מצגת בנושא חלל לילדי כיתה ב', כולל נספחים רבים להפעלה כיתתית

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2017

תקציר העבודה

טריוויה על חלל אנחנו עתידים לצפות ממש בקרוב היום בסרט מדהים בעיני, שסובב סביב נושא החלל שהעסיק את האנשים מאז ומתמיד וממשיך להעסיק.
אני אישית מאוד מתחברת לנושא החלל ומעניין אותי כל דבר שקשור לזה, וזה כמובן בזכות הבן הסקרן שלי, רון.
בנוסף לזה, שבוע הבא הוא שבוע החלל הישראלי ובכל רחבי הארץ מתקיימות פעילויות ותצפיות הקשורות לחלל בשעות של אחרי הצהריים והלילה. אז יצא לנו שישי מיוחד דווקא לפני שבוע החלל בישראל.
עוד אקדים ואדגיש שכל נושא החלל מבוסס על הרבה השערות ותיאוריות שלא ניתן להוכיח אותן בוודאות, על כן גם אם הכול נראה אמיתי והגיוני, יש מצב שהחלל ניראה אחרת ממה שאנחנו יודעים…
מאוד זקוקה לעזרתכם ותמיכתכם שכל האירוע המיוחד הזה היום יצליח, אז ממש אשמח ואודה לשיתוף פעולה מצד כולם.
שקופית 1
נתחיל בשאלות טריוויה כייפיות שבטוח רובכם תוכלו לענות עליהן.
שקופית 2
כפי שאתם יודעים, אנחנו חיים על… כדור הארץ, כמובן. עליו ניתן לספר הרבה והוא מאוד מורכב ומעניין והוא גם הבית של האנושות, אז שנדע להמשיך לשמור עליו.
שקופית 3
אתם יודעים איזה שם נוסף יש לכדור הארץ? הכוכב הכחול.
ואתם יודעים מדוע הוא נקרא כך? מישהו רוצה להגיד?
הוא נקרא כך בגלל כמות המים הרבה שיש עליו, והוא כוכב הלכת היחיד עם כמות מים כזו, ובגללם גם מתאפשרים החיים על כדור הארץ. במבט מלמעלה מהחלל הוא אכן נראה ברובו כחול. אבל בגלל כמות המים ההולכת ויורדת עם השנים, שטחים אלו הולכים ומתמעטים…
שקופית 4
מזהים מה זה? ירח, נכון. הירח באופן כללי הוא עצם המסתובב סביב עצם אחר הגדול ממנו במסלול קבוע, וזה כתוצאה מכוח משיכה של העצם הגדול שכביכול "לכד" את הירח ומאז הוא ממשיך להסתובב סביבו. האם ישנו רק ירח אחד בחלל? מה אתם חושבים?
בחלל ישנם ירחים רבים הסובבים סביב כוכבי לכת אחרים. למשל, הירח הגדול טיטאן, סובב סביב שבתאי והירח דקטיל סובב סביב האסטרואיד איידה 243.
אפשר לראות שכל הירחים קטנים מכדור הארץ וחלק קצת יותר גדולים מהירח שלנו. ואלו רק חלק מהירחים שהתגלו וניתנו להם שמות רשמיים. יש עוד עשרות שלא ניתן לראות בבירור והימצאותם נקבעה מתוך תצפיות והשערות שונות.
שקופית 5
כיצד נוצר הירח? מישהו יודע? ההשערה בעלת ההוכחות והנימוקים הרבים ביותר היא שהירח שסובב סביב כדור הארץ נוצר בעקבות התנגשות של גוף גדול בכדור הארץ. מהרסיסים שעפו מכדור הארץ ושהתערבבו בחומרים אחרים שהיו סביבו בעת ההתנגשות, נוצר עצם חדש, הירח שלנו, שנלכד בכוח המשיכה של כדור הארץ ומאז סובב סביבו.
שקופית 6
מי יכול להגיד אילו הבדלים הכי משמעותיים קיימים בין כדור הארץ לירח?
אז על כדור הארץ יש אוויר ומים, המאפשרים חיים וכן כוח משיכה המאפשר סדר והיגיון, אחרת החיים היו קצת מסובכים…
על הירח אין אוויר, לכן האסטרונאוטים זקוקים לבלוני חמצן, וגם אין מים, ולכן לא יכולים להתקיים על הירח חיים. על ירח ישנו כוח משיכה, אבל הוא קטן פי 6 מאשר על כדור הארץ. למשל אם אני שוקלת 48 קילוגרם, מי רוצה להגיד לי כמה אשקול על הירח? נכון, 48 לחלק ל 6
שווה 8. אז כולנו ניהיה רזים על ירח, שווה לבקר שם J שקופית 7
מישהו יודע מתי התרחשה הנחיתה הראשונה על הירח?
הנחיתה הראשונה על הירח התרחשה ב 20 ביולי 1969, בערך מתי שהסבים והסבתות שלכם היו צעירים.
