הערכה בחינוך -תאוריה ומעשה פתרון

תקציר העבודה

הערכה בחינוך-ממ"ן 11
שאלה 1
א.הגדרות:
7.הערכה הינה בדיקה שיטתית של ערכו או שוויו של אובייקט מסוים-  לפי הגדרה זו ההערכה היא תהליך מובנה ומתמשך של איסוף נתונים שבו אומדים ,או מאמתים ומתאימים את ערכו של מושא הערכה  כלשהוא.
8.הערכה הינה תיאור שיטתי של אובייקטים חינוכיים ושפיטת ערכם- לפי הגדרה זו ההערכה היא תהליך של תיאור שמעצם טבעו הוא מפורט יותר ויכול לכלול היבטים שונים של מושא ההערכה שמאפשרים שפיטת ערכו.
9.ההערכה היא זיהוי ברור של ערכו של מושא הערכה זה או אחר, הנעשה בעזרת קריטריונים מוצדקים ומתבטא במונחים של איכות, שימושיות, יעילות, או משמעות- על פי הגדרה זו, הערכה היא תהליך שבו איסוף הנתונים מתבצע לפי קריטריונים נתונים שעל פיהם נאמד ערכו של מושא ההערכה.
המשותף לשלושת ההגדרות:
שלושת ההגדרות מתייחסות להערכה כאל תהליך שיטתי שבו נאספים נתונים.בשלושתן המשמעות העיקרית היא שפעולת ההערכה היא פעולה מקצועית , שיש לה כללים ברורים מאוד והיא מתמשכת ומכוונת להשגת יעדים מוגדרים.דבר נוסף שמשותף הוא ההתייחסות למושא ההערכה .בהגדרה 7 הוא אובייקט מסוים, בהגדרה 8 הוא אובייקטים  חינוכיים, בהגדרה 9 הוא מושא הערכה זה או אחר, בשלושת ההגדרות מושא ההערכה הוא כללי וזה אומר שכל מושא יכול להיות בר-הערכה. כמו כן בשלושת ההגדרות המטרה או היעדים הם בסופו של דבר הם אותם  מטרה או יעדים, ז"א קביעת ערכו או שוויו של המושא ההערכה בהתאם ולאופן השימוש במידע שיופק ע"י ההערכה.פעולת ההערכה שואפת לתכלית מוגדרת.המונח שפיטה מתקיים לגבי שלושת ההגדרות במידה זו או אחרת.שפיטת ערכם של האובייקטים הנבדקים.
ההבחנה שעושים המגדירים בין הערך הסגולי לערך היחסי עלפי הגדרות 6 ו-10 המונח merit-ערך סגולי, מתייחס לערך הפנימי , המוחלט והבלתי תלוי של מושא ההערכה.
המונח worth-ערך יחסי, מתייחס למהו ערכו של מושא ההערכה ביחס לקריטריונים החיצוניים לו, ביחס למטרות העומדות בפני מושא ההערכה וביחס לתנאים הסביבתיים. יש לציין שבתהליך ההערכה כהליך שיפוטי יש להתייחס לשני המונחים גם יחד .הערך הסגולי של מושא ההערכה יברר לנו האם מושא ההערכה השיג את מטרותיו מבחינת הכשרתו ואיכותו. ואילו מבחינת הערך היחסי האם הוא הביא למימוש המטרות שברצוננו להעריך,האם הוא מתאים לסביבה שבה הוא מופעל.
ב.מהות ההערכה לפי עשר ההגדרות הערכה היא תהליך שיטתי של איסוף נתונים שיש לו כללים  ברורים לספק מידע כולל על מושא ההערכה.להערכה תפקידים שונים בהתאם למטרה שנקבעה, לדוגמא:בחינת מימוש המטרות של תוכנית מסוימת, לשמש לצורך קבלת החלטות לבחירת או העדפת תוכנית מסוימת, קביעת ערכם או שוויים של מושאי ההערכה תוך השוואתם לסטנדרטים שנקבעו מראש.
שאלה 2
א.סוגי המידע המשותפים לסטייק ולסטיפלבים: 1.ההקשר-מטרות וצרכים, זיהוי אוכלוסיית היעד והגדרת צרכיה, סטייק מכנה זאת התנאים המוקדמים, והכוונות 2.מידע המצוי בתשומות ,שוב לפי סטייק התנאים המוקדמים 3. מידע המצוי בתהליך, תהליכי הביצוע 4. מידע הנמצא בתוצר ואיכותו.
ב.סוגי המידע האחרים לפי סטייק הם מתגלמים במידע התיאורי שבו הוא מבחין בין מידע מצוי למידע רצוי המחפש אחר האיכות ,ההבחנות כפי שיבואו לידי ביטוי בתיאורם הסובייקטיבי של המשתתפים ביחס ליתרונות והחסרונות של המושא.כמו כן הוא מתייחס לסטנדרטים, שמופיעים אצלו במידע השיפוטי.(שתי מערכות מידע לסטייק:תיאורי ושיפוטי)-