מודלים להכנסת שינוייםשל "מוריש" המודל המעגלי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1739
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מודלים להכנסת שינוייםשל מוריש או איך מתרחשים שינויים כאשר המודלים הם מודלים הנמצאים על רצף מסוים כאשר מודל אחד הוא מודל ראשון:מחקר ופיתוח-נעשה באוניברסיטאות ובמכוני מחקר שהוא המודל הקלאסי ,המדעי ,האקדמי אנחנו מכירים את זה כמחקר ופיתוח מ"ופ החלק של המחקר ופיתוח חשובים אך החלק החשוב הוא ההפצה. ולכן זה מחקר פיתוח  והפצה.
או מודל RDD מודל זה שם לב כי גורם חיצוני מחליט שצריך לבצע שינוי-מחקר מדעי.
והגורם המניע לשינוי נמצא בתודעה של אנשי מדע שהם מחליטים שיש פער במדע בין התקדמות המדע לבין מה שקורה בבית הספר ולכן צריך לעשות שינוי בין אם זה בדרכי הוראה בדרכי הערכה ובשיטת לימוד תהליך השינוי מורכב מתהליך לוגי.השינוי הוא מהלך לוגי שבו מזהים את הבעיה ונותנים מספר פתרונות אפשריים ואז מפזרים את השוויון לקבוצת מטרה.אפשר לקחת את מת"ל-מדעי הטבע לגיל הרך מט"ח מרכז לטכנולוגיה החינוכית לתכנון החידוש יש 4 שלבים: .
שלב ראשון :
מהלך הגיוני של פעילויות
1 .שלה מהלך הגיוני של פעילויות שבו יש מחקר עד לפיתוח וההפצה
2 .התהליך הוא תהליך מסודר יש חלוקת עבודה בין המשתתפים
3 .יש מומחה לכל נושא,מומחה לפסיכולוגיה של הילד,מומחה לגרפיקה ,מומחה לכתיבת תוכניות לימודים.יש מומחה להגדרת תפקידים וכל אחד מומחה בתפקידו.
השינוי צריך להשפיעה לטווח רחוק כאשר השלב השני:שלב התכנון-יש הגדרה ידועה מראש.
כל משתתפי המחקר משתלבים בפעילות גומלין עורכים ניסויים כאשר יש חלוקת עבודה בין בעלי תפקידים.
הצרכן =פסיבי,המשתמש הוא פסיבי,מונחת עליו השינוי למרות שהיום יש נטייה לשלב מורים להשתלב בפרויקט.
המודל של מחקר פיתוח והפצה  מורכב מ4 שלבים:
מ-
מודל  שני:פעילות גומלין חברתית שמתאר פעילות גומלין בין האקדמיה לאנשי שטח.
והחידוש מופץ דרך אינטראקציה חברתית זה מודל המתאר שינויים בעל אופי טכנולוגי ארגוני.ההנחה היא שעומדת מאחורי מודל זה פעילות חברתית פורמאלית ולא פורמאלית.
בין עם אנשי חינוך מקומיים ואזוריים בשלבי ביוזמה והאימוץ.
כלומר:משהו החליט לפתח תוכנית לימודים למשל –
במודל של פעילות חברתית יש 5 שלבים-מודעות,התענינות,הערכה יש שני שלבים שמקבילים במו"פ ובחברתית הוא "האימוץ" שקיים בשניהם.
יש את שלב"הניסוי"שבו האדם שעשה את השינוי מנסה אותו והופך אותו לאימוץ בקבוצה לראות אם הוא טוב או לא טוב אך הוא לא כל כך דומה למחקר שעושים אותו באקדמיה בשלב ראשון.
השלב הראשון הוא מודעות בצורך לשינויים:לכל שינוי תוכנית יש מודעות לצורך כלומר אנשים מודעים לצורך אנשי עמק הירדן היו מודעים לכך שהם צריכים תוכנית לימודים המתאימה  למזג האוויר שלהם.אנשי נתניה היו מודעים לצורך לרשום את נר הלילה החופי בהתאם לצורך שלהם מורים מודעים לצורך שצריכים לשפר את תוכנית הלימודים במתמטיקה שלב שני:ההתעניינות האדם מעוניין בשלב החדש כי הוא במבקש יותר מידע ברגע שאנו יודעים שאנו רוצים לכתוב תוכנית במקצוע מסוים על נושא מסוים אנחנו מחפשים מידע בקשר לנושא ממקורות מידע זמינים וטובים.אך בשלב זה האנשים שעוסקים בזה לא עושים חשבון האם הידע הזה יועיל לו כלומר עדין אין החלטה לבצע ולהוציא לאור כאן המשאבים הם פחותים יותר הקבוצה מקבלת משאבים מקומיים שלב הערכה זו לא הערכה כדי לתת ציון אלא כדי להעריך באופן אישי-כדיון פנימי=דרליבליזציה האדם לוקח את הרעיון החדש ומנסה להתאים למצב שלו הוא שופט אותו ובודק אם זה טוב בשבילו הוא מסתכל על כל הנקודות המשאבים והאנשים שעומדים יחדיו עימו והוא שוקל אם אפשר להכניס את השינוי למערכת בעקבות החלטה חיובית הוא מנסה אותו ובעקבות זה האנשים יושבים וכותבים תוכניות לימוד על גיאוגרפיה של עמק הירדן.או תוכנית הערכה חדשה במקצוע מסוים כל מיני שינויים שמחליטים להכניס לבית הספר ובודקים אם השינוי טוב שלב זה דומה לשלב של מחקר ופיתוח אך בשלב הערכה יש לו פחות אלמנטים של מחקר אך הוא  בודק אם השינוי יעיל וטוב במידה ומחליטים שהשינוי טוב והולם מחליטים לאמץ את השינוי או לדחות אותו אם מחליטים שהוא אינו טוב. אך אם מחליטים שהוא טוב מאמצים אותו.בדרך כלל האימוץ נעשה על אותה קבוצה שניסתה הגתה את הרעיון ואז מפיצים זאת למקומות אחרים באמצי תקשורת אנשים באים ורואים לכן קוראים לזה אינטראקציה חברתית מאחר שהשינוי הזה מועבר ממקום למקום ובנייה של אינטראקציה חברתית –
4. חיפוש פתרונות-מחפשים אלטרנטיבות שונות 5.מיישמים את אחד הפתרונות -שמחליטים שהוא הטוב ביותר
6 .בדיקה-אז אם יש שביעות רצון מהפתרון ממשיכים הלאה עם הפתרון הזה ורצים איתו אם מרגישים חוסר שביעות רצון חוזרים בחזרה כי יש הפרעה חוזרת עירעור מצב קיים ונוצר שוב צורך ולכן המודל מעגלי.
במקרה של מודל זה היוזם הוא המשתמש הוא אקטיבי המשאבים די מצומצמים משך הזמן יחסית קצר כי אתה צריך לפתור בעיה אי אפשר לחכות שהילדים יעברו לחטיבה או לתיכון התוצר-לא תמיד איכותי במקום ספר זה יכול להיות אוסף של דפים משודך המשתמש הוא היחיד מחפש פתרונות ואין עזרה חיצונית אם יש למשתמש עזרה אוקשרים עם גורמים חיצונים זה יכול לעזור לו.תמיכה או ידע מגורמים אחרים.
לכן יש כאן חשיבות לגורמים פנימיים מורים מוכנים להתגייס ויש להם ידע –