סוגיות בחינוך מיוחד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 2557

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 11
קורס: סוגיות בחינוך מיוחד,
1 0139
שאלה 1:
א.
החזון של החינוך המיוחד הוא חברה שיש בה כבוד לזולת ללא הבדל ביכולות, במין, בגיל ובקבוצה אתנית. השיטות ההוראתיות- טיפוליות של החינוך המיוחד מטפחות כל תלמיד ותלמידה, בהתאם לצרכים וליכולות שלהם ומטרתן להבטיח לתלמידים חיים איכותיים.
– בחינוך המיוחד, ההוראה/ העבודה עם הילד  היא אינדיבידואלית. הכיתות לא מחולקות בהכרח לפי גיל, היעדים והמטרות נקבעים באופן אישי וההתמקדות היא בפרט, בצרכיו וקשייו. זאת לעומת החינוך הרגיל בו מתבצעת עבודה עם התלמידים לפי קבוצות רמה או גיל וההתמקדות היא בתכני הלימוד והידע.
– בחינוך המיוחד ישנו צוות רב מקצועי סביב התלמיד בעל הצרכים המיוחדים – קלינאי תקשורת, מרפאה בעיסוק וכו'. גם המורה הוא מומחה בחינוך מיוחד ומקנה לתלמיד מיומנויות למידה וחשיבה, תוך שימוש במגוון חומרים ועזרי למידה.
לעומת החינוך הרגיל, בו המורה הוא מומחה בתחום אותו הוא מלמד, הדגש בבית ספר רגיל הוא על הקניית מיומנויות יסוד אקדמיות.
– בחינוך המיוחד, אופי תכנית הלימודים הוא כזה של מהדורה "קלה" רגילה, עם דגש על תרפיות, התאמות בתכנים לרמה ולמצב הילד בתחומים השונים (שפתי, חושי, תנועתי, קוגניטיבי). הלמידה היא אינטנסיבית ובנויה על אימונים וחזרות מרובות ע"י כך נוצרות הזדמנויות לשימוש במידע.
לעומת החינוך הרגיל, בו אופי תכנית הלימודים הוא מסורתי ומקיף מקצועות בקשת רחבה של לימוד –
דוגמא1: "תכנית אב ליישום חוק חינוך מיוחד" שעם הזמן כונתה גם "תכנית השילוב", מטרתה הייתה קודם כל, לנתח צרכים של אוכלוסיות יעד לקבלת שירותי חינוך מיוחד ובסופו של דבר, גיבוש תכנית שתיתן שירותי חינוך מיוחד במסגרת חינוך משלב, לאו דווקא בבית ספר מיוחד אלא כיתה מיוחדת בבית ספר רגיל או שילוב יחידני בכיתה הרגילה. תכנית זו מבוססת על 3 עקרונות יסוד:
1 –
שאלה 2:
א.
סער נמצא על ספקטרום האוטיזם ולקויות בתקשורת.
ספקטרום האוטיזם שייך לקבוצה של לקויות התפתחות הנקראות-  "הפרעות התפתחות נרחבות". הפרעות אלו מאופיינות בפגיעה בשלושה תחומי התפתחות:
1.
התחום החברתי-  הגננות בגן מספרות שהוא אוהב לשחק לבד ולא מנסה ליצור קשרים עם הילדים האחרים.
2.
התחום התקשורתי- בוכה כשאינו מקבל מה שרוצה או כשחווה קושי. בגיל שנה החל לדבר אך קצב העלייה ביכולת הדיבור היה איטי מאוד, דיבורו היה חזרתי ולא הביע רצונות. ענה על שאלות אך לא יזם תקשורת עם אחרים.
3.
התחום ההתנהגותי- הפעולות לוקחות לו זמן רב (אכילה, לבוש..).
אוטיזם הוא לקות המוגדרת כרצף, כשני שליש מהילדים על הרצף מאופיינים בדרגות שונות של פיגור, כשליש מהם מפגינים יכולות קוגניטיביות כמו בני גילם ואף למעלה מכך.