פרקטיקום של הוראת האזרחות סמינר דידקטי באזרחות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2018
מספר מילים 1944

תקציר העבודה

‏23 נובמבר 2017
הקורס: "הכשרה מעשית בהוראת האזרחות "- 55165                                                                 מגישה:
ארגז הכלים של המורה                                                                                                                       ת.ז:
ממ"ן
1 2
שיג ושיח )דיבייט – Debate) הדיבייט הוא פעילות מאורגנת של ויכוח פורמלי בעל פה סביב נושאים חברתיים ואזרחיים שנויים במחלוקת, שמטרתה לפתח את היכולות הרטוריות של המשתתפים. הדיבייט מאפשר למשתתפים לשפר באופן משמעותי את כושר השכנוע שלהם ואת אופן עמידתם מול קהל. הוא מפתח חשיבה מסודרת, הקשבה ביקורתית ותרבות דיון. התלמידים המשתתפים בדיבייט רוכשים כלים שמסייעים להם להבין ולהפנים נושאים חברתיים ואזרחים במקביל לפיתוח יכולות אישיות בהם יוכלו לעשות שימוש גם בעתיד. הדיבייט נערך במתכונת תחרותית, ברמה המקומית והארצית, כאשר בכל ויכוח משתתפות שתי נבחרות המציגות בצורה מובנית עמדות מנוגדות ביחס לסוגיה הנדונה. דוגמאות לנושאים שנתיים: ביטול בחינות הבגרות, ביטול הזרמים בחינוך.
דיבייט הוא משחק מלהיב ומרתק שמטרתו לחדד את יכולת החשיבה הלוגית, כישורי השכנוע, ויכולת הדיבור מול קהל.
דיבייט (מעמת) מבוסס על הדמייה של פרלמנט בו מתקיים דיון אודות הצעת חוק או אודות רעיון מוסרי. המשתתפים במשחק מחולקים לצוותי ממשלה וצוותי אופוזיציה, ומטרתם לשכנע את השופטים להצביע בעד או נגד ההצעה.
דיבייט מעודד את פיתוח הכישורים החיוניים הבאים:
יכולת שכנוע חשיבה מהירה וממוקדת יכולת ביטוי ברורה ראייה ביקורתית יצירתיות שפת גוף והצגה אישית בטחון עצמי והתגברות על פחד קהל עבודת צוות דיבייט הוא כלי מצוין לפתח יכולות אלו, ולהתפתח לכדי אנשים בעלי מיומנויות רטוריות מצוינות אשר מאפשרות לנו לתקשר בהצלחה עם הסביבה.
 דיבייט לבתי ספר – ככלי פדגוגי להטמעת ערכים אזרחיים ודמוקרטיים, פיתוח יצירתיות, פיתוח כישורי למידה קבוצתית, הקניית כישורי מנהיגות והעצמת הבטחון העצמי.
דיבייט למוסדות אקדמיים – ככלי אקדמי להטמעת חשיבה ביקורתית ולוגית החיונית למחקרים, וכן פיתוח יכולות פרזנטציה עצמית, ויכולת להעביר הרצאות בצורה דינמית ומרתקת.
שיג ושיח )דיבייט – Debate) תכנית "שיח ושיג"   תכנית "שיח ושיג" (דיבייט) הינה תכנית המובלת ביוזמה משותפת של הפיקוח על מדעי החברה, הפיקוח על הוראת האזרחות, בשיתוף המרכז הישראלי להעצמת האזרח והמרכז לדיבייט ורטוריקה. התכנית מיועדת לתלמידים ומורים בחטיבה העליונה.
  הדיבייט יוצא מנקודת הנחה כי לכל מטבע יש שני צדדים והדרך הטובה ביותר להבין את מהותו של –
  תוקידידס סבר כי "מי שאינו יודע כיצד להתבטא  –  דינו כמי שאינו יודע לחשוב". אכן, מחקרים רבים שנערכו על דיבייט תחרותי איששו את ההנחה כי יש לכך השפעה חיובית ומעצימה על משתתפיה (;Boone & Montare, 1976  Colbert, 1994 ;  Corson, 1988 ; Fine, 1999). החוקרים מצאו כי ניתן להפיק מפעילות "דיבייט תחרותי" בנוסף להיבטים האינטלקטואליים, ערכים מוספים כמו: חקר, הכנה, העברת מסרים, פתרון קונפליקטים יצירתי, שיפור יכולות תקשורת ושיפור הדימוי העצמי. בדיבייט התחרותי ניתן למצוא עוגנים השזורים בגישה הפוזיטיביסטית המדגישה ערכים של בריאות ומיטביות. דיבייט תחרותי יכול לשרת מטרות שעל פי Seligman & Csikszentmihalyi (2000) מעצימות מסוגלות, אוטונומיה ומימוש עצמי.
 Bellon (2000) סבור, כי יש לשלב את הדיבייט כחלק מתכנית הלימודים בבתי הספר. הוא מחזק את טיעוניו במחקרים שבדק. מחקרים על "קוגניציה" מראים כי הלמידה מערבת הבניה של ידע אקטיבי. מורים וטקסטים יכולים אמנם לספק מידע שימושי, אך זכירתו אינו מכונן למידה אפקטיבית. למסקנה זו יש השלכות מרחיקות לכת. ראשית, תלמידים, ולא מורים או טקסטים, חיוניים לתהליך הלמידה.
הידע נבנה ע"י התלמידים. שיפור למידה דורש חשיבה – איך מורים מלמדים, וחשיבה מחודשת על מערכת היחסים בין מורים לתלמידים. שנית, הואיל ולמידה מתבצעת ע"י הוספת נדבך נוסף לידע קודם, חשוב לספק הזדמנויות לבחינת ידע זה באמצעות מודלים –