דוח מעבדה בקורס התא מבנה ופעילות, ברור, בדוק עם

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 96
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1711
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

הפרעות שפה נרכשות שיעור 1
סרטונים על מטופלים:
A.      מנסה לפצות על הקושי בעזרת הרבה אסטרטגיות אחרות. הוא מאוד תקשורתי, מדבר הרבה- הדיבור שלו תקין, מדבר מסביב וקשה לו להסביר בבירור. אולי אפזיה אנומית B.      דיבור טלגרפי קצר, ללא פעלים, קשה מאוד להבין מה היא מנסה להגיד, דיבור מאומץ אפזיה אקספרסיבית C.      הבנה לקויה, הפקת צלילים חסרי פשר, אינטונציה ופרגמטיקה תקינים (לקיחת תורות), חוסר מודעות, שיתוף פעולה. אי אפשר להבין אותו, אין פה מילים, אבל חשוב להסתכל על מה שכן יש. אפשר להתחיל טיפול ממה שיש. חוסר המודעות הולך ביחד עם הבנה לקויה, כי אם הוא היה מבין שפה טוב יותר הוא היה שומע את עצמו ומבין שאין שם מילים. אפזיה רצפטיבית אפזיה הגדרה – ליקוי בשפה כתוצאה מנזק מוחי. מונח המשמש היום לתיאור נזק נרכש.
בעבר הוא תיאר גם בעיות התפתחותיות, שהיום מתייחסים אליהם כמונח הכוללני SLI. הסיבה היא בעיקר כדי להבדיל את ההפרעות אלו מאלו.
4 ערוצים לשפה – דיבור, הבנה שמיעתית, קריאה, כתיבה. יש פחות התייחסות לחלוקות אחרות של שפה לסוגים שונים, כמו לפונולוגיה/מורפולוגיה/תחביר וכאלה.
ההסתכלות של 4 הערוצים מאפשרת לסווג את האפזיה לברוקה או ורניקה, ומאכוונת לקלט ויזואלי מילולי ושל ג'סטות. באבחון אנו בודקים הבנה שמיעתית של שפה, ולא ג'סטות, אף שהם יכולים לעזור למשפחה ולסביבה.
אטיולוגיה:
אזורי השפה במוח נמצאים לרוב בהמיספרה שמאל. אם הנזק יהיה בהמיספרה הימנית, כנראה שלא תהיה אפזיה שפתית. הנזק שיגרם יהיה קונטרלטרלי.
–          הגורם הנפוץ ביותר הוא אירוע מוחי, CVA (אוטם או דימום). הדם גורם לנזק לרקמות המוח.
–          חבלת ראש – נפילות, תאונות, פיגועים –          גידולים מוחיים – לא הגידול עצמו גורם, אלא כאשר פותחים את המוח כדי להוציא את הגידול נגרם נזק למוח. מהי אפזיה?
·         יכולות תקשורתיות – האם יוזם או מנסה ליזום שיחה? האם הוא מתעלם, מנסה להגיב, האם יש תגובה כלשהי לא שפתית, מבין או לא מבין, מודע או לא מודע? ננסה להעריך עד כמה התקשורת שלו פונקציונלית ועד כמה הוא מצליח לקבל ולהעביר מסרים, מהי ההתרשמות הכללית מהאדם.
·         יכולות שפתיות – 4
ערוצי השפה: -.