פסיכולוגיה התפתחותית 10493 סמסטר 2017ג' בדוק עם הערות

תקציר העבודה

1 00 תשובות מלאות ויפות, מעידות על תהליך הלמידה המעמיק שלך. בהצלחה רבה ממ"ן 16: פסיכולוגיה התפתחותית (10493) שאלה 1
סעיף א אמת הכרחית: ההבנה שדבר מה הוא נכון תוך התבססות על לוגיקה, היגיון פנימי, ללא צורך להסתמך על רמז חושי. בתקופת הילדות ילדים מתחילים להסתמך על אמת הכרחית במקום על אמת מותנית במתן הסברים לתופעות (כגון שימור). –
הגדרות מצוינות סעיף ב צבע כחול + צלע חלקה צבע כחול + ללא צלע חלקה צבע ירוק + ללא צלע חלקה צבע ירוק +צלע חלקה. נטלי נטלי בת ה-10 אוהבת להרכיב פאזלים. אימה מצאה בעליית הגג פאזל מסתורי שתמונתו אבדה, אליו מוצמד פתק: "שדה ירוק בבוקר בהיר". נטלי לא יודעת מהי התמונה המדויקת. היא פורשת על הרצפה את כל החלקים של הפאזל המסתורי וניגשת למלאכה. היא מתחילה במיון החלקים ל4 קבוצות אותן היא מניחה במיקומים שונים על הרצפה: חלקים ירוקים שהם גם בעלי צלע חלקה (אותם היא ממקמת סמוך אליה), חלקים ירוקים שאינם בעלי צלע חלקה (אותם היא ממקמת על הרצפה מעל הקבוצה הראשונה), חלקים כחולים שאינם בעלי צלע חלקה (אותם היא מניחה מעל קבוצה 2) וכן חלקים –  דוגמה נהדרת
3 0 שאלה 2
סעיף א למידה דידקטית: למידה המבוססת על מתן הנחיות והכוונה מכוונות מצד מורה (שיכול להיות מבוגר, ילד גדול יותר, או ילד באותו גיל שבקיא בנושא). כך לדוגמה ילד משמר יכול ללמד את מושג השימור לילד שלא מבין את המושג. התיאוריה הסוציו-חברתית של ויגוצקי מדגישה סוג למידה זה. הילד זקוק להכוונה ולקידום מצד החברה (מורה מיומן ובקיא בנושא) בכדי להתקדם באזור ההתפתחות המקורבת אל עבר פוטנציאל המיומנות שלו. המורה עושה זאת על ידי סיפוק מערכת תמיכה המכונה פיגום: הכוונה, עצות, עזרה פיזית, מתן דוגמה ומודל לחיקוי, עידוד, פידבק ועוד. המורה כמובן צריך להתאים את עצמו לרמת הביצוע המתפתחת של הילד תוך כדי ההתקדמות בZPD, מה שדורש מטא-קוגניציה בשלה מצד המורה –
מצוין 40 שאלה 3
מושג העצמי הוא מושג אורך. זוהי ההבנה הבסיסית שאני קיים בעולם, בהתחלה בתור גוף (גיל הרך), ואז גם כנפש עם רגשות ורצונות. בהדרגה ההבנה הזו מתרחבת ותופסת עומק, ומגיעה לכדי מושג עצמי בשל שכולל זהות מקצועית ומשפחתית, זהות מינית, תכונות, שאיפות, רצונות, עמדות פוליטיות וחברתיות ועוד. בעוד בגיל הרך ההתייחסות למושג העצמי היא קונקרטית, מקוטעת, ובזמן הווה תוך התייחסות לפעולות ("אני אוכל.."), בגיל הגן, ובמיוחד בשלביו המאוחרים יותר (כאשר מתרחשת ירידה במרכוז) מפתחים הילדים יכולת לצפות בעצמם ולהיות מודעים לעצמם כבני אדם. הם מבינים שיש להם תודעה, שהם בני אדם ייחודיים. הם אף יכולים "לשוטט" בתודעתם על ציר הזמן. בכלל זה, מתפתחת קביעות העצמי: זו ההבנה שהעצמי ממשיך להתקיים בקביעות וברציפות גם אם יש שינויים זמניים ביחסים, "אני נשאר אני", החוויה האחת קורית לי, וגם החוויה האחרת קורית לי ואני עדיין נשאר יציב (לדוגמה, "אבא עדיין אוהב אותי למרות שעכשיו הוא כועס"). התפתחות עצמי בשלה מביאה להתפתחות הערכה עצמית חיובית. אספקט חשוב של מושג העצמי החדש שמתפתח אצל ילדים בגיל הגן נוגע למין, והיותם בנים או בנות היא אחד המאפיינים שמגדירים אותם במידה הרבה ביותר. כחלק מההתפתחות בזירה זו, הילדים מאמצים –
30