פסיכולוגיה פיזיולוגית כולל הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 963
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

קורס: פ. פיזיולוגית מטלת מנחה (ממ"ן)
1 4     הקורס:
פסיכולוגיה פיזיולוגית 10615
חומר הלימוד למטלה:
מתוך ספר הקורס "הפיזיולוגיה של ההתנהגות" כרך א': פרק 6 – ראייה מדריך הלמידה: פרק 6
תוכנת המולטימדיה: תפיסה חזותית מספר שאלות:
17
סמסטר:
2017 א משקל המטלה:
4 נקודות מועד אחרון להגשה:
3.2.2017
במטלה זו שני חלקים: חלק א' ובו שתי שאלות פתוחות (20 נקודות לשאלה, 40 נקודות לחלק זה). חלק ב' ובו 15 שאלות רבות ברירה (4 נקודות לשאלה, 60 נקודות לחלק זה). בכל שאלה יש לבחור במסיח אחד בלבד, המסיח הנכון ביותר מבין המסיחים המוצעים. את האות המציינת את המסיח שבחרת יש לסמן בטבלת התשובות המופיעה להלן – רק תשובות המופיעות בטבלה תיבדקנה! קרא/י היטב את ההוראות לכל חלק לפני פתרון המטלה.
טבלת תשובות שאלה תשובה שאלה תשובה שאלה תשובה
3 ד
8 בא
1 3
ד
4 ג 9
ג
1 4
ד 5
א
1 0 ב
1 5
ד
6 ב
1 1
ד
1 6
ד 7
ג
1 2
ג
1 7
ב יפה מאוד חלק א' – שאלות פתוחות בחלק זה שתי שאלות, יש לענות על שתיהן. עליך לענות על כל הסעיפים בכל שאלה במסגרת השורות המוקצות לתשובה, בגופן David 12, וברוחב השוליים שלהלן. מלל שיגלוש מעבר לשורות המוקצות לתשובה לא יבדק! את התשובות יש לנסח במילים שלך בלבד. אין לצטט את חומר הלימוד. שאלה
1       (ציון 19) היעזר/י במולטימדיה: תפיסה חזותית > העין > הרשתית.
מדען חוקר את מערכת הראייה של עכברי מעבדה.
א.      תחילה יצר המדען עכבר מוטנט (מסוג knock out) אשר בתאי הרשתית שלו חסר הגן המקודד לחלבון פוספו-די-אסטראז (phosphodiesterase). כיצד צפויה המוטציה להשפיע על תגובת קולטני האור (phtoreceptors) ברשתית העכבר לאור? השווה/י בין המתרחש ברשתית של עכבר רגיל לבין המתרחש ברשתית של העכבר המוטנט, תוך התייחסות לכל שלבי התהליך. (14 נק') תשובה:
חלבון הפוספו די אסטראז אחראי על פירוק GMP  מעגלי, סגירת תעלות נתרן והפסקת הפרשת הגלוטמט.  מה קורה בחושך?
בחושך? מה פועל? האם הממברנה בהיפר/דה פולריזציה? מה מתח ההממברנה? במצב של אור ברשתית רגילה מתבצע תהליך ובו נקלט אור ברצפטורים וגורם להתפרקותו של צבען הראייה לאופסין ורטינל. הרטינל מתחבר לGPD  ונהפך לGTP אשר מפעיל חלבון G בשם טרנסדוקצין שמפעיל אינזים פוספו די אסטראז.
האינזם מפרק   GMPמעגלי, תעלות נתרן –
ב.      בהמשך יצר המדען שני עכברים מוטנטיים נוספים, אצל האחד חסר הגן המקודד לאופסין שמגיב תגובה אופטימלית לאורך גל של 531 ננומטר, ואצל השני חסר הגן המקודד לאופסין שמגיב תגובה אופטימלית לאורך גל של 419 ננומטר. כיצד צפויות המוטציות להשפיע על התנהגות הראייה של העכברים? הסבר/י תשובתך. (6 נק') Ý הנח/י לצורך השאלה שרשתית העכבר זהה לרשתית האדם.
תשובה:
המוטציות צפויות להשפיע על העכברים באופן הבא:
העכבר הראשון שחסר לו הגן המקודד לאופסין אשר מגיב תגובה אופטימלית לאורך גל של 531 ננומטר- כלומר חוסר במדוך ירוק, עכבר זה ילקה סימפטומים דמויי דאוטראנופיה –
שאלה
2        את/ה עומד/ת על שפת הים, צופה בשקיעה האדומה, בפני הילדים הבונים מגדל מחול, בכפות הרגליים הקטנות המתיזות רסיסי מים זו אל זו, בתנועת הגלים השוצפים אל החוף, ונהנה מהנוף הרוגע.
אילו אזורים בקורטקס מאפשרים את תפיסת חמשת המאפיינים החזותיים המתוארים בשאלה? תאר/י את תפקידו של כל איזור בתפיסה החזותית התקינה, ואת הליקויים ההתנהגותיים העלולים לנבוע מפגיעה באזורים אלה.  תשובה: (ניקוד 19) האזורים בקורטקס המאפשרים את תפיסת המאפיינים החזותיים הם:
שקיעה אדומה- תפיסת הצבע מתאפשרת ע"י מספר אזורים החל ברשתית, גלגליונים, נוירונים בבועות OC, V1,V2,V4  איזור שרגיש למגוון אורכי גל ומשלב עיבוד בהתאם לקביעות הצבע. –