אלימות וספורט בקרב בני נוער בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 5939
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

הקשר בין התנהגות האלימה ופעילות ספורטיבית בקרב צעירים תוכן עניינים
מבוא
הסיבות להתנהגות אלימה אלימות בקרב בני נוער ובבית הספר ספורט כאמצעי לצמצום תופעת האלימות סיכום ביבליוגרפיה מבוא
בעשורים האחרונים יש עדויות רבות לתופעה של עלייה בגילוי ההתנהגות האלימה במקומות שונים, בתרבויות שונות, בכל מגוון הגילאים ככלל ובפרט בקרב בני נוער.
פעילות ענפה לצמצום תופעות שכוללות עבריינות ופשע, שימוש בסמים, הימורים, שתיית אלכוהול על ידי בני נוער וכמובן התנהגות אלימה, קיימת בארגונים ממשלתיים או פרטיים המנסים למצוא פתרונות. במדינות רבות מתועדפת פעילות זו כאחד מהנושאים החברתיים הבוערים העיקריים והמשמעותיים  הנמצאים על שולחן הדיונים המדיני-חברתי, ובכלל זה גם מדינת ישראל.
סקירת הספרות המקצועית בנושא ההתנהגות האלימה שהתגברה בעשורים האחרונים במטרה לנסות ולמצוא, בראש ובראשונה את המקורות המביאים את האדם באופן כללי ובני הנוער באופן ספציפי להתנהגות אלימה  וזאת לצורך מציאת פתרונות ומודלים אשר יסייעו למגר מקורות אילו. עם זאת, אל לנו לשכוח כי גופו, מוחו ונפשו של האדם עדיין מהווים חידה שלעצמה לאנושות כולה, ובוודאי הקשרים בין אילו סבוכים והעולם המדעי והחוקרים טרם פיצחו את כל הקודים אשר יתנו לאנושות מענה על מהו השילוב בין מולד ונרכש מבחינת נטיות להתנהגות אלימה ותוקפנית. דבר המקשה על מציאת המקורות המביאים אדם להתנהג בתוקפנות.
מתוך הספרות המקצועית שנסקרת בהמשך, ניתן להצביע על כך כי במהלך השנים, מתפתחות התיאוריות, מתרחבות ומקיפות יותר וכוללות משתנים רבים יותר, יחד עם התפתחות תחומי המדע השונים וענפי המחקר בעולם, לרבות מחקרים חברתיים, פיזיולוגיים ופסיכולוגיים. הספורט נבחן ככלי מעצב אישיות בקרב בני נוער ומתבגרים, מאמרים ומחקרים רבים פורסמו בנושא על מנת לנסות ולמצוא את הקשרים.
שאלת המחקר  הינה:
האם העיסוק בספורט מצמצם התנהגות אלימה בקרב בני נוער? האלימות והסיבות להתנהגות אלימה בעשורים האחרונים אנו עדים לעלייה בתופעת ההתנהגות האלימה בכל העולם ובכל התרבויות. תופעת האלימות נבחנה בספרות המחקר מזוויות רבות, הן מבחינת מקורות התופעה והן מבחינת השלכותיה  החברתיות. המושג הקרוי "אלימות" משיק לקשת רחבה של פעולות מזיקות הנעשות על ידי אדם אחד או יותר ופוגעות בפרט או בחברה. יש הרואים בהתנהגות אלימה כהתנהגות אנטי חברתית (הורוביץ, 2000).    בנוסף ישנם מחקרים המצביעים על כך כי חוסר במיומנויות חברתיות עשוי לתרום להתנהגות אלימה והתנהגות פושעת בקרב בני נוער.   הסברים סוציולוגיים ופסיכולוגיים לאלימות התיאוריות העוסקות ברבדים השונים של ההתנהגות האלימה נוגעות הן ביחיד והן בקבוצה. הספרות עסקה במהלך השנים בתיאוריות רבות הסוקרות את הסיבות הסוציולוגיות–חברתיות והפסיכולוגיות להתנהגות אלימה. להלן סקירת התיאוריות המרכזיות המוזכרות בספרות:
1.      מודל תסכול-תוקפנות לקראת סוף שנות השלושים של המאה הקודמת, לראשונה, מספר חוקרים הגו תיאוריה אשר מנסה להסביר מהן הסיבות המביאות לתופעת ההתנהגות האלימה. תיאוריה זו –