14024 כלכלת חינוך - האוניברסיטה הפתוחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , , , , , , , , , , ,
ציון 91
שנת הגשה 2017
מספר מילים 2038
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תקציר אודות ממן 13 14024 כלכלת חינוך 2016ב:
השאלות עליהן הממן עונה הן :
שאלה 1
שאלה זו מבוססת על המאמר של אייד ואחרים ) Eide et al., 2004 ( המצוטט בספר הלימוד פרק 9. המאמר זמין להורדה באתר הקורס.
א. לפי המאמר, מהן הסיבות האפשריות המסבירות את המחסור במורים איכותיים? ) 9 נק'( ב. בהתייחס לנתוני השכר היחסי של המורים בישראל המופיעים בפרק 9 של ספר הלימוד, מה צפויה להיות המגמה של איכות המורים בישראל? הסבירו ונמקו! ) 1 נק'( ג. מהם כלי המדיניות שמציע המאמר כדי לשפר את איכות המורים בארצות הברית? ) 1
נק'(
3 5 נקודות( ( שאלה 1
שאלה זו עוסקת באיכות במערכת החינוך וכן במאמרו של דן בן דוד, "מערכת החינוך מבט – .) בינלאומי והצעה לרפורמה כללית" ) 1020 א. הסבירו בקצרה מה הם שלושת הפרמטרים הכלכליים המרכזיים למדידת איכות ההשכלה? ) 0 נק'( ב. הסבירו בקצרה מהו מבחן PISA . מהם היתרונות והחסרונות של השימוש במבחני PISA לצורך מדידת הישגי התלמידים בישראל? ) 20 נק'( ג. מהם הממצאים שמציג בן דוד לגבי הרמה הכללית של החינוך בישראל בהשוואה – בינלאומית? ) 20 נק'( ד. בן דוד ממליץ על רפורמה הכוללת 0 חלקים: מורים; תוכנית הלימודים; ניהול וארגון – מערכת החינוך. הסבירו 1 מהקשיים הצפויים ביישום ההמלצות של בן דוד לגבי המורים – בישראל. ) 20 נק'(
1 5 נקודות( ( שאלה 3
א. מהם המניעים המרכזיים לביצוע רפורמות במערכות חינוך במדינות ה- OECD 7 נק'( ( ?
ב. לפי פרק 20 בספר הקורס, הסבירו בקצרה מהם ארבעת עיקרי הרפורמות בחינוך הציבורי )בין שהומלצו ובין שיושמו(. ) 1 נק'(
2 6

1 5 נקודות( ( שאלה 4
7 נק'(. ( ?) א. מה הממצאים המרכזיים העולים מלוח 29 בספר הקורס )עמ' 100 ב. מהי הביקורת המחקרית של אנשי חינוך על אומדנים של תוצאות חינוכיות בשיטות כלכליות? ) 20 נק'( – ג. הסבירו בקצרה את מבנה המחקר של אנגריסט לביא על השפעת גודל הכיתה )עמ' 122
בספר הקורס(. האם לדעתכם הצליחו עורכי המחקר להתגבר על הביקורת שציינתם בסעיף ב'? ) 1 נק'( קורס 14024- כלכלת חינוך ממן 13
שאלה 1 :
א.
לפי המאמר הסיבות לשחיקת איכותם של המורים הם :

1 . השכר במקצוע ההוראה אינו מתגמל ביחס למגזרים אחרים ולכן מי שהולך להיות מורה יודע שהשכר שהוא יקבל יהיה נמוך מרוב המקצועות הדורשים השכלה אקדמאית ולכן האיכותיים יותר אינם בוחרים במקצוע ההוראה .

2 . ישנו חסר מתמיד במורים מפני שיש כל הזמן גידול באוכלוסיה ויוצא שיש צורך להכניס למערכת כל הזמן מורים חדשים על מנת לעמוד בעומס של הדרישה – יוצא שהסינון אינו קפדני דיו מפני שיש כל הזמן צורך להכניס מורים חדשים למערכת אפילו שהם אינם איכותיים כל כך .

3 . במרבית השנים של מקצוע ההוראה זה היה מקצוע מועדף על נשים לא בשל השכר הגבוה אלא בשל התנאים הנלווים הכרוכים למקצוע ( שעות עבודה נוחות , חופשים וכו') דבר שלא מאפשר להכניס גברים רבים למקצוע וזה יצר שחיקה נוספת בשכר המורים ובאיכותם .

4 . במקצוע ההוראה ישנו קושי לעבור ולהתנייד לעבודות אחרות וכן לעבור ממקום למקום בשל האופי השונה של בתי הספר ולכן יוצא שמורים נמצאים שנים רבות במקצוע אפילו שהם אינם כבר מתאימים להוראה דבר שמפחית את איכותם של המורים .
5. ההתפתחות הטכנולוגית אפשרה למגזרים עסקיים רבים להתייעל הן בכוח האדם והן בשיטות התפעול – בהוראה ההתפתחות הטכנולוגית אינה מאפשרת ייעול גדול בשיטות החינוך וכן הממשלה לא רוצה לפטר מורים בצורה גורפת ושוב יוצא שאין התייעלות מיטבית במקצוע ההוראה .

6 . עובדים אשר נפלטים מהמגזר הציבורי בשל צמצום טכנולוגי או בשל איכותם הירודה מוצאים מקום מפלט בהוראה מפני החסר המתמיד שקיים שם במורים – יוצא שדווקא האיכותיים פחות במגזר הציבורי מגיעים למקצוע ההוראה .
ב.
נתוני השכר היחסי המובאים בפרק 9 הינם נתונים מורכבים :
מצד אחד – לאורך השנים שכרם של המורים היה יחסית נמוך ביחס לתמ"ג לנפש – מגמה זו גם ממשיכה בנתונים אודות שכרם של מורים וותיקים בלוח 17 בחטיבה העליונה ( ירידה של 6 עשיריות האחוז ביחס בין השנים שנמדדו ) – מגמה זו אם תמשך כמובן תביא לבריחה של מורים ממקצוע ההוראה ותביא שוב לירידת איכות של המורים .
מצד שני – בשנים האחרונות נעשו רפורמות שונות במערכת החינוך אשר מוכוונות להגדלת שכר המורים ולעידוד ההשקעה בכל תלמיד ותלמיד – מגמה זו מתחילה להתבטא בנתונים אודות שכרם של מורים ביסודי בלוח 17 ( עלייה של 0.17 אחוזי שכר ביחס לתמ"ג בשנים שנמדדו ) – אם מגמה זו תמשך בצורה מובהקת איכות ההוראה יכולה לגדול מפני שהשכר יהיה מתגמל דיו למשוך מורים איכותיים ממקצועות שונים .
חשוב לציין כי שכרם של מורים בבתי ספר יסודיים ועל יסודיים היה יחס שכר נמוך למדי ביחס לשכר הממוצע במשק ( תרשימים 24,
5 ).
בנוסף תעריפי שכר המורים בישראל בשנת 2008 יחסית לתמ"ג לנפש היה שכר נמוך במידה רבה ביחס למדינות ה OECD .
לאור כל הנתונים הללו ולאור המחסור במורים ניתן להניח כי עלולה להיות ירידה באיכותם של המורים בשנים הקרובות – אמנם חשוב לציין כי רפורמות אמיצות ונוקבות יכולות לשנות את התמונה ולהביא לעליית איכותם של המורים על ידי תמריצים כספיים , אוטונומיה בית ספרית ושינויים נוספים.
ג.
הפתרונות אותם מציע המאמר הם :

1 . יצירת סטנדרט מדויק וחדשני של התמחויות וכישורים המוכוונים למקצוע ההוראה שרק מי שירכוש אותם יוכל להיכנס להיות מורה . כישורים והתמחויות אלו יהיה ספציפיים לתפקיד ולמקצוע אליו מוכוונים המורים ולכן יאפשרו העלאת איכותם של המורים הנכנסים למערכת .