 נשלחו אז 3 אסטרונאוטים, הכמות שהחללית יכלה להכיל, ושמם – באז אולדרין, מייקל קולינס וניל ארמסטרונג. אחד מהם אף מוזכר ומופיע בסרט. תשימו לבJ מי שדרך ראשון על הירח היה האסטרונאוט ניל ארמסטרונג, אחריו יצא באז אולדרין. בתא הפיקוד שהמשיך לנוע ולהקיף את הירח ושאליו חזרו בסוף האסטרונאוטים, נשאר האסטרונאוט השלישי מייקל קולינס.
התמונה הזאת היא של באז אולדרין שצולמה על ידי ניל ארמסטרונג והוא משתקף בקסדה שלו וזאת צולמה על ידי באז אולדרין.
נצפה בסירטון מרגש של הנחיתה על הירח.
שקופית 8
צופים בסרט. ניל ארמסטרונג אמר כשדרך על הירח – "זהו צעד קטן לְאדם, צעד גדול לאנושות".
כאן הם מציבים את הדגל. לפני כמה שנים אפילו ראו את הדגל מהחלל כשקיבלו תמונות מאחד הלוויינים.
חשוב ליידע אותכם שיש המון קונספירציות הטוענות שאדם לא דרך על הירח, ו-6% מכלל האנשים בעולם אינם מאמינים שהייתה נחיתה על הירח וחלקם אף מנסים להוכיח זאת.
אבל לנאס"א, האחראית על הנחיתות האלו, יש הסבר הגיוני לכל טענה שבאה כנגד הנחיתה. אז שלא יעבדו עליכם – כן הייתה נחיתה על הירח וניל ארמסטרונג דרך על הירח ראשון, והוא אפילו ביקר בישראל לפני כמה שנים. הוא נפטר בגיל 82 מבעיות לב.
כל שאר האסטרונאוטים שביקרו על הירח עדיין בחיים.
שקופית 9
האם אתם יודעים כמה אסטרונאוטים בסך הכול דרכו על הירח?
סך הכול היו 12 אסטרונאוטים שנשלחו בשש משימות לחקר ירח, שנקראו "אפולו", ודרכו בפועל על הירח. לכל משימה של אפולו היה מספר, מ-11, משימה שבה דרך ניל ארמסטרונג על הירח, ועד 17. משימה 13 לא הצליחה. משימות אלו התבצעו בין השנים 1969-1972.
שקופית 10 יש לכם מושג איזו חללית היא הגדולה ביותר שנבנתה, והיא גם נשלחה לחלל עם אסטרונאוטים? סטורן 5.
סאטורן 5 היא החללית הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם ונשלחה מאוישת לחלל.
היא הורכבה מהרבה חלקים שרובם התנתקו ממנה בחלל ותפקידם היה רק לתת תנופה ותמיכה לחללית שאמורה להגיע לירח, ובגלל כוח המשיכה החזק של כדור הארץ נדרש כוח נגדי עצום כדי להתנתק מכוח המשיכה הזה. מה שנשאר מ 110 מ' גובה ומקוטר של 10 מ' הוא רק חללית קטנה שממנה נחת תא הנחיתה על הירח. 15 חלליות מסוג זה נשלחו לחלל, ומכאן שהרבה זבל חללי נותר מאחור ועדיין מסתובב בחלל. מעבורות החלל שנבנו מאוחר יותר פתרו את בזבוז המתכת הזה, בכך שהיו רב שימושיות, בדומה למטוסים.
שקופית 11
מיהו האדם הראשון שטס לחלל?
יורי גגארין – האדם הראשון שטס ברחבי החלל והיה אסטרונאוט שנשלח מרוסיה.
הפתעה לבנות – ולנטינה טרשקובה (Терешко́ва) הייתה האישה הראשונה שטסה לחלל וגם היא נשלחה מטעם רוסיה.
עד היום שלחו לחלל חלליות, אסטרונאוטים ורכבי חלל שונים מהארצות רוסיה, ארצות הברית ויפן.
שקופית 12
האם אתם יודעים שנשלחה גם חיה לחלל? מישהו יכול לנחש איזו חיה?
כחלק מבדיקות שנערכו לשליחת בני אדם לחלל, החליטו לנסות לשלוח בעל חיים לחלל.
לייקה הייתה כלבת רחוב רזה שמצאו אותה ובגלל יופייה יוצא הדופן, היא נבחרה להיות היצור החי הראשון שיטוס לחלל. היא מתה כתוצאה מחוסר בחמצן ובגלל שלא היו אז עדיין אמצעים להחזיר כלי טיס ששוגר לחלל בחזרה לכדור הארץ.
 למרות שלייקה לא שרדה את המסע, הניסוי הוכיח שנוסע חי מסוגל לשרוד שיגור לחלל ולעמוד בחוסר משקל, והוא גם סלל דרך לטיסות החלל של בני אדם.
