מבוא ללימודי תקשורת 10408

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2018
מספר מילים 1465

תקציר העבודה

ממ"ן 12 – "מבוא ללימודי תקשורת" שאלה 1
א)     "אסכולת פרנקפורט" – היא כינוי לקבוצת חוקרים סוציולוגים מאוניברסיטת פרנקפורט שבגרמניה, הם פיתחו תיאוריה ביקורתית חברתית המבוססת על השקפת העולם המרקסיסטית שממנה הם הושפעו, זאת על מנת לנתח את היחסים החברתיים המצויים בתוך החברה הקפיטליסטית.
אסכולה זו רצתה להבין לעומק מדוע החזון של מרקס; על בואה של מהפכה חברתית שתביא לשוויון ותשנה את יחסי הכוחות בחברה, לא יצא בסופו של דבר לפועל.
אסכולה זו הסיקה כי ישנם תהליכים תרבותיים ואידיאולוגיים שהפריעו לקיומה של מהפכה זו ועל כן יש להתמקד בתהליכים אלו על מנת לקבל תשובה ברורה.
עיקרי הגישה:

1 .   המשותף בין אסכולת פרנקפורט לבין תיאוריית המרקסיזם:
•     תקשורת ההמונים נמצאת בבעלות המעמד הבורגני והיא מופעלת למען האינטרסים של מעמד זה ומשרתת אותם.
•     תקשורת ההמונים מקדמת תודעה כוזבת בקרב מעמד הפועלים בכך שהיא עוזרת למעמד השליט להעביר את המסרים ההגמונים שלו, התפיסות שלו והרעיונות שלו, כל אלה מחלחלים לתוך התודעה של מעמד הפועלים, הופכים להיות בעיניהם כנכונים, כאלה שלא צריך לערער עליהם או לשנותם ובכך למעשה המעמד השליט יכול להמשיך לשלוט בחברה ולנהל אותה מבלי חשש להפיכה חברתית שתביא לשוויון חברתי.
•     חשיבה צרכנית – התכנים שהתקשורת מספקת מציגים לקהל ההמונים ערכים קפיטליסטים של רכושנות, מייחסים למותגים חשיבות רבה וגם הפרסומות מציגות שכל בעיה יכולה להיפתר בעזרת קנייה.
2.   המשותף בין אסכולת פרנקפורט לבין תיאוריית הכלכלה הפוליטית:
•     תקשורת ההמונים היא מסחרית, נשלטת על ידי בעלי ההון ומשרתת את האינטרסים שלהם על ידי התכנים שהיא מספקת לקהל ההמונים.
•     התכנים והקהלים מעוצבים כסחורות, בעלי התקשורת-