היסטוריה של הפסיכולוגיה-!!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
ציון 95
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1274

תקציר העבודה

ממן 12 היסטוריה של הפסיכולוגיה
1 .      דרווין היה חוקר טבע וגיאולוג אנגלי, המוכר כ"אבי תורת האבולוציה". דרווין פרסם מספר ספרים ביניהם "מוצא האדם" , בו טען כי אין הבדל גדול בין בע"ח ובני אדם, ההבדל הוא בדרגה, בכמות ובעוצמה מאשר במהות, וכי קיים רצף התפתחותי בין בע"ח לבני אדם –רצף שההשתנות עליו היא כמותית ולא איכותית. רעיונות אלה סללו את הדרך לעיסוק בטבע החייתי של האדם בתיאוריה של פרויד. דרווין שם דגש על אינסטינקטים כקובעים את ההתנהגות של האדם, תפיסה זו היוותה בסיס לדגם של פרויד.
דרווין הראה רצף ודמיון בין בע"ח ובני אדם. עקרון זה השפיע על פרויד לעסוק ביצרים החייתים של האדם- התוקפנות והמין. שרקו היה נוירולוג
2 .      וונדט, ג'יימס ופרויד השתמשו באינטרוספקציה כדרך הסתכלות פנימית על התהליכים המתרחשים באדם. אינטרוספקציה לפי וונדט היא דרך למצוא את החוקים הכוללים של התודעה. וונדט היה מזרם הסטרוקטורליזם, וטען שהחוויות האנושיות מורכבות ממבנים בסיסיים יותר, ולכן הפסיכולוגיה, בדומה לכימיה ופיסיקה, צריכה לפרק את החוויות האנושיות למבנים בסיסיים ביותר של החוויה ואותם לחקור.
3 .      השמות פרנץ גל ופייר פלורנס מייצגים את הויכוח בשאלת הלוקליזציה המוחית- האם פונקציות התנהגותיות מיוצגות במוח במיקומים שונים או שהמוח כולו פועל כאחד? פרנץ גל טען כי קיימת לוקליזציה ופיתח את תורת הפרונולוגיה לפיה ניתן ללמוד על מבנה האישיות של האדם ע"י מישוש הגולגולת שלו. על פי גל כל אזור בגולגולת אחראי על פוקנציה אחרת. ככל שהפונקציה יותר מפותחת, הגולגולת תידחף קדימה. פייר פלורן לעומת זאת – טען כי אין לוקליזציה. המוח עובד כיחידה אחת. פלורן בדק את התיאוריה של גל וגילה באמצעות טכניקת ה- ABLATION (פגיעה סלקטיבית של אזורים מוחיים) שאזורים במוח לא אחראיים לתכונות עליהן דיבר גל.
4 .       הדילמה העומדת בבסיס המחלוקת בין האימפיריציסטים הבריטיים להוגי הדעות הגרמניים, היא הדילמה בנושא התורשה מול הסביבה. מהו מקור הידע שנמצא בהכרה, האם הוא מולד או נלמד? כמה מההתנהגות שלנו תלויה בגורמי תורשה בניגוד ללמידה טהורה. זוהי הדילמה בין הניטייביזם מול האמפריציזם. על פי האמפיריציזם הידע בהכרה נותר כתוצאה מחוויה חושית, בתהליך של למידה והתנסות מתמדת מול המציאות. על פי ג'ון לוק הידע נוצר בתהליך, הוא נקלט על ידי החושים, עובר עיבוד בMind, וכתוצאה מכך נוצרים רעיונות . 5.      המחלוקת בין פרויד לאדלר מתמקדת בשאלה ,מה מניע את האדם? . על פי פרויד חיפוש ההנאה וסיפוק האינסטינקטים של מין ותוקפנות הם המניעים לכל ההתנהגויות האנושיות. אדלר התנגד להשקפה זו וטען, כי חייו של האדם מתמקדים בחתירה לשלמות ,להנאה ולעליונות, המעניקות לו חירות ומשחררות אותו מתחושות האין אונים והנחיתות הטבועות בו. השחרור והשלמות מושגים ע"י היחסים החברתיים, שכן האדם הוא יצור חברותי מטבעו