פואטיקה של ספרות ילדים עם הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 93
שנת הגשה 2016
מספר מילים 777
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

קורס: מ. לפואטיקה של ספרות ילדים ממ"ן
1 5:
קריאה מהנהJ תשובה 1:
א.     ילדים רבים אוהבים את ספרי הסדרה "קפטן תחתונים" (ספר 9) מכמה סיבות והן:
בראש ובראשונה ספרים אלו כבר מהמבט על כריכתם מושכים את העין הילד ומאוירים ע"י גיבור על בתחתונים,מבטיחים צחוקים, שיגועים ומתח וצבועים בצבעים חזקים (אדום, ירוק). וכאשר צוללים אל הקריאה מגלים שהצחוקים שהובטחו אינם מאחרים להגיע כאשר גורג והרולד גיבורי הסדרה נלחמים באויבם פלופי בדרך יצירתית ומחביאים בארוניתו שבבית הספר בובות של ילדות, שמלות ומכתבי אהבה ואף שולחים מהנייד שלו הודעות לחבריו כמו: " בואו נשחק בנסיכות יש לי שמלות מדליקות שאפשר למדוד אחרי –
26/30 ב.      הסדרה "קפטן תחתונים" משמרת את הסדר החברתי הקיים ולא כקוראת לשינויו מכיוון שמציגה דמויות מרכזיות – הרולד וגורג אשר מנסים להוציא את הצדק לאור ולהילחם ברשע – הם לא מוותרים ומתנגדים לבריונות בבית הספר למרות שהם צעירים וקטנים מהבריונים וגורמים כתוצאה מכך לילדים הקוראים להאמין בעצמם. בנוסף הם מחזירים לילדים כסף שנגנב מהם ומספקים להם ארוחת צהריים מהנה ובכך גורמים לצדק ולתיקון העוולה. הרולד וגורג מראים שלמרות שיש להם אויב הם צריכים עדיין למנות –
27/30 תשובה
2 :
ארבעת המאפיינים של ספרות הילדים הפוסט מודרנית הם:
1.      שימוש במטא – בדיון: מאפיין זה גורם להפניית תשומת הלב של הקורא אל מלאכת יצירת הכתיבה, התעסקות חיצונית מהסיפור עצמו וגורמת לקורא להרגיש ששוב מדובר בספר ואינו העולם המציאותי אליו "צללנו" בקריאה , דוגמא לכך: בסיפור "החתול שלי הכי טיפש בעולם" שבו הכותב שהוא גם המאייר, הדמות המרכזית והדובר מפנה את תשומת ליבנו אל מכתב אל מנהל המוזיאון ועל הדיאלוג בניהם על החתול שדומה לפיל ומספר העצמות בחדק שלו.
2 .      ריבוי מספרים : מאפיין זה גורם לאקטיביות בעלילה ומאתגר את הקוראים עם שלל מספרים ודמויות שלכל אחד נקודת מבט שונה, דוגמא לכך:
הספר "קפטן תחתונים" שבו הספר מתחיל עם הכותב עצמו שמספר לנו על הרולד וגורג ועושה הקדמה לסיפור בהמשך הסיפור עובר אל מר פיפיש, אחכ ללוץ, משם ממשיך להרולד וגורג וגם לפלופי.
3 .      סוף פתוח עמום: מאפיין זה מדמה את החיים שאין באמת סוף ברור ושלכל אחד יש את הסוף שלו ובעצם הסוף יכול להיות גם ההתחלה או ההמשך לבאות, דוגמא …
4.      יצירת ניגוד וחוסר התאמה בין הטקס החזותי למילולי : מאפיין זה גורם לחוסר …
5.      יפה  40/40 ציון:
93
יפה מאוד