עד 120

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
ציון 95
שנת הגשה 2018
מספר מילים 1875

תקציר העבודה

ממ"ן 11:
שאלה 1:
א.         מחלות לב וכלי דם:
לפי הגרף ניתן לראות כי הסיכוי לחלות במחלות אלו עדיין זעיר בגילאי 45-50, אולם עם כל עליה של כ-10 שנים בגיל הסיכוי לחלות במחלות אלה כמעט ומכפיל את עצמו, כאשר הוא מגיע לשיא באיזור גיל 95 ועומד על כ- 21%. סרטן:
לפי הגרף ניתן לראות כי החל מגיל 65 ישנה עליה משמעותית בסיכוי לחלות בסרטן, כאשר עד גיל 80 הסיכוי מכפיל את עצמו לעומת גיל 65
ועומד על כ- 15%. לאחר מכן הסיכוי לחלות בסרטן מעט יורד אך אין זאת ירידה משמעותית.
אלצהיימר:
לפי הגרף הסיכויים לחלות באלצהיימר מתחילים יחסית בגיל מאוחר, מעל 55. עד גיל 80 העלייה בסיכויים יחסית מתונה, אך מעבר לגיל זה הסיכוי לחלות באלצהיימר מכפיל את עצמו עד גיל 90 ועומד על כ-15%.
הסיכוי לאשפוז בעקבות שפעת:
לפי הגרף הסיכון תקף לגילאי 70 ומעלה, כאשר העלייה בו יחסית מתונה וקבועה ומגיעה לשיאה בגילאי 90 עם בערך 6%.
הבדלים בין העקומות:
ניתן לראות כי הסיכוי לחלות במחלות לב וכלי דם מתחיל בגיל המוקדם ביותר, באיזור גיל 45. ואילו הסיכוי לאשפוז בעקבות שפעת מתחיל בגיל המבוגר ביותר, באישור גיל 70.
הסיכוי הגבוהה ביותר בגיל מבוגר יותר הוא לחלות במחלות לב וכלי דם – 21%.

ב.         דלקת מפרקים נוצרת כתוצאה משינויים בסחוס ובקולגן. מאחר והיא מחלה הקשורה באוסטאופורוזה ואוסטאומלציה שהן מחלות התלויות בסידן וויטמין D. הסיכוי לחלות במחלה יגדל עם העליה בגיל. ואני מעריכה שבגילאים המבוגרים יותר, מעל גיל 65 תהיה עליה חדה יותר בסיכוי לחלות במחלה. אוטואימוניות ג.          עם העלייה בגיל עולה גם שכיחותה של סכרת מסוג 2.
סכרת מסוג 2 היא מחלה שבה צריך יותר אינסולין מהרגיל מדוע?
מירידה במספר וברגישות הקולטנים לאינסולין כדי לקלוט את הגלוקוז מהדם ולאגור אותו כגליקוגן בגוף, ולכן יש הצטברות של כמויות גדולות של סוכר בדם.
אחת מהסיבות העיקריות להופעת מחלת הסוכרת מסוג 2
היא תזונה לקויה ועתירה בשומנים וסוכרים. בנוסף הירידה בפעילות הגופנית במהלך הזדקנות מוסיפה לתהליך המחלה. כמו כן זוהי מחלה שמתחילה גם הגיל צעיר כיוון שהיא מושפעת מהרגלי אכילה שאינם תלויים בגיל החולה.
שאלה 2: 
5 /
5 א.         באיור שלפנינו מוצג אחוז השורדים בכל גיל בחמש אוכלוסיות מייצגות.
בני אדם – ניתן לראות מהעקומה כי כמעט 50% מבני האדם מגיעים לאחוז המרבי של תוחלת החיים שלהם. כמעט כל בני האדם שורדים את ה10% הראשונים של תוחלת החיים שלהם, וניתן לראות שכמעט אותו מספר שורדים מגיעים ל60% מתוחלת החיים שלהם ולאחר מכן מתחילה ירידה.
אלבטרוס – ניתן לראות מהעקומה כי בערך 13% אינם שורדים את 10% אחוז הראשונים של תוחלת החיים שלהם. ב50% מתוחלת החיים ישנם בערך 75% הישרדות. וב60% מתוחלת החיים הם נשארים עם כ-70% הישרדות.
פיל – ניתן לראות מהעקומה כי רק כ80% מהפילים שורדים את 10% הראשונים של תוחלת החיים שלהם. ב50% מתוחלת החיים שלהם ניתן לראות שיש מעט פחות מ70% הישרדות. –
שאלה 3:  22/
5 א.      בעקומה שלפנינו אנחנו רואים את ההשפעה של הגבלת קלוריות על תוחלת החיים של עכברים. ניתן לראות כי בהתחלה בהאכלה רגילה תוחלת החיים הייתה ממוצעת, לאחר מכן הורידו את כמות הצריכה הקלורית של העכברים ב30-50% וניתן לראות כי דבר זה הוביל לעליה בתוחלת החיים אל מעבר לממוצע. בהמשך ניתן לראות כי כאשר הגבילו את העכברים ב50% ומעלה של הכמות הקלורית שהם צרכו בעצם נגרם מצב של הרעבה, שהובילה לירידה בתוחלת החיים של העכברים.
ב.      במסגרת 1 – תוחלת חיים מעל הממוצע עליה בתוחלת החיים במסגרת 2 – תוחלת חיים מתחת ללמוצע ירידה בתוחלת החיים ג.        הגבלת הקלוריות של העכברים הובילה למצב של הורמזיס.
הורמזיס הוא תגובה חיובית של הגוף למצבי עקה מתונה – מצבים של לחץ / דחק.
חשיפה למנות קטנות של מצבי עקה גורמת לשיפור הבריאות, עמידות למצבי עקה חמורים יותר ולאריכות ימים. הורמזיס – עקה מתונה מעוררת מנגוני תיקון, מגנה מפני מחלות ומאריכה את חיי היצור. ניתן לראות שלמרות ההגבלה הקלורית ההתחלתית שהציבו לעכברים הגוף שלהם עדיין קיבל את החומרים המזינים להם הוא זקוק וכמות מספקת של קלוריות ולכן זה הוביל לעליה באריכות הימים. ד.      –
לפי המידע הכללי בחומר הלימוד זהו המצב שיוביל לבריאות מיטבית אך שוב מלבד ניסוי אחד שתועד לא התקיימו ניסויים כאלה על בני אדם אך ניתן לשער שההשפעה תהיה דומה לשאר בעלי החיים. שאלה 4: 
5 /
5 א.         הזדקנות רגילה – מוגדרת כתהליך שבו יחד עם העלייה בגיל מתרחשת ירידה נורמלית במצב הפיזי, חברתי וקוגניטיבי, הופעת מחלות תלויות גיל ודעיכה איטית בתפקוד.
הזדקנות מוצלחת – מוגדרת כהזדקנות שבה הפגיעה בתפקוד הינה מינימלית עם או בלי פגיעה כלל בתפקודים הפסיכולוגים וקוגניטיביים המקושרים עם עליה בגיל.
המודל מגדיר הזדקנות מוצלחת ע"י 3 קריטריונים : העדר או הימנעות ממחלות וגורמי הסיכון להן, שמירה על תפקוד פיזי ומנטלי תקין וכן השתתפות פעילה בפעולות החיים כגון שמירה על עצמאות ורשת חברתית המקיפה את האדם.
ב.         הגישות והמודלים המתוארים במאמר:
·         המודל של Rowe & Kahn זהו המודל המקובל כיום אך ניתן להבחין בכמה בעיות. ראשית ההגדרה של הזדקנות מוצלחת לפי מודל זה אינה תואמת את ההגדרה של המטופל עצמו לזקנתו. לפי המודל –
ג.          אני חושבת שהמודל המתאים ביותר להזדקנות מוצלחת הוא המודל הביו-רפואי.
אני חושבת שמחלות וירידה בתפקודים הפיזיים של הגוף מובילים גם לירידה בתפקודים המנטליים והפסיכולוגיים של האדם.
כמובן שמצב פסיכולוגי יכול להשפיע על המצב הפיזי אך אני חושבת שבגילאים האלה יותר קשה להתמודד עם קשיים פיזיים ועם ההבנה שיש דברים יום יומיים שאינך יכול יותר לעשות בכוחות עצמך ועלייך להיעזר בסביבה שלך.
כמובן שעדיין תידרש תמיכה ומתן תשומת לב גם למצב הפסיכולוגי והמנטלי של המזדקנים כדי להגיע להזדקנות מוצלחת אופטימלית. מודלים המחברים את שתי הגישות.