שינה והפרעות שינה מצויין!!!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 984

תקציר העבודה

ממן
1 2 שינה והפרעות שינה בילדות
1 א. בעיית השינה המתוארת היא: הפרעה בהירדמות ובשמירה על רצף השינה. פעוטות הסובלים מבעיית שינה זו… ב. על פי המודל הטרנזקציונלי ניתן להניח כי דפוסי השינה-ערות של שירה מושפעים ממאפייני הקשר בינה ובין הוריה- נראה כי שירה חווה תחושות של חרדה סביב פרידה מההורים בשעת ההשכבה, מה שעלול לאותת על סגנון היקשרות לא בטוח של שירה וקשיים בתהליכי הספרציה אינדיבידואציה, והמאינטרקציה הישירה שנוצרת בין הוריה עמה סביב השינה, כאשר אינטרקציות אלה מושפעות מיחסי הגומלין בין גורמים פנימיים (intrinsic ) של שירה – ייתכן כי שירה היא תינוקת בעלת מזג קשה- כלומר היא נתונה למצבי רוח משתנים ומתקשה להסתגל למעברים ומצבים חדשים,  ייתכן כי חוסר היכולת להירדם לבד של שירה נחווה כאירוע מלחיץ ומשפיע על גורמים חיצוניים קרובים ((proximal extrinsic -אצל הוריה של שירה מופעלות קוגניציות שפוגעות ביכולתם להגיב אליה בצורה שתקל על בעיות השינה שלה- כך למשל אצל אמה מופעלת הקוגניציה :" שירה תרגיש בודדה אם לא אדרוש ממנה לחזור לחדרה כשהיא מחפשת את נוכחותי"- תפיסה זו של אמה מבטאת בעיתיות בהצבת גבולות ופוגעת בקידום תהליך הספרציה. בנוסף אינטרקציות אלה מושפעות ומשפיעות גם על גורמים משפחתיים רחוקים  ((distal extrinsic מתואר קושי ביחסים בין ההורים סביב החינוך של שירה- האב מאמין כי אשתו רכה מדי עם הילדים ונראה כי הוא בפועל מנסה לעזור לשירה להרדם בכוחות עצמה. לסיכום – בין כל הגורמים (הפנימיים, המשפחתיים וכו) מתקיימות אינטרקציות דו כיווניות מעגליות שמנציחות את הפרעת השינה של שירה. ג. המחקר בתחום הקוגניציות הוריות מצביע על קשרים בין קוגניציות הוריות לבין מדדים אובייקטיבים של התנהגות-
ד.  במקרה הנ"ל מתואר קושי רגשי של האם סביב ההירדמות של בתה, ובנוסף מתוארת חרדת פרידה ששירה חווה לכן שיטת טיפול שתאים למקרה הנ"ל היא גמילה מדורגת-
2 א.Siskind מדגימה בעבודתה גישה המשלבת מודל התנהגותי ודינמי. כאשר הוריה של בוני מתארים את קשיי ההרדמה של בתם-שהם אינם מצליחים לישון יותר משעה/שעתיים מבלי שבוני תעיר אותם, המטפלת חשה שהיא קולטת טון של מצוקה, אך במהרה היא מסיקה שמדובר בתפיסה שגויה שלה ומבינה שהיא ביצעה השלכה של התסכול שהיא עצמה הייתה חשה במצב דומה. . . .
ב. החוקרים הניחו כי ניתן לייחס חלק משמעותי מחוסר העקביות בממצאי המחקרים שעסקו בקשרים בין מזג לשינה לשונות בשיטת המדידה,לדעתם מדידה אובייקטיבית עדיפה על מדידה סובייקטיבית משום שהיא מושפעת פחות מגורמים לא רלונטיים ( עייפות ההורה המעריך, מידת הלחץ שלו, ציפיותיו וכו) . …