התנהגות ארגונית-מיקרו (+הערות מנחה)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , ,
ציון 83
שנת הגשה 2018
מספר מילים 1519
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממ"ן 12
שאלה 1
לפי בר-חיים, מסוגלות עצמית מושפעת מארבעה מקורות: א. ניסיון עבר מוצלח או כושל; ב. למידה ממודל; ג. השפעה של דמויות משמעותיות בחייו של הפרט; ד. עוררות רגשית המשפיעה על ציפיות להצליח או להיכשל. לפי הקטע המובא בממ"ן, מסוגלותה העצמית של ענבר הושפעה מארבעת המקורות הללו.
א. ניסיון עבר מוצלח או כושל? מה הקביעה – האם ניסיון העבר של ענבר היה מוצלח או כושל?
לאחר פנייתו של איתן לנדב, ראש החטיבה, מצוין בקטע כי ענבר "…ידעה כי מצב רוחה המרומם, שלוות נפשה ותכונתה שלא להתייאש, סייעו לה להתמודד עם משימות ובעיות הרבה יותר קשות מאלה, כפי שסייעו לה להגיע למעמדה הרם כראש אגף במקביל להיותה אם לארבעה ילדים." (עמ' 12, 3-5, חוברת הקורס). כלומר, הצלחות העבר של ענבר בהתמודדות עם בעיות, כמו גם מינויה לראשות האגף, השפיעו לטובה על המסוגלות העצמית שלה להתמודד עם תלונותיו של איