סמינריון בנושא זהות מקצועית של מורים מתחילים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2016
מספר מילים 7255
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

תקציר בשנת תשנ"ו בהחלטת משרד החינוך חל מעבר הדרגתי בתכנית הכשרת מורים לארבע שנים, הכוללת שנת ההתמחות (סטאז'). בשנה זו על המתמחה ללמד בהיקף של שליש משרה לפחות, בשכר, ומשלים את לימודיו לקבלת התואר הראשון. המתמחה אף חייב להיות שותף פעיל בסדנת ההתמחות (2
ש"ש), כשהוא מלווה במורה חונך מביה"ס שבו נקלט (הררי, אלדר, שכטר, 2007). נושא העבודה הנוכחית הוא זהות מקצועית של מורים מתחילים (בשנתם הראשונה, שנת הסטאז') בהשוואה למורים ותיקים במערכת החינוך. שאלת המחקר היא האם קיימים הבדלים בתחושת הזהות המקצועית בין מורים מתחילים (בשנתם הראשונה) למורים ותיקים (בשנים 2-5).
מניתוח הממצאים עולה, כי אין מגמה ברורה בתפיסת הזהות המקצועית בין מורים בשנתם הראשונה למורים ותיקים יותר. הדבר תלוי בתחום שאותו בודקים. לגבי תפיסת הזהות המקצועית בתחום התוכן, לפי רוב ההיגדים, תפיסת הזהות המקצועית בקרב המורים הוותיקים נמוכה מזו בקרב המורים בשנתם הראשונה (שנת הסטאז'). רק לגבי היגד אחד תפיסת הזהות המקצועית בקרב המורים הוותיקים גבוהה מזו בקרב המורים בשנתם הראשונה. לגבי תפיסת הזהות המקצועית בתחום הדידקטי, אין מגמה ברורה ביחס בין תפיסת הזהות המקצועית בקרב המורים הוותיקים לזו בקרב המורים בשנתם הראשונה. לגבי תפיסת הזהות המקצועית בתחום הפדגוגי, לפי רוב ההיגדים, תפיסת הזהות המקצועית בקרב המורים הוותיקים נמוכה מזו בקרב המורים בשנתם הראשונה. רק לגבי היגד אחד תפיסת הזהות המקצועית בקרב המורים הוותיקים גבוהה מזו בקרב המורים בשנתם הראשונה. לגבי תפיסת הזהות המקצועית בשייכות למקצוע, לפי רוב ההיגדים, תפיסת הזהות המקצועית בקרב המורים הוותיקים גבוהה מזו בקרב המורים בשנתם הראשונה. רק לגבי היגד אחד תפיסת הזהות המקצועית בקרב המורים הוותיקים נמוכה מזו בקרב המורים בשנתם הראשונה. כמו כן, השערתנו, שלפיה קיים הבדל בין מורים בסטאז' למורים ותיקים (בשנים 2-5 שלהם) בתפיסת הזהות המקצועית שלהם כמורים, אוששה.
סמינריון
1 . מבוא
נושא המחקר בשנת תשנ"ו בהחלטת משרד החינוך חל מעבר הדרגתי בתכנית הכשרת מורים לארבע שנים, הכוללת שנת ההתמחות (סטאז'). בשנה זו על המתמחה ללמד בהיקף של שליש משרה לפחות, בשכר, ומשלים את לימודיו לקבלת התואר הראשון. המתמחה אף חייב להיות שותף פעיל בסדנת ההתמחות (2
ש"ש), כשהוא מלווה במורה חונך מביה"ס שבו נקלט (הררי, אלדר, שכטר, 2007). נושא העבודה הנוכחית הוא זהות מקצועית של מורים מתחילים (בשנתם הראשונה, שנת הסטאז') בהשוואה למורים ותיקים במערכת החינוך.
שאלת המחקר האם קיימים הבדלים בתחושת הזהות המקצועית בין מורים מתחילים (בשנתם הראשונה) למורים ותיקים (בשנים 2-5).
