בובות לוטי - מעמד האישה ומשמעות האישה בימינו

תקציר העבודה

שלום לכולם באתי היום לספר לכם על משהו מאוד מעניין ומיוחד. בטוחה שכולם ימצאו בזה עניין. תיכף גם תבינו מה הקשר בין שני הדברים.
בסוף גם תיהיו שותפים לתחרות רעיונות ותקבלו כל מיני דפי פעילות נחמדים ושי קטן ליצירה לחדר שלכם שתוכלו להכין בעצמכם.
שקופית 1
למישהו יש מושג על מה אספר לכם?
שקופית 2
אתחיל מהסבר קצר על משמעות יום האישה הבינלאומי שחל ב 8 למרץ כל שנה.
יום האישה הבינלאומי – יש לזה משמעות בשבילכם?
מישהו יכול לספר מה הוא יודע על היום הזה?
יום זה מציין את ההכרה בכך שקידום השלום והחברה תלויים בהשתתפות פעילה של נשים והוא מציין את ההכרה בתרומתן של נשים לשלום ולביטחון העולמיים.
יום זה צויין לראשונה בשנת 1857, בשביתה שפתחו נשים עובדות בניו-יורק כמחאה על תנאי העסקתן ובדרישה לשינוי התנאים האלו.
מכאן בעצם נפתח פתח לאפשרות של נשים להתארגן למען קידום מעמדן ולמען השפעה על העולם בכלל. מה שהכי חשוב שקרה הוא שהנשים הבינו כמה כוח יש להן להשפיע על מה שקורה בעולם.
שקופית 3
איך חוגגים יום מיוחד זה?
ביום זה מתקיימים מפגשי נשים בתחומים שונים, מתקיימים דיונים בקידום מעמד האישה וכמובן הדבר הכי נחמד הוא שהגברים נוהגים לתת פרחים ושוקולדים לנשים, כולל אימהות, סבתות, דודות ובנות J שקופית 4
לאורך כל ההיסטוריה האנושית, נשים רבות השפיעו על העולם בכל תחומי החיים, למרות שלרוב אין מדברים על זה הרבה… נשים עשו ממש מהפכות וגילויים מדהימים בתחום המדע, ברפואה, בחקר החלל ועוד ועוד… האם אתם מכירים כאלו נשים?
תוכלו לחפש באינטרנט או לקרוא את סדרת הספרים "קטנות גדולות" על נשים בולטות שעשו דברים חשובים בתולדות האנושות.
כדי לתת דגש להשפעה של המין הנשי על העולם, החליטה חברת צעצועים באירלנד להמציא בובות מסוג חדש, שיעניקו ערך מוסף לבנות וגם לבנים. ואלו הן בובות לוטי שהבאתי כאן.
שקופית 5
הבאתי כאן כמה מבובות לוטי שאני אוספת, והן האהובות עליי ביותר. אציג אותן.
הבובות הן מיוחדות, כי מאפשרות הזדהות של ילדות עם דמותן. הן אינן עונדות תכשיטים, אינן מאופרות ויכולות לעמוד על רגליהן ללא עקבים. אפשר לראות את זה.
הגודל שלהן הוא קטן יחסית (18 ס"מ, גודל של עיפרון בערך) ובעצם מותאם לגודל כף יד של ילדה. העיצוב של הבובות מנסה לדמות מראה של ילדה בת 9. אפשר לראות את השיער שמונח טבעי, עיניים בולטות ויפות, שפתיים עדינות ללא אודם…
שקופית 6
לוטי לעומת בובות אחרות – כאן ניתן לראות בבירור את ההבדל בין בובות לוטי לבובות אחרות, ואת המסר המרכזי שמנסים להעביר מעצבי הבובה. המטרה של מי שהמציא את הבובה הייתה ליצור אצל בנות הזדהות עם מראה הבובה ועם מה שהיא מייצגת. הבובות לקוחות מעולם המוכר לבנות – לוטי רוכבת על סוס, לוטי דייגת, לוטי מטפלת בחיות, לוטי מטיילת בסתיו ועוד… וגם סוג נוסף של בובות שנועד לעורר סקרנות אצל הילדות – לוטי צופה בכוכבים,לוטי חוקרת מאובנים, לוטי מדענית רובוטים ועוד…
הבובה באה כנגד הבובות הרגילות שמייצגות גוף ומראה של אישה מבוגרת בשנות העשרים או שלושים, עם מראה שאינו תואם כלל את המראה אליו אמורה לשאוף בת בגילאים של עד גיל ההתבגרות. השיער שלהן לא טבעי, נראה אחרי פן וצביעה, יש עליהן איפור, העמידה שלהן אינה טבעית אלא משהו בדומה לדוגמנית וגם מראה גופן אינו תואם את מראה גופן של רוב הנשים. וכמובן, שמראה זה גם אינו מציאותי ודי מוגזם…
שקופית 7
בובות לוטי – המגוון – המאפיין הכי מיוחד של הבובות האלו הוא העובדה שכולן עוצבו בהצעתן ובהשראתן של ילדות אמיתיות, והן בעצם עזרו ליצור את הבובות שבהן הן בעצמן היו רוצות לשחק! לכל בובה יש ממש עולם שלם משלה, סיפור מעניין ורקע על מה שהבובה מייצגת. אראה לכם בהמשך כמה דוגמאות.
עד היום זכתה לוטי בלא פחות מ-30 פרסים עבור היותה כל כך מיוחדת ומעניינת. היא השתתפה בכל מיני טקסים ותחרויות בה הוצגו צעצועים מכל מיני סוגים ומכל מיני ארצות, והייתה אהודה בכל מקום.
שקופית 8
הבובה הראשונה שאציג לכם היא לוטי צופה בכוכבים. היא האהובה עליי והכי מיוחדת לפי דעתי כי עוסקת בתחום שמעניין אותי ואולי אתם יודעים שגם את רון. היא מגיעה עם טלסקופ קטן וחמוד, ממש נראה אמיתי, לבושה בסגנון חללי וגם מצורפים קלפים קטנים עם כוכבי לכת ומידע קצר עליהם.
הבובה הזאת הומצאה על ידי אביגיל, שהתעניינה מאוד בכל מה שקשור לחלל והציעה להמציא בובה צופה בכוכבים. בובה זו הצטרפה לטיסת חלל אמיתית לתחנת החלל הבינלאומית.
אראה לכם סירטון קצר עליה.
שקופית 9
הקרנת הסרטון שקופית 10 הבובה הבאה היא לוטי מחפשת מאובנים, שגם היא ממש מגניבה וחמודה ומעניינת, היא לבושה כמי שהולכת למסע ארוך, בתיק יש לה אביזרי חפירה וזכוכית מגדלת אמיתית שבאמת מגדילה (אני בדקתי…) ומאובנים דמויי אמוניטים, שהם המאובנים הכי מפורסמים ועתיקים שהתגלו וגם לה יש קלפי מידע, על חוקרת מאובנים הכי ידוע שתרמה רבות לחקר בתחום זה.
הבובה הומצאה בשיתוף עם ארגון מיוחד המקדיש את עצמו להעלאת מודעות להישגים של נשים בתחום חקר מאובנים.
שקופית 11
הבאה היא לוטי ילדת הרובוטים, שהיא הכי מאובזרת מכולם, כי יש לה גם עוזרת או עוזר, תלוי איך מלבישים, שעושה איתה במשותף עבודות למיניהן.
הבובה הומצאה על ידי אלי, ילדה ממציאנית שהמציאה הרבה המצאות שימושיות בעצמה, והיא הציעה את דמות הילדה של הרובוטים, שהיא בעצם העתק מדויק שלה, אתם יכולים לראות את זה בתמונה, שיש להן משקפיים וחולצה זהות לחלוטין. הרובוט שבא איתה מייצג את הרובוט שאלי המציאה כשהייתה בת 6 והוא ההמצאה הכי משמעותית שלה.
שקופית 12
הבובה האחרונה שאראה לכם היא לוטי מלכת השלג, וכפי שאתם רואים, היא עדיין בקופסה שלה. הקופסה זהה לכל הבובות, רק שעל כל אחת יש איור וקישוט הקשור לבובה, עם מידע מיוחד על מה שהבובה מייצגת.
זאת אחת הבובות הראשונות של לוטי, מייצגת את מנהג ההתחפשות הקיים בכל הארצות במועדים שונים. הבובה זכתה בפרסים עבור העיצוב המקורי והיפה של הבובה ובגדיה.
שקופית 13
לסדרת הבובות של לוטי יש גם 2 בנים חמודים:
סמי העיתונאי הצעיר שמדווח לבית הספר על כל פעילויות הספורט ופין (Finn) מעיף העפיפונים.
שקופית 14
לסיום, אקרין לכם סרטון קצר על הבובות שבו הן ממש זזות ועושות דברים.
מאוד יפה. תיהנו. אחר כך אני רוצה לבקש מכם פעילות קצרה.
הקרנת הסרטון.
שקופית 15
עכשיו, מה שרצתי לבקש מכם זה את הדבר הבא.
באתר של יצרן לוטי ישנה כל חודש תחרות שבה אפשר להציע רעיונות לבובות לוטי חדשות.
אני רוצה לתת לכולכם דפים ועליהם תכתבו ותציירו את הבובה שאתם רוצים שיצרן לוטי ייצר. רעיון הכי מקורי יכול לצאת לפועל ולהפוך לבובה! כמובן, שאפשר לעצב בן או בת, כמו שכבר ראיתם שיש שני המינים בבובות אלו..אני אאסוף את כל הרעיונות שלכם ואשלח באתר ונשתתף בתחרות! מי יודע, אולי איזה רעיון ייהפך למציאות?
כמובן, שמי שזוכה, מקבל פרס – בובת לוטי לפי בחירתו!