החינוך בישראל שם הקורס: משטר ופוליטיקה: הממשל במדינת ישראל מס' הקורס: 8110100-30 ינואר,
2 016
תוכן עניינים
מבוא
פרק 1-  פרק תיאורטי –..
עמ' 2
1 .1  הגדרה מרכז ופריפריה
1 .2  הגדרה מערכת החינוך בישראל פרק 2- פרק היסטורי –…
עמ' 3
פרק 3- פרק הדיון …
עמ' 4- 7
            3.1 תשתית חוקית                         3.1.1 חוק חינוך חובה (1949)                         3.1.2 חוק חינוך ממלכתי (1953)                         3.1.3 חוק זכויות התלמיד (2000)                         3.1.4 חוק זכויות הסטודנט (2007)             3.2 השסע היהודי- ערבי בבתי הספר                         3.2.1 הפער במשאבים                         3.2.2 הפער בהישגים הלימודיים                         3.2.3 הפער בשיעור התלמידים ושעות הלימוד             3.3 השסע היהודי- ערבי במוסדות ההשכלה הגבוהה סיכום -.
עמ' 8
מקורות מבוא
במערכת החינוך בישראל קיימים שסעים רבים בין יהודים וערבים. עבודה זו תעסוק בשסעים אלו ומטרתה לתאר את הפערים ולבחון את הגורמים לאי-שוויון. כוחה של מערכת החינוך ויכולת הביצוע שלה נובעים בראש ובראשונה מן התשתית החוקית של המערכת. כלומר, החקיקה המסדירה את מערך החינוך במדינה. בעבודה זו אתייחס לחוקים במערכת החינוך בישראל, תוך מתן דגש על חוק חינוך חובה, חוק חינוך ממלכתי, חוק זכויות התלמיד וחוק זכויות הסטודנט. זאת כדי להראות בהמשך האם חוקים אלו עוזרים לצמצום השסע בין הערבים והיהודים (וורגן ופלדמן, 2009).
            כמו כן, אתייחס לשסע היהודי- ערבי בבתי הספר. אתייחס למשאבים שהוקצו למערכת החינוך בישראל כגורם לשסע היהודי- ערבי במערכת החינוך. אביא נתונים סטטיסטיים ואשווה ביניהם (אבו- עסבה, 2008).             כחלק מהתייחסותי לשסע הערבי- יהודי בבתי הספר אתייחס גם לפערים בהישגים בבתי הספר היהודים לעומת בתי הספר הערבים.
אביא כדוגמה לפערים את נתוני מבחן פיז"ה וכן את מבחני מיצ"ב. בנוסף, אתייחס לשעות הלימוד של התלמיד הערבי לעומת התלמיד היהודי בבית הספר, שכן, שעות הלימוד, הנחשב למשאב המרכזי בבית הספר, יכול להצביע באופן מובהק האם אכן קיים שסע במערכת החינוך (אבו- עסבה, 2008).
            בעבודה זו, אתייחס גם לתחום ההשכלה הגבוה בכדי לראות האם גם במוסדות אלו קיים שסע במערכת החינוך בין ערבים ליהודים. מטרת המחקר: בחינת השסע יהודי- ערבי במערכת החינוך ובחינת השסע היהודי- ערבי כמרכז ופריפריה.
שאלת המחקר: כיצד ובאיזו מידה השסע הערבי- יהודי מצביע על הפער שבין מרכז ופריפריה בתחום החינוך?
השערת המחקר: במערכת החינוך במדינה קיים מרחק בין מרכז לפריפריה, בכך שישנם הבדלים בהתייחסות מערכת החינוך לערבים לבין יהודים. שיטת המחקר: עבודה זו עוסקת בניתוח תוכן איכותי. במחקר זה אתבסס על ספרים, מאמרים, אתרי אינטרנט, ראיונות, ארכיונים ועיתונים.