מיינדפולנס פסיכולוגיה חיובית למנהלים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2018
מספר מילים 2363
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

נפלאות הקשב ומודעות קשובה (Mindfulness) מבוא
מיינדפולנס הינה דיסציפלינה חדשה החוברת ונובעת מתרבות הבודהיזם, חקר הפסיכולוגיה וחקר המוח אשר תופסת תאוצה ומודעות בעולם המערבי. מודעות קשובה היא שיטה טיפולית של תשומת לב שאפשר לפתח על ידי אימון ותרגול. זוהי מודעות לא שיפוטית, שמופנית באופן עקבי למה שקורה כאן ועכשיו. באנגלית, mindfulness, ובעברית "קשיבות", "קשב" או פשוט "מיינדפולנס". קשב משמש חלק מטיפולים פסיכותרפיים, כלי עזר לשיפור אווירה במקומות עבודה, וכמובן, כטכניקה רוחנית. אז איך עושים את זה, ואיך זה יכול לעזור לנו? ראשית נבין מהו הקשב. קשב הינו תרגום בודהיסטי עתיק משפת פאלי של המילה sati ופירושה הוא "לזכור להיות מודע" או "לזכור לשים לב". יש בה מרכיב של נוכחות, חזרה או היזכרות.
מושג הקשב הפך נפוץ מאוד בעולם המערבי ב-50 השנים האחרונות, כחלק מההכרה, המודעות הפתיחות של העולם עם המסורות הרוחניות והמדיטטיביות של הבודהיזם. הקשב מהווה את עמוד התווך ומרכיב יסוד במרבית המסורות הבודהיסטיות והוא מתבטא בצורך להיות מודע. כחלק מטכניקות של תרגול רוחני שצמח במנזרים של בורמה ותאילנד בדומה ליוגה שצמחה ממקור רוחני הינדואיסטי.
מודעות קשובה, הינה שיטה לתרגול תשומת לב לא שיפוטית לכל רגע ורגע (to be here and now). "להיות ברגע הנוכחי באופן מכוון וללא שיפוטיות"- כלפי התהליכים הגופניים-נפשיים ומצבי התודעה השונים. זה כולל מודעות רציפה ומידית לתחושות הגוף, תפיסות, מצבים רגשיים, מחשבות ודימויים. הקשיבות מפגישה בין הקשב המתבונן עם התודעה מבלי לחשוב עליהם כלל, ומבלי להשוות, להעריך או לשפוט את התופעות השונות שעולות בזמן התרגול. בדרך זו ניתן להתבונן באופן נאטורלי פנימה אל התודעה ולמשות את תופעות שעולות בזמן של ערות.