ממ"נ 11 בקורס יהודים בעידן של תמורות

תקציר העבודה

ממ"נ 11
מספר קורס            : 10204
שם הקורס              :יהודים בעידן של תמורות שאלה 1
א. לצמצם את השוליים, ומספיק רווח 1.5 עיקרי דוקטרינת העד, לאוגוסטינוס, מגדירים את חיי היהודים בעולם הנוצרי מבחינה תאולוגית. דוקטרינת העד לאוגוסטינוס סברה שיהודים יהיו מושפלים ונחותים באופן תמידי ובה באותה מידה אין לפגוע בהם להרוג אותם ויהוו תזכורת תמידית כאות קין שרצח מתוך גאווה את אחיו הבל "..כמו קין, שמתוך קנאה וגאווה רצח את אחיו…" (מרק ר' כהן, בצל הסהר והצלב היהודים בימי הביניים, הוצאת הספרים של אונ' חיפה/זמורה ביתן,2001 עמ' 54). כך גם הנצרות הושוותה להבל והיהדות לקין וזאת על מנת שהנצרות, שזו דת האמת, לא תשכח …"פן בהתבוללם ללא אבחנה בגויים, הם ימותו ויאבדו את ההוכחה לאמת.." (הדגשה שלי) (מרק ר' כהן, בצל הסהר והצלב היהודים בימי הביניים, הוצאת הספרים של אונ' חיפה/זמורה ביתן,2001 עמ' 54). כמו כן הסבלנות שהיתה לנוצרים כלפי היהודים עד המאה ה -12 היתה מותנית ברעיון כי היהודים של ההווה הם אותם היהודים של העבר, הווה אומר מתחילת הנצרות היהודים והיהדות לא השתנו לא מבחינה דתית – ישראל שבבשר, ולא מבחינת הבנת הדת כלומר לא בדרך פרשנותם המילולית את המקרא והמסקנות ההלכתיות המוטעות הנובעות מכך. הטענה היתה כי היהדות השתנתה וכי היהודים של ההווה אינם היהודים של העבר ומכאן יוצא שהסובלנות כלפי היהדות שנבעה מהעקרון האוגוסטיני אינה יכולה להתקיים יותר. יפה, אך לציין גם את החשיבות של העובדה שהיהודים שמרו את ה״עדות״ שבישרה על הגעת ישו: הברית הישנה.
ב. חוזה עומר /תנאי עומר-"מעין הסכם דו צדדי שבו מסכימים הלא מוסלמים לקבל על עצמם שורה של תקנות מפלות בתמורה להגנה" (מרק ר' כהן, בצל הסהר והצלב היהודים בימי הביניים, הוצאת הספרים של אונ' חיפה/זמורה ביתן,2001 עמ' 101). החוזה מיוחס לח'ליף עומר אבן אל ח'טאב (634 – 644). תנאי החוזה, שהינם תוצאה מהתפתחות מצטברת של שנים, התפתחו מתוך עקרונות קדם איסלמיים של המנהג השבטי. כשבאים לדון ביחס האיסלאם אל בני החסות מבחינה דתית ניתן לראות כי ישנם מספר איסורים על בני החסות, ואיסורים אלו מהווים את עיקרי החוזה. ועיקרי החוזה הם כדלקמן:
* בתי כנסת/כנסיות ישנו איסור על בניית בתי פולחן או תיקונם-בימי הח'ליפים הראשונים נושא זה לא העסיק אותם כלל, ומקצתם אף התירו לבני חסותם לבנות בתי פולחן חדשים. ניתן גם לראות כי בתקופות מאוחרות יותר בני החסות אף הצליחו "לעקוף" את החוק.
* הדת בפהרסיה-האיסורים על קיום טקסים דתיים בפרהסיה הגיעו מתוך הדאגה לצמצום החשיפה הפומבית של הטקסים של הנצרות המזרחית. בין היתר האיסורים-