ביולוגיה כללית ב 20119 האוניברסיטה הפתוחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2018
מספר מילים 2736

תקציר העבודה

ביולוגיה כללית ב-20119
מטלה בדוקה בציון 80 מטלת מנחה 14
שאלה 1
א.
ניתן להסביר את ההבדלים בין תגובת גופם של שני הנבדקים ב: זיכרון חיסוני מאפיין אחר של מערכת החיסון הוא, שמערכת החיסון מסוגלת "לזכור" אנטיגן ספציפי שפלש לגוף בעבר. "זיכרון" זה מתבטא בתגובת חיסון שניונית.ניתן להציג את ההבדלים בין תגובת החיסון השניונית (ניר) לראשונית (גיל) באמצעות האיור שלפנינו:
מאפייני תגובת חיסון ראשונית ותגובת חיסון שניונית האיור מצביע על שלושה הבדלים בולטים בין תגובת חיסון ראשונית ושניונית:
I. מהירות התגובה: בתגובת חיסון שניונית חולף פרק זמן קצר יחסית מהחשיפה לאנטיגן ועד להופעה של נוגדנים ספציפיים נגדו בהשוואה לפרק הזמן המקביל שחולף בתגובת חיסון ראשונית.
II. עצמת התגובה: ריכוז הנוגדנים הנוצרים בתגובת חיסון שניונית מגיע לערכים גבוהים בהרבה מאלה שמתקבלים בתגובת חיסון ראשונית.
שאלה 2
א.    חשוב לזהות את סוג הנחש משום שכדאי לדעת האם הנחש המכיש הוא אחד משלושת הסוגים של נחשים ארסיים שאחראיים על הרוב המכריע של בעיות קליניות משמעותיות שהם צפעים, קרייט, וקוברה. הידע על מינים מקומיים יכול להיות משמעותי ומכריע, כמו גם הידע של סימנים ותסמינים אופייניים של חדירת ארס, על ידי כל סוג של נחש.
בהתבסס על מאפיינים קליניים, ניתן לקבוע מערך דירוג שיכול לשמש על מנת לקבוע את סוג הנחש המכיש] אך מערך הדירוג הוא ספציפי מאוד לאזורים גאוגרפים מסוימים.
התכונה של מערכת החיסון המתבטאת כאן: חומר המעורר את מערכת החיסון ליצירת תגובת חיסון ספציפית נגדו נקרא אנטיגן. חיידקים, נגיפים, ארס נחשים, ארס דבורים ואף חומרים סינתטיים רבים הם דוגמאות לאנטיגנים.
הארס משפיע על מערכת העצבים המרכזית וההיקפית וגורם לשיתוק שרירי הגוף, ביניהם שרירי הנשימה. השפעת הארס על מחזור הדם מתבטאת בדימום קשה הנגרם כתוצאה מהרס דפנות כלי הדם (אופייני לצפע), או הפרעה למנגנון הקרישה (אופייני לאפעה). ההשפעה על מערכת הלב באה-