ג'נוסייד

תקציר העבודה

ממ"ן
1 2- קורס 10664- ג'נוסייד שאלה 1:
הסיבה המרכזית לג'נוסייד הארמני הוא ההתעוררות הלאומית הארמנית מחד וההתעוררות הלאומית והרעיון הפאן טורניפאן טורקי, של הטורקים הצעירים מצד שני.
רוב ארמניה ההיסטורית נשלטה ע"י האימפריה העות'ומנית. המילת (קהילה דתית-פוליטית באימפ' שהורשו לנהל אוטונומיה בתחום החינוך ומשפט לפי דתן) הארמני נבדל מבחינת שפהכתבדת, הכנסייה הארמנית נפרדה מהביזנטית כבר במאה ה-5 (הפטריאך עמד בראשה),כך שהארמנים היו ייחודיים בתרבותם ושמרו על הגדרתם כלאום וחברה נפרדת.
חלקם אף התגורר עדיין בששת המחוזות (היום אנטוליה),הם ארמניה ההיסטורית בצפ' מזרח טורקיה של היום שהיו בשליטת העותומנים. חלקם התגוררו בקיליקיה צפ' מערב האימפריה אליו נמלטו הארמנים במאה ה 11 לאחר פלישת תורכים סלג'וקים לששת המחוזות  אף הקימו שם ממלכה ארמנית ונהנו מפריחה כלכלית.
כך שלארמנים הייתה זהות לאומית לארץ מסוימת, אז מה גרם דווקא במאה ה-19 להתעוררות הלאומית הארמנית שיצרה את ה"בעיה הארמנית" בעיני הטורקים והובילה להשמדת הארמנים?
הלאומיות הארמנית לא צמחה בריק, עקב היחלשותה של האימפריה העותומנית שסבלה מתחילתה של התמוטטות כלכלית, שחיתות מבית ואיום של המעצמות מבחוץ (בריטניה צרפת אוסטרו-הונגריה) שלטשו עיניהן לשטחי האימפריה הנחלשת. מדינות כבושות כמו יון בולגריה סרביה דרשו וקיבלו עצמאות  ברוח הלאומיות ששטפה את אירופה במאה ה-19.  הארמנים ראו כיצד ארצות הבלקן מקבלות עצמאות ואף ששאיפתם הייתה בעיקר לשיפור תנאיהם אף דרישה זו לא התקיימה למרות הסכם ברלין  מ- 1878 שקבע כי על האימפריה העותומנית לדאוג לשיפורים בפרובינציות הארמניות ולהגן על הארמנים מפני הכורדים והצ'רקסים. בעקבות ההפסד במלחמה לרוסיה בתחילת שנות השמונים של המאה ה-19 קמו שני ארגונים ארמנים מהפכנים, "האגודה" ו"הפעמון" שהסיתו ארמנים למרוד בשנת 1894 מרדו הארמנים ורבים נטבחו כמו כן פעולות טרור שנקטו ארגונים ארמנים כולל ניסיון התנקשות בסולטאן הביאו להסלמה ביחס השלטונות לארמנים ושינוי …
שאלה 2:
"קשה להוכיח כוונה תחילה בהשמדת הצוענים בגרמנים (הסינטי)" אסביר מדוע טענה זו נכונה מכמה סיבות.
1. הצוענים לא הוזכרו בנאומיהם הרשמיים או בכתבים אידיאולוגים של הטלר,הימלר,גבלס וכו' , לא הייתה נגדם תעמולה ולא מסע השמצה ממוקד והחלטי כמו נגד היהודים. ולאורך מאות השנים מאז המאה ה-15 ניסו לשלבם בחברה. 2. היו להם אוהדים בממשל הנאצי למשל הימלר ראש האס.אס. ראה בהם צאצאים אבות הגזע הארי ורצה להקים להם שמורה ולהגן עליהם. 3.
כביכול שיטת ההשמדה והמנגנונים נועדה ליהודים ולא לצוענים. 4. הצוענים נרצחו רק בסוף המלחמה עד 1943 עדיין שרתו בוורמכט ונחשבו אזרחים אם כי "בעלי דם זר" ונאסר עליהם להתחתן עם גרמנים, ולא ננקטו נגדם פעולות אלימות .  5. הצוענים נתפסו כבעיה חברתית(הנכללת עם עוד שכבות א-סוציאליות בגרמניה) יותר מאשר גזעית במישור במעשי(עמ' 46 יח' 7).
6. גם כשהתייחסו לתכונותיהם הרעות כבעיות גנטיות בקשו לעקרם ולעקרם(בעידודו של ריטר ראש "לשכת המחקר להיגיינה גזעית וביולוגית של האוכלוסייה") ולא לרצוח אותם.
הצוענים הגיעו לגרמניה במאה ה-15
בהתחלה קיבלו יחס טוב בזכות תעודות חסות משליטים נוצריים וקיבלו עזרת המקומיים הגרמנים. אך כבר באמצע המאה ה-15 גורשו מפרנקפורט ובעיר אחרת שוחדו ע"מ שלא להיכנס אליה.  בשלוש מאות השנים הבאות הוצאו צווים לגירושם והוקמו משרדים לפיקוח עליהם. לאחר מכן הפך הדבר לצו ממשלתי גורף. הם נחשבו לאויבי הנצרות ולמרגלים לטובת הטורקים שניסו לכבוש את וינה ואף כבשו את הונגריה במאה ה-16. לכן נאסר על צוענים להסתובב במרחב הגרמני כמו כן הואשמו בנוודות וקבצנות(עם עוד עמים כולל היהודים). לאחר הערמת קשיים על הצוענים בשל נוודותם בזמן המדינה האבסולוטית בפרוסיה (יש לציין שאז הייתה הקיסרות הרומית הקדושה בנויה ממאות מדינות) מדינה חזקה זו השפיעה על שאר המדינות בקיסרות והוטלו –
תשובה נהדרת 50/50                                                                                                    בכבוד  רב,