שקופית 13
אתם בטוח תדעו את התשובה לשאלה הזאת. מיהו האסטרונאוט הישראלי שטס לחלל? אילן רמון ז"ל.
 אילן רמון ז"ל היה טייס בחייל האוויר וגם טייס החלל הישראלי היחיד שטס לחלל, בעקבות הסכם שנחתם בין ישראל לבין ארצות הברית לשלב ישראלי בטיסה לחלל. הוא טס ב 2003 עם צוות נאס"א של ארצות הברית במעבורת החלל קולומביה, שהתפרקה בדרך חזרה באטמוספרה של כדור הארץ 16 דקות לפני הנחיתה המשוערת.
הדבר קרה בעקבות חלק שהתנתק מהחללית. כל 7 אנשי הצוות נהרגו בתאונה זו.
שקופית 14
כוכבי הלכת הם עצמים המקיפים כוכב, שהוא עצם בחלל שמפיץ אור וחום.
השמש הוא כוכב, ויש עוד הרבה כוכבים כמו השמש עם כוכבי לכת המקיפים אותו. ויש גלקסיות המכילות את כל הכוכבים האלו, והיקום הוא בעצם אינסופי.
מישהו רוצה להגיד את סדר כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו? כוכב חמה, נגה, כדור הארץ, מאדים, צדק, שבתאי, אורנוס, נפטון (פלוטו).
כוכבי הלכת המקיפים את השמש – 2 תמונות.
שקופית 15
כוכב חמה (מרקורי) – כוכב הלכת שהכי קרוב לשמש. צד אחד שלו שפונה לשמש מאוד חם והצד השני מאוד קר, הבדלי טמפרטורות גבוהים מאוד בין הצדדים.
נגה (ונוס) – כוכב הלכת החם ביותר מכל כוכבי הלכת של מערכת השמש ועליו יש הרבה הרי געש.
כדור הארץ – כוכב הלכת עליו אנו חיים, וכל מילה נוספת מיותרת. עליו אפשר לספר ולספר במשך יום שלם… הוא מאוד מורכב ומיוחד.
מאדים (מארס) – נקרא גם "הכוכב האדום", בגלל הרכב החומרים ממנו הוא עשוי שהם בגוון אדום. עליו נמצא ההר הגבוה ביותר, גבוה פי 3 מהר האוורסט.
כוכב לכת זה עניין רבים יותר מכל כוכבי לכת אחרים בגלל ההקבלה שלו בתחומים רבים לכדור הארץ – אורך היום שלו, עדויות שהיו עליו מים ואטמוספרה הדומה לכדור הארץ.
בגלל זה מדענים רבים עדיין טוענים שיכולים להתקיים שם חיים מסוג כלשהו, למרות שמעולם לא מצאו עליו אף יצור חי. הרבה חלליות לא מאוישות נחתו עליו ולאחרונה נשלחו משם תמונות ממש ברורות ומרהיבות מרובוטים חדשניים.
צדק (יופיטר) – כוכב הלכת הגדול ביותר, עליו יש נקודה שנראית בבירור מהחלל והיא סערה מתמדת המתרחשת שם.
שבתאי (סאטורן) – צורתו היא המפורסמת ביותר מבין כוכבי הלכת בגלל הטבעות המקיפות אותו, שהן אוסף של סלעים ואבק המצויים סביבו, הנראים בצורה וצבעים מרהיבים מרחוק.
אורנוס – כוכב לכת מאוד קר ומרוחק מהשמש, דומה במבנהו לנפטון. היחיד המסתובב סביב ציר  שאינו מאונך אלא מוטה הצידה, ממש כאילו הוא "שוכב". משערים שנטה הצידה בגלל שעצם גדול התנגש בו. סביבו ישנן טבעות, אך אינן נראות בבירור כמו אצל שבתאי, והן פרוסות גם ב"שכיבה" כמו צורת הסיבוב שלו.
נפטון – כוכב הלכת הכי קר בגלל שהכי מרוחק מהשמש מכל כוכבי הלכת, עטוף בשכבת קרח המעניקה לו מראה כחול. גם סביבו ישנן טבעות שאינן נראות בבירור כמו אצל שבתאי. כמו כן, יש עליו גם נקודה שבה מתרחשת סערה מתמדת, כמו אצל צדק, רק קטנה יותר.
כוכב הלכת הננסי פלוטו – זה אינו כוכב לכת כמו כל הכוכבים ולכן נחשב ליוצא דופן. הוא מסתובב בצורה לא סדירה סביב השמש והוא מאוד קטן בהשוואה לשאר הכוכבים (מעין כוכב "שובב").
הכוכב התשיעי – כוכב לכת שהתגלה בשנה שעברה בתצפיות חלל, ועדיין לא בטוחים לגבי קיומו וממשיכים לעקוב ולחקור אותו.
שקופית 16
ועכשיו כדי שתישארו בטעם של עוד, נצפה בטריילר של הסרט שנראה עוד מעט אחרי ההפסקה. צופים בטריילר של הסרט.