סמנריון איכותני המוגש כחלק מקבלת תואר ראשון בניהול שירותי אנוש. העבודה עוסקת בניתוח שאלת שילוב הסטודנטים בשוק העבודה בישראל. בסמינריון זה בוצעו ונותחו 10 ראיונות עומק עם סטודנטים. הסמנריון נכתב על פי כללי APA וכולל את כל החלקים הנדרשים באקדמיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 10110
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא .3
רקע תיאורטי -13-4
1 . תעסוקה במהלך הלימודים בקרב סטודנטים לתואר ראשון –.7-4
2 . תחושותיו וחוויותיו של הסטודנט כתוצאה משילוב עבודה עם לימודים –9-7
3 . השפעת העבודה בזמן הלימודים על הציונים בתואר ראשון –.13-9
מטרת המחקר ..14
שיטת המחקר ומהלכו -.16-15
שיטה 15
הנחקרים –15
מהלך המחקר …16
ממצאים –28-17
1 . הסיבות לשילוב עבודה ולימודים בקרב סטודנטים לתואר ראשון .21-17
א. המאבק לעצמאות כלכלית –.19-18
ב. יצירת רושם חיובי אצל המעסיק העתידי -.20-19
2 . רגשות, תחושות וחוויות הסטודנט בשילוב עבודה עם לימודים -23-21
3 . השפעות העבודה הנוכחית על הציונים בתואר ועל עבודה עתידית 28-23
א. ניהול זמן והשפעת העבודה על הציונים בתואר –..27-23
ב. השפעת העבודה הנוכחית על העבודה העתידית –..28-27
דיון ומסקנות ..33-29
דיון בממצאי המחקר -.32-29
מגבלות המחקר 32
המלצות למחקרי המשך ..33
מקורות –35-34
סטודנטים בשוק העבודה מבוא
במחקר זה נסקור את עמדותיהם ותחושותיהם של אוכלוסיית הסטודנטים, הלומדים לתארים ראשונים, על השילוב של עבודה בזמן הלימודים לתואר. נדון כיצד שילוב בין שני תחומים אלו משפיע על הסטודנטים מבחינה רגשית, איך הם מתמודדים עם שילוב זה מבחינת ניהול זמן, מדוע בכלל הסטודנטים יוצאים לשוק העבודה בזמן הלימודים וכיצד באה לידי ביטוי ההשפעה של השילוב בין עבודה לבין הלימודים, על ממוצע הציונים בתואר שבו הם לומדים. בנוסף, במחקר זה נציג כיצד לפי דעתם של הנחקרים, הם נתפסים בעיני המעסיק העתידי בעבודה ארוכת טווח שמתכננים להשתלב בה עם סיום התואר, ברגע שסטודנט משלב עבודה לאורך התואר הראשון, לעומת סטודנט שלא עובד במהלך התואר.
מטרת מחקר זה היא לבחון את עמדותיהם ותחושותיהם של סטודנטים הלומדים לתואר ראשון, בדבר היקף מרכזיות העבודה בה הם עובדים וכיצד העבודה משפיעה על ציונייהם ומשך זמן התואר מנקודת מבטם בעזרת ראיונות עומק עימם. בכך נגיע למסקנה חד- משמעית ממקור ראשון של נחקרים שהינם סטודנטים לתואר ראשון ומשלבים עבודה במהלך לימודיהם, על השפעת העבודה על ממוצע הציונים בתואר והיקף שעות העבודה הנכון להם להצלחה בשני התחומים, כייוון שבספרות המחקרית לא עלתה קביעה חד- משמעית על היקף שעות העבודה המשפיע על ממוצע הציונים של הסטודנט.
נושא זה דווקא נבחר להיחקר מהסיבה שהחוקרות גם כן הינן סטודנטיות לתואר ראשון העובדות במשרה חלקית במהלכו, לכן קיימת זיקה אישית לנושא זה.
כיוון שבספרות המחקרית אין קביעה חד משמעית בדבר השפעת היקף שעות העבודה על ממוצע הציונים בתואר, בעזרת ראיונות עומק עם הנחקרים שהינם סטודנטים לתואר ראשון העובדים במהלכו, בהם יחקרו חוויותיהם ותחושותיהם של הנחקרים בנושא, נגיע למסקנה חד- משמעית בדבר היקף שעות העבודה הראוי להצלחה בשני התחומים. בנוסף, במחקר זה נביע את דעתם של הנחקרים בנושא- כיצד סטודנט העובד במהלך התואר ייתפס אצל המעסיק העתידי שלו בעת חיפוש עבודה ארוכת טווח, מנקודת מבטם של הנחקר-הסטודנט, ולא מנקודת מבטו של המעסיק.
רקע תיאורטי תעסוקה במהלך הלימודים בקרב סטודנטים לתואר ראשון העבודה מגלמת תפקיד מרכזי ובסיסי בחייו של האדם והיא חלק גדול ובלתי נפרד מחייו הבוגרים ברוב המדינות המדינות המתועשות. בני אדם מבלים שעות רבות במהלך היממה במקום עבודתם והסיבה העיקרית היא כלכלית – מקור הפרנסה העיקרי עבור הפרט ומשפחתו הוא העבודה בשכר. בנוסף, מקום העבודה קובע את הסטאטוס של האדם ולכן יש חשיבות רבה לעיסוק ומקצועו של האדם. עולם העבודה תופס מקום מרכזי בחייו של האדם, הוא מבלה כשני שליש משעות הערות בעבודה ולכן זהו המקום אליו הוא מכוון את רוב מאמציו.
בשוק העבודה יש דרישות רלוונטיות לכל תפקיד ותפקיד ולכן האדם יעשה הכנה מקדימה ומתאימה לפני הכניסה לשוק העבודה, כגון: קורסים, תארים הרלוונטיים לתחום בו רוצה לעבוד ובאופן כללי השכלה המתאימה לתפקיד ולדרישות. מרבית הצעירים במדינות מערביות מפותחות מודעים לעובדה שיש צורך לרכוש השכלה בכדי להשתלב בשוק העבודה בתפקידים מתגמלים מבחינת השכר, תנאים, הטבות נוספות ועם אפשרות לקידום, לכן מקדישים מספר שנים במטרה לרכוש השכלה המתאימה לתנאים המשתנים של שוק העבודה. בקרב סטודנטים רבים מקובל להאמין שהמטרה העיקרית של השכלה גבוהה היא כלכלית ואמונה זו הולכת וגוברת כל הזמן.
הסטודנטים רוצים לרכוש ידע ומוכנים לשלם עבור זה, אך לעיתים שכר הלימוד גבוהה מאוד וסטודנטים נאלצים לקחת הלוואה מהבנק כדי לכסות את שכר הלימוד ובנוסף מצרפות גם הוצאות רבות על מחייה (מעונות הסטודנטים או שכירות בקרבת מוסד הלימודים) תחבורה ,ציוד, כגון: מחשב, קלסרים, כלי כתיבה, הוצאות על מזון, ביגוד, בילויים ושעות הפנאי, שמירה על הבריאות הפיזית והוצאות על טיפולים במקרה הצורך. סיבה נוספת לכך שסטודנטים רבים יוצאים לשוק העבודה במהלך לימודי התואר היא סיבה ערכית. ערכי עבודה מתייחסים למטרות והגמול שאנשים מחפשים בעבודתם ומבטאים את ציפיותיהם. הסטודנטים המשלבים עבודה ולימודים עושים זאת במטרה לקבל גמול ערכי על עבודתם הקשה, אשר בא ליידי ביטוי בתחושת-