עבודה העוסקת במעורבותה של ירדן במלחמת ששת הימים.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3567
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא – עמ' 3
פרק ראשון:
ההקדמה למלחמה .. עמ' 4
פרק שני:
תחילת המערכה – עמ' 8
פרק שלישי:
תוצאות והשלכות "מלחמת יוני" –…עמ' 11
סיכום ..עמ' 13
ביבליוגרפיה -… עמ' 14
""הנשיא עבד אל-נאצר הודיעני זה עתה, כי עיראק חתמה אף היא על חוזה הגנה עם מצרים. ארבע מדינות ערביות קשורות עתה בחוזה זה. יחידות עירקיות יתפסו עמדות מתוכננות לאורך הגבול הירדני-ישראלי". בקושי סיימתי את המשפט, כאשר שאל כתב אמריקאי באותו גילוי-לב האופייני לכתבים המדיניים האנגלו-סכסיים: "האם אתה חוזה מלחמה במזרח התיכון?" השבתי: "כן". "מתי תפרוץ לדעתך?" "ב-48 שעות הקרובות. אם לא כן, יזנחו הישראליים את הרעיון, לפחות לעת עתה, בתקווה למצוא זמן מתאים יותר, כאשר שימת-לבנו תהייה מוסחת".
אלו הם דבריו של המלך חוסין בן טלאל יומיים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים, בקרב מנהיגי ערב הייתה ניכרת תחושה של שאננות בלתי פוסקת בתקופה שלפני המלחמה, המנהיגים בראשותו של נאצר לא העלו על דעתם את האפשרות שמדינותיהם עלולות להפסיד במלחמה. האם היה נכון לירדן לחבור למצרים במלחמה כנגד ישראל?, לא בהכרח , האם הסכמי ההגנה של מדינות ערב היוו אסמכתא לניצחון במלחמה, כמובן שלא. חוסין וירדן עשו טעויות רבות שהובילו לתבוסה, אך הצעדים שעשו לא נראו כטעות ובצדק, אם בוחנים את הנתונים של הצדדים הנלחמים, הרי ברור שלישראל לא היה סיכוי לנצח, אז מה זה אומר, שישראל נצחה באורח פלא?.
גורמים רבים הובילו לפרוץ המלחמה, בניהם פעולות הטרור שבוצעו על ידי הארגון לשחרור פלסטין,הטיית מי הירדן, פעולת סמוע, פיוס האחים האוייבים חוסין וג'מאל עבד אל נאצר וההסכם הצבאי בין מדינותיהם,וסגירת מצרי טיראן. לבסוף, סילוק כוח האומות המיוחדות ממצרים היתה הפעולה האחרונה והמכרעת בדרך למלחמה. כל אלו הובילו בין באופן ישיר, ובין באופן עקיף למלחמה בלתי נמנעת בין הצדדים. אך האם המלחמה באמת הייתה בלתי נמנעת?.
תקיפת שדות התעופה הירדנים והמצרים, שבוצעה על ידי חיל האוויר הישראלי הביאה את האות לפריצת מלחמת ששת הימים, מי שלא מכיר את ההיסטוריה, ואת הנתונים של המדינות שנלחמו יכול היה להעלות בדעתו שישראל היא המדינה השולטת במזרח התיכון, ומצטיירת כמעצמה אזורית , התבוסה שאותה הנחילה ישראל לאותם מדינות היתה יכולה להיות הראיה המוחלטת לכך, האומנם?, האם זו הייתה פעולה שתוכננה מבעוד יום?, בעבודתי אפרט על הסיבות הנ"ל ואנסה לענות על השאלות שהצגתי, כמו כן אתאר את המלחמה בזירה הירדנית, ואת ההשלכות של תוצאות המלחמה על ממלכת ירדן.