ההמאמר של פיונה הולנדס Ph.D

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2479
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

השפעת השימוש במחשב על הפיכת החוויה הלימודית בכיתה ליחידנית – פיונה הולנדס, Ph.D.
תקציר המאמר תמצית מתוך כוונה לחקור כיצד נוכחות מחשבים בכיתת הלימוד משפיעה על תהליך ההוראה והלימוד, מחקר זה מבקש לקבוע אם וכיצד שימוש במחשב בחטיבות ביניים ציבוריות על ידי תלמידים בכיתת המדעים יכול לסייע לקידום את היחידניות (אינדיבידואליזציה) בחוויות הלימוד של התלמיד.
מידע כמותי על השימוש במחשב, ומספר מחוונים (אינדיקטורים) של יחידניות של הוראה נאספו על ידי שאלוני מורים, שאלוני תלמידים, ותצפיות בכיתה. אנליזת רגרסיה היררכית בשתי רמות הופעלה כדי לחקור את היחס בין שימוש במחשב ומשתני התוצר. גם התחשבות בגורמים דומים, גילתה כי שימוש במחשב קשור לשינוי באינטראקציה מילולית, הרגלי עבודה, שימוש במשאבים, ויכולת התלמידים לכוון את עבודתם האישית.
מטרות/יעדים מטרת המחקר הייתה לקבוע אם תלמידים המשתמשים במחשבים בכיתת הלימוד מקבלים הוראה המותאמת לצרכים ולהתעניינות האישית בהשוואה לתלמידים שלא נעזרו במחשבים. יעדי המחקר היו לקבוע אם וכיצד מספר מחוונים על סביבת הלימוד בכיתה השתנו עם השימוש במחשב על ידי התלמידים.
מחוונים אלה כללו רמת התייחסות אישית שקיבלו התלמידים מהמורה; שכיחות, אורך ותוכן של אינטראקציה מילולית; משוב אקדמי מדווח ונצפה שהתקבל מהתלמידים; דוחות ותצפיות על שימוש במשאבים; סוג ואורך המטלות עליהן עבדו.
נקודת מבט ומסגרת תיאורטית יישומי טכנולוגיה בחינוך היו וכנראה ימשיכו להיות בראש סדר העדיפויות של קובעי המדיניות, בין אם לצורך שיפור היצרניות, התאמה לסביבות עבודה עכשוויות, או כדי לסגל שיטות לימוד קונסטרוקטיביות.
ישנם מחקרים רבים המוכיחים את יעילות המחשב בלימוד, על המחקר להיות עדכני ככל שניתן בשימוש בחמרה, תוכנה, ושיטות שימוש. במקום להתמקד, כפי שקורה במחקרים רבים, על השפעת יישום מסוים על הלימוד, יש לשאוף לספק מידע כללי על התפקיד שטכנולוגיות יכולות לשחק בהוראה ולמידה. לצורך כך, יש לבחון את ההיבט החברתי, ולהבין את ההשפעה של גורמים מתווכים כגון סידור הכיתה, שיטות פדגוגיות, והסביבה הסוציו-תרבותית של ביה"ס. כמו כן, יש לבחון את "אפקט המינון" בהקשר של זמן החשיפה והשימוש בטכנולוגיה. מחקר זה תוכנן כמחקר שטח, האוסף מידע מחמישים כיתות שונות תחת תנאי הוראה ולימוד רגילים.
בזמן שמחקרים רבים מנסים לקשור בין שימוש במחשב לסטנדרט ציוני בחינה, רוב השימוש במחשב בכיתות רגילות, כמו חיפוש באינטרנט, אינו מכוון לשיפור תוצאות בחינה. לכן, ציוני בחינה הם מדד חלש ועקיף להשפעת טכנולוגיה. אכן, הערכות ריאליות להשפעת מחשבים על יכולות ידרשו שימוש בגישה רוחבית. בנוסף, אין הוכחה ששיפור בתוצאות מבחנים סטנדרטיים מוביל לשיפור ביכולות נדרשות כגון חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות, יכולת חקר, או יכולת לבחון נושאים ממספר נקודות השקפה. מחקרים אשר בחנו קשר זה נוטים להשתמש במדגם קטן ולהעריך פרויקטים מיוחדים שאינם קיימים בחטיבת ביניים בדרך כלל. אף אחת מתוצאות המחקרים הנ"ל אינה מנסה לספק תיאוריה כיצד שימוש במחשב משפר תוצרים.
מחקרים אשר בדקו את השפעת המחשבים על תהליך הלימוד מצאו כי מספר שינויים התרחשו בסביבת-