פילוסופיה של החינוך כולל הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 971
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

קורס: פילוסופיה של החינוך ממן
1 3:
תשובה 1:
א.     1. קיום קודם למהות – זהו אחד הרעיונות המרכזיים בפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית שאומר שהדרך בה אדם חי, פועל וקשוב לעצמו עושה את המהות שלו- הופכת אותו למי שהוא[א1] .
2. דחיית עליונות המערכות – האקזיסטנציאליסטים מאמינים כי בני האדם הם קודם פרט ומיצגים את עצמם ולא ייצוגים של מערכות סדורות שמכתיבות ומצמצמות אותו לדרך אחת ברורה ומסוימת.
3 . אחריות – אחת המטרות של האקזיסטנציאליסטים היא להחדיר באדם אחריות מלאה על חיו ועל כלל הקיום האנושי, רצונם הוא שבני האדם יחיו במודעות ויגדירו את משמעות האנושיות. –
ב.      מרטין בובר משתייך לזרם האקזיסטנציאליסטי ונמנה יחד עם קבוצת הדתיים והאופטימיים שזרם. בובר בין היתר טבע את המושגים: דיאלוג, יחסי אני- אתה והקפה.
1 .      קיום קודם למהות – בובר האמין כמו רוב האקזיסטנציאליסטים כי המעשים והפעולות של האדם הופכות אותו למי שהוא ואפשר להבין זאת מתוך דעתו על העובדה שיש אנשים רעים, שאדם במצבים מסוימים בוחר ברוע והרוע הופך להיות מצב קיומי עבורו. הוא מתנהג בדרך מסוימת ולכן הופך במהותו להיות רע.
2.      –
תשובה 2:
א.     תיאורטיקנים ביקורתיים מתנגדים לתוכנית הלימודים הסטנדרטית כיון שהיא משמרת את אי השוויון המעמדי, האתני, מגדרי ולאומי. ופועלת בעצם כסוכנת של המדינה – מדינת הלאום. במסגרת כך היא משחזרת דיכוי של נשים, קבוצות תרבותיות, מיעוטים לאומיים ואף משכפלת את המבנה המעמדי של החברה ע"י התאמה (תורת ההתאמה) למבנה בית הספר ולמבנה השיח בכיתה שמותאמים למעמדי החברה. בנוסף לכך היא …
ב.      כעובדת בבית ספר בישראל בתוכנית חיצונית שמלווה ילדים בסיכון ולא ממומנת ע"י משרד החינוך אני חווה המון קשיים ויש בפי המון ביקורת כלפי מערכת החינוך הישראלית ורובה מתמקדת בויתור של המורים, מנהלים ורוב אנשי המקצוע בבית הספר –
תשובה 3:
א.     בהסתמך על מאמרו של רוני אבירם:
 בעיות מסדר ראשון – הן בעיות שניתן להתמודד עמן בהצלחה על ידי שינוי הגדרות קיימות של פרמטר(ים) משני(ים). (בדרך כלל, שיטות פעולה או מבנה ארגוני) במסגרת פרמטרים מהותיים שרירים וקיימים, בעיות מסדר ראשון מצריכות שינויים בתוך הארגון. כמו: בעיות בנושא התקשוב בעיות אלו בית הספר יוכל לטפל בתוכו ע"י הדרכת איש צוות בנושא והבאת ציוד מתאים, מחשבים, מקרן ועוד.

 [א1]היה צורך להרחיב