פרו סמינריון ביטחון סוציאלי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2018
מספר מילים 3319
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

המחלקה לכלכלה וניהול ממ"ן 16 – עבודת ספרייה במסגרת הקורס: ביטחון סוציאלי תהליכי הפרטה במערכות הרווחה השונות תאריך הגשה: 30.6.2018
תוכן עניינים
מבוא –עמוד 3
פרק 1 – מהי הפרטה ? ומהם המניעים לתהליך ההפרטה –עמוד 4
פרק 2 – התפתחות ההפרטה במערכות הרווחה – סקירה היסטורית–.עמוד 6
פרק 3 – הנימוקים להפרטה בשירותים החברתיים בישראל -…עמוד 7
פרק 4 – ההסדרה והפיקוח -…עמוד 8
פרק 5 – ההשלכות של הפרטת השירותים החברתיים בישראל על עובדים ועל השירות שהם נותנים -עמוד 9
פרק 6 – דיון ומסקנות –…עמוד 10 מבוא
הפרטה במובנה הפשוט, פירושה העברת הפעילות בתחומים שונים של שירותי הרווחה מידי הממשלה לידיים פרטיות אל השוק הכלכלי החופשי.להפרטה במובן זה יש שתי משמעויות. הראשונה מייצגת גישה של המנהל הציבורי לניהול ענייני הכלל. השנייה משקפת תיאוריה של כלכלה מדינית, שמהותה הפחתת אחריותה של המדינה להספקת שירותים לאוכלוסיה או הורדת הנטל מן הממשלה בכל הנוגע לדאגת הכלל לענייני הרווחה של הפרט.
בעבודתי זו, אקדים ואפרט במעט על ההפרטה באופן כללי, כרקע וכמבוא לגוף העבודה בהמשך אסקור את התפתחותה של ההפרטה במערכות הרווחה , הנימוקים בעד ונגד ההפרטה ,ההסדרה והפיקוח,והמניעים לה.פרטה לבסוף אבחן את ההשלכות של הפרטת השירותים על נותני השירות בפרט וכיצד זה משפיע על מקבלי השירות. חשיבותו של נושא זו נובע בעיקר מכך ששירותי הרווחה מתרכזים במתן סיוע לאוכלוסיות החלשות והפגיעות ביותר בחברה הישראלית האתגר לספק להם שירותי רווחה ההולמים את צרכיהם ולסייע להם להיחלץ ממצבי המצוקה שבהם הם נתונים , זהו חלק גדול מאתגר ההפרטה בשירותי הרווחה . בעבודה אבחן את שאלת המחקר :
אילו השלכות יש להפרטת מערכות הרווחה השונות והאם ההפרטה הועילה למקבלי ונותני השירותים החברתיים?
פרק 1 – מהי הפרטה? ומהם המניעים לתהליך ההפרטה המודעות למושגים הפרטה ומיקור חוץ מוכרים לנו היום יותר מתמיד בזכות ניסיון המהפכה החברתית שהתרחשה בקיץ 2011 אשר דרשה מן הממשלה לקחת אחריות על נושאי הרווחה והחברה במדינה, בעיקר על ידי הלאמת השירותים, הליך שהינו הפוך מתהליך ההפרטה בשני העשורים האחרונים אנו עדים למגמה הולכת וגוברת של הפרטה. ההפרטה יכולה להיות ישירה או שמתבטאת בהשפעתה על אימוץ כלים מעין עסקיים בפעולתו של השירות הציבורי .ההפרטה יוצרת מבנים חדשים ודרכי פעולה חדשות של המנהל הציבורי כמו כן ההפרטה יכולה ללבוש צורות שונות, אך לגבי המנהל הציבורי מגמת ההפרטה באה לידי ביטוי בשני סוגים עיקריים של הפרטה – הפרטה באמצעות מכירת נכסים ושירותים שהיו בבעלות המדינה לסקטור הפרטי והפרטה באמצעות מיקוד חוץ. ההפרטה באמצעות מיקוד חוץ מכונה לעתים הפרטה חלקית , המגזר הציבורי יוצא מתחום האספקה הישירה של שירותים אלו אך שומר על תפקידי המימון ההסדרה והפיקוח של פעולות הגופים הפרטיים המספקים את השירות לציבור. בישראל הפרטה זו מוכרת בתחומי הרווחה. בהפרטה באמצעות מכירת נכסים ושירותים המגזר הציבורי יוצא כליל מתחום המימון והאספקה של שירותים אלו ומעביר אותם לטיפולו של השוק הפרטי לעתים תוך מעבר של הסדרה ופיקוח.
במאמרו של י. קטן "הפרטת השירותים החברתיים בישראל המקרה של שירותי הרווחה האישיים" מתאר המחבר את חשיבות ההפרטה בסדר היום של השירותים החברתיים , כתוצאה מתהליך זה רבים מהשירותים שהממשלה והרשויות המקומיות מחויבות מתוקף חוק או מעוניינות לספק לאוכלוסיות שונות , ניתנים באמצעות ארגונים לא ממשלתיים הכוללים ארגונים-