השערות המחקר אנו משערים כי קיים הבדל בין מורים בסטאז' למורים ותיקים (בשנים
2 -5 שלהם) בתפיסת הזהות המקצועית שלהם כמורים. בנוסף, אנו משערים כי מורים בסטאז' יתפסו את הזהות המקצועית שלהם כנמוכה יותר מאשר המורים הוותיקים בארבעה תחומים: תחום התוכן; תחום דידקטי; תחום פדגוגי; ושייכות למקצוע.

2 . סקירת ספרות
2 .1. מורים בסטאז׳ (בשנתם הראשונה) בשנת תשנ"ו בהחלטת משרד החינוך חל מעבר הדרגתי בתכנית הכשרת מורים לארבע שנים, הכוללת שנת ההתמחות (סטאז'). בשנה זו על המתמחה ללמד בהיקף של שליש משרה לפחות, בשכר, ומשלים את לימודיו לקבלת התואר הראשון. המתמחה אף חייב להיות שותף פעיל בסדנת ההתמחות (2
ש"ש), כשהוא מלווה במורה חונך מביה"ס שבו נקלט (הררי, אלדר, שכטר, 2007).
המעבר בין מעמד של פרח הוראה בתכנית הכשרה להוראה למעמד של מורה מתחיל בבית ספר הוא פתאומי ודרמטי. בתכנית ההכשרה להוראה זוכים פרחי ההוראה לתמיכה ולעזרה, שגיאותיהם מתקבלות בהבנה, והם זוכים למשוב בונה מעמיתיהם ומסגל ההדרכה הפדגוגית. חודשים ספורים לאחר מכן, עם הפיכתם למורים מתחילים, נדרשים אותם "פרחים מוגנים" להפגין אחריות מרבית בכל אשר יעשו. עליהם להפגין תוצאות מרשימות אצל תלמידיהם, לשמור על יחסי עבודה תקינים עם עמיתיהם למקצוע, המבוגרים והמנוסים מהם, וכן לעמוד בפני לחץ מתמשך של דרישות ותלונות הורים. נוסף על כל אלה, המורים המתחילים נמצאים במעקב מתמיד של מנהלים ומפקחים, לצורך המשך העסקה ומתן קביעות. מצב רווי-לחץ זה מלווה בדרך כלל גם בשינויים אישיים דוגמת נישואים, פתרון בעיות דיור וכד' (DeBolt, 1992).
מורים מתחילים מתקשים לראות את בית הספר כמערכת חברתית מורכבת העומדת בפני עצמה. אולם דווקא לדרישות החברתיות של המערכת ישנה השפעה רבה על המורה המתחיל. מורים מתחילים מייחסים חשיבות רבה להשתייכותם המקצועית והאישית לבית הספר. הם מגלים רגישות רבה לאופן שבו הם נתפסים על ידי תלמידים, הורים, עמיתים (השייכים לסגל בית הספר ולמערכות חינוך אחרות) ואנשי מינהל, והם מרכזים מאמצים רבים בבניית תדמית אישית מקובלת.
לפיכך, המורים המתחילים מנסים להבין את המערכת החברתית המאפיינת את בית הספר שבו הם עובדים, או במילים אחרות – "מה פירוש הדבר – להיות מורה בבית הספר המסוים הזה" (Lawson, 1989).
במחקר שנערך בקנדה אותרו עשר התנסויות משמעותיות, המאפיינות את שנת ההוראה הראשונה של מורים מתחילים. התנסויות אלה היו: היכרות כללית עם המערכת, פיתוח תחושת אחריות לגבי תפקיד המורה, יכולת לענות על ציפיות, השגת שליטה בכיתה, צורך בהשתייכות מקצועית לקהיליית בית הספר ולתרבות בית הספר, השגת תחושת ביטחון בהוראה ובתפקיד המורה, מציאת איזון בין התמקדות בתכנים (מה ללמד) ובין התמקדות בתהליך ההוראה (כיצד ללמד), הערכה של השגת יעדי ההוראה, חיפוש אחר הבנת המשמעות של תפקיד המורה ושינוי בתפיסת תפקיד המורה (Olson & Osborne, 1991).