מבוא לבלשנות-!!!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2017
מספר מילים 667

תקציר העבודה

מבוא לבלשנות-ממן 15
שאלה
1 :
א.      לא נכון. בכל אחת מהמילים 3 תנועות ו-4 עיצורים.
ב.      לא נכון. שני הצלילים, השני והשלישי שונים.
ג.        נכון.
הם שניהם צלילי וילוניים בלתי קוליים.
ד.      לא נכון. [K] סותם, [x] חוכך.
ה.      לא נכון. ברכבת a  היא תנועה נמוכה, וברוכבת o היא תנועה אחורית.
ו.        נכון.
בכל מילה יש 3 הברות ([ra.ke.vet] ו- [ro.xe.vet]), כל הברה זהה למקבילה שלה במבנה (2 הברות ראשונות עם אונסט ללא קודה, הברה אחרונה עם אונסט וקודה), וההברה המוטעמת היא האחת לפני האחרונה.
ז.       לא נכון. [k] מופיעה בין  [a] ל-[e] בעוד [x] מופיעה בין [o] ל-[e], ובעצם שתיהן מופיעות בין שתי תנועות ולכן המילים מהוות זוג מינימאלי עבור x,k כי שתיהן נמצאות באותה סביבה פונולוגית. שאלה
2 :
א.      העיצורים נבדלים ב: מקום החיתוך; אופן החיתוך; קוליות.
שאלה 4:
א.      X]] הוא אלופון של [K]   כי ניתן לראות ש-[x] מופיע רק לאחר תנועה, ו-[k] מופיע במקומות אחרים אך לא אחרי תנועה. ב.         [f] ו-[f] – pgia'a, lifroah, para, mafria'a, – [p] מופיע רק לאחר תנועה, [p] מופיע בכל מקום אחר, אבל אף פעם לא לאחר תנועה.
[b] ו-[v] –livdok,lehalevot,levashel,badak,birion- [v] מופיע רק לאחר תנועה, [b] מופיע בכל מקום אחר, אבל אף פעם לא לאחר תנועה. ג.          [b] ו-[p] הן פונמות, בגלל שהן מופיעות בסביבות פונולוגיות מגוונות יותר מאשר [v] ו-[f]. הפונמות  הם סותמים והאלופונים הם חוככים. התכונה המבחינה היא continuant, ב חוככים יש זרימת אוויר רציפה ושחרורו דרך הפה ובסותמים האוויר נחסם באופן מוחלט .
ד. החוק הפונולוגי האחראי על הופעת האלופון בשלושת הזוגות הוא- חוסמים מקבלים את התכונית continuant  אם הם מופיעים אחרי תנועה.