עבודה זו בוחנת סוגיות נבחרות העוסקות בתפילה המוסלמית.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2694
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

מבוא: -עמ'-3
פרק ראשון:ציווי התפילה: ..עמ' 4-6
פרק שני:סוגי התפילה: -. עמ' 7-9
פרק שלישי:מצבים שונים בתפילות: עמ' 10-11
סיכום: .עמ'-12
ביבליוגרפיה: -..עמ'-13
מבוא.
באסלאם קיימים חמש תפילות הנאמרות בזמנים שונים במהלך שעות היממה, לתפילה יש חשיבות עליונה באורח החיים המוסלמי, ולכן התפילות הללו הם בגדר חובה על כל מוסלמי מאמין. התפילה היא אחת מחמשה מצוות עיקריות באסלאם שנקראות "ארכאן אלאסלאם" , עמודי האסלאם. בעבודתי אנסה להגיע לכמה שיותר מקורות אשר מציינים את התהוותה של התפילה באסלאם, וכמו כן מצוות שונות העוסקות בנושא.
בפרק הראשון של העבודה אנסה להמחיש את תחילת דרכה של התפילה באסלאם, ולבאר את החדית'ים הנוגעים בדבר, יתר על כן אשתדל לאפרט כמה שיותר אודות המסע השמיימי של מחמד בין שבעת הרקיעים. כמו כן אחפש תשובות לשאלות כגון: מתי נצתוו המסלמים לערוך את התפילה? וכמה תפילות?. בעקבות כך אמנה את הדעות השונות בנושא זה.
בפרק השני אביא הסברים לזמני חמשת התפילות באמצעות חדית'ים שונים, וכמו כן אציין את המעלה החשובה שמצריכה להתפלל את התפילה בזמנים מוגדרים. ישנם תפילות שלגביהם המאמין מקבל תוספת שכר, אסביר את הסיבה לכך ואביא הוכחות מן הכתוב. מכיוון שהמחלוקות רבות בעניין זמני התפילות אשתדל להתמקד בדעות שנפסקו להלכה. בפרק השלישי אעסוק בהקלות שניתנות למאמין בכדי שיקיים את התפילה כהלכה. העובדה שהאסלאם נתפסת כדת שבאופן יחסי מקלה על פני דתות אחרות, תוביל אותי לחקור את אותם ההקלות ואת הסיבות שלשמן הם נועדו, כלומר מה הם הסיבות שהאסלאם מקל על אורח חייו של המוסלמי? והאם אכן ישנם הקלות בעניין התפילה, שנחשב כדבר הנשגב ביותר מבין המצוות?. פרק ראשון: ציווי התפילה.
חובת התפילה על המוסלמים הגיעה מתקופתו של מחמד, על פי המסורת המוסלמית, המקור לתפילות הנהוגות כיום בעולם המוסלמי הוא החדית' שנקרא "אלאסראא' ואלמעראג'" בחדית' זה מסופר על מסעו השמימי של מחמד ממכה לירושלים ועליתו השמימה, במסעו עובר מחמד בכל שבעת הרקיעים בליווי המלאך גבריאל. בהגיעו לרקיע השביעי הוא פוגש את אללה שמצווה עליו חמישים תפילות בכל יום ולילה, מחמד ירד אל משה ששאלו מה אמר לו אללה, והוא השיב לו, אמר לו משה לך לריבונך ובקש ממנו להפחית את מספר התפילות. מחמד עשה כך ואללה הפחית לו את מספר התפילות בחמש, כאשר הגיע מחמד למשה וסיפר לו את אשר היה, שלחו משה שוב אל אללה וכמו כן שוב ושוב עד שהגיע לחמש תפילות, ירד שוב אל משה אך הפעם כאשר אמר לו לשוב לאללה, אמר לו מחמד כבר חזרתי כל כך הרבה אל ריבוני עד שאני בוש מפניו.
דיון מעמיק נערך בין המפרשים המוסלמים אודות השאלה מתי התקיים המסע השמימי של מוחמד, כלומר מתי החלה חובת התפילה על המוסלמים. ישנו אזכור לחדית' זה בקראן בסורת המסע הלילי "סורת אלאסראא'": "ישתבח שמו של המסיע את עבדו בלילה מן המסגד הקדוש אל המסגד הקיצון אשר נתנו ברכתנו על סביבותיו, למען נראה לו את אותותינו, הוא שומע ומבחין". לסורה זאת יש קשר ישיר עם החדית' המדובר, לפי הסורה ניתן לשער את זמן הציווי, מכיוון שסורה זאת מוגדרת כסורה "מכית" ולסורות אלו יש זמן מסויים בו הם הועלו על הכתב. לפי מסורת המוסלמית הנביא מחמד נולד בשנת 570, ובגיל ארבעים הוא קיבל את ההתגלות הראשונה שלו מהמלאך גבריאל, משנת 610 ועד לשנת 622 בה התקיימה ההג'רה, התגורר מחמד במכה ושם קיבל את התגלויותיו הראשונות. מכאן למדים שזמן הציווי לתפילה היה בשתים עשרה השנים בהם מחמד התגורר במכה, וזו היא הדעה המקובלת באסלאם.
לאחר שהובהר שהסורות המכיות התקיימו בין שנת 610 לשנת 622, השאלה בה דנים המפרשים נשארה בעינה, מתי בפרק הזמן הזה קיבל מחמד את הציווי לתפילה. דעות רבות קיימות בעניין זה, הראשונה היא דעתם של ג'אבר ואבן עבאס שטוענים שהמסע הלילי של מוחמד נערך ביום הולדתו: "שליח אללה נולד בשנת הפיל היום שני ה-12 לחודש רביע אלאול, וביום זה גם נשלח, ביום זה הועלה אל השמיים וביום זה גם היגר. אלזהרי טוען אחרת לדעתו הציווי על התפילה הוטל על הנביא חמש שנים לאחר שהוטלה עליו השליחות. דעה נוספת שעוררה תגובות קשות כנגד אומרה, הייתה דעתו של שריכ בן אבו נמר, לשיטתו המסע הלילי ארע לפני נבואתו הראשונה של הנביא כלומר לפני שנת 610 , לדעת הרוב טענה זו אינה הגיונית משום שאללה לא יטיל חמש תפילות על המוסלמים בהתגלות הראשונה של הנביא. הדעה הרווחת כיום היא שאין לדעת בוודאות מתי התקיימה ההתגלות שהובילה לציווי התפילה, אך לדעת הכל ניתן לומר שהיא אירעה בתקופתו של הנביא במכה.
בקוראן ישנם כמה וכמה אזכורים מהם למדו חכמי הדת המוסלמים על חובת התפילה בזמנים מוגדרים,אך ישנם מצבים שיכולים למנוע זאת מהמאמין,כלומר במצבים שיש חשש לחיי אדם בעיתות מלחמה, ובנסיעות ארוכות, ולכן ניתנו למאמין הקלות מסויימות. בפרשת הנשים כתוב: "בסיום התפילה הזכירו את שם אלוהים בעומדכם ובשבתכם ובשוכבכם על צדכם. ובהיותכם במקום מבטחים קיימו את התפילה (כסדרה). התפילה היא מצווה אשר נקבעו זמניה למאמינים ונכתבה בספר". ישנה חשיבות עליונה לזמני התפילה, לפי פסוק זה ניתן ללמוד שגם כאשר אדם נמצא במצב מצוקה וצרה עדיין חייב בקיום התפילה בזמנה אך ניתנו לו כמה הקלות, המתפלל יכול לקיים את תפילותו במצב של עמידה, ישיבה, שכיבה, ואף מוטה הצידה כל זאת בכדי שיקיים את התפילה בזמנה.