פסיכולוגיה התפתחותית 10493 סמסטר 2017ג' בדוק עם הערות

תקציר העבודה

1 00 ממ"ן 15: פסיכולוגיה התפתחותית (10493) שאלה 1
סעיף א בגיל הגן הילד נחשף לגירויים שונים ומגוונים כשהוא מצויד ביכולת להביע רגשות, ויסות רגשי מונחה מצד ההורים, מגע פסיכולוגי, תדלוק רגשי ועוד. המגבלות הקוגניטיביות בגיל הגן משפיעות על ההתפתחות הרגשית והחברתית בתקופה מרגשת ומטלטלת זו, המתרחשת בכמה תחומים. האספקט המרכזי ביותר בו מתרחשת ההתפתחות הרגשית היא ויסות רגשי: הכוונה היא ליכולת לשלוט בהבעת רגשות ולכוונה, להביע איפוק ולבחור תגובה חברתית הולמת ומסתגלת במצבים מסעירים ומעוררים מבחינה רגשית. בגיל הגן הויסות הרגשי מתפתח לעצמאי למדי ולא תלוי בהורה, בגלל הפנמת ההורה: הילד מפנים את הכללים והנורמות שההורה ניסה להשריש בו, את הנוכחות המרגיעה של ההורה שאספה אותו וסיפקה לו כוחות מחודשים, ובעת מצוקה הוא פונה להורה המופנם ומתנחם בעזרתו. פן חשוב של היכולת לויסות רגשי שמתפתחת משמעותית בגיל הגן הוא התפתחות היכולת לשאת תסכול, –
מצוין סעיף ב בקטע מתוארת ילדה שמתקשה להתמודד עם מצב מתסכל ומסעיר רגשית. היא רצתה שקית במבה אך האם סירבה לתת לה את מבוקשה, ובתגובה היא איבדה את עשתונותיה והגיבה בצורה פראית וחסרת ויסות רגשי. הילדה לא מסוגלת לשאת תסכול, ולכן מתפרצת ומתלהמת במקום לפתור את הקונפליקט בדרך הגיונית ומאורגנת כמו הגעה להסכם. יתר על כן, ניתן לומר חד משמעית שגם גמישות האגו של הילדה לא מפותחת דיה, שכן היא מנהגת בחוסר איפוק רגשי במרחב ציבורי, בו הנורמות מכתיבות שיש להתנהג בצורה מכובדת ומתורבתת. מאמצי האם לגרום לה להתנהג כראוי עלו בתוהו, ואני משער שזו תולדה של קושי –
40 שאלה 2
סעיף א בגיל הגן (3 עד 6 שנים) לילד כבר יש יכולת חשיבה ייצוגית, קביעות אובייקט, וכן יכולת שפתית נרחבת למדי. הוא יודע להביע את עצמו, מה שמאפשר לו לשאול שאלות (גיל ה"למה?"), בניסיון להבין את העולם שמסביבם (הילד כ"מדען חוקר" שמקדם את עצמו בהתפתחותו). עם היכולות הללו הוא צריך להתגבר על המגבלות של השלב הפרה-אופרציונלי לפי פיאז'ה:
1.      – זו לא מגבלה של פיאז'ה! עד סוף גיל הגן הילד עובר שינויים קוגניטיביים איכותיים ומתגבר על מגבלות אלה. סעיף ב היכולות החברתיות של הילדים בגיל הגן מושפעות בצורה דרמטית מהמגבלות הקוגניטיביות שלהם, דבר שבא לביטוי בין היתר ביכולת התקשורת הבין-אישית שלהם ובכלל זה ביכולתם לשקר ובקלות הרבה –
30 שאלה 3
סעיף א התיאוריה של הילד על התודעה: במקביל לתפיסת ולהבנת המציאות הפיזית, ילדי גיל הגן מתחילים לתפוס את תודעת האדם ואת נפשם שלהם עצמם ושל הזולת, ובכלל זה מבינים שבני אדם (והם עצמם) מונעים על ידי אמונות, רגשות, רצונות וכוונות (תודעה). ההבנה של העולם הפנימי שלהם משרה בהם תחושת ביטחון ורוגע. עם התפתחות התיאוריה של הילד על התודעה, הילדים יכולים להבין מצבים חברתיים ולהבין כוונות של אחרים, וכן לברור תגובה נאותה לסיטואציה חברתית תוך התחשבות ברגשות הזולת. ההבנה הזו כוללת גם תצפיות ישירות על פעולות (ידע אמפירי) וגם רעיונות מופשטים שלא ניתן לצפות אותם (ידע תיאורטי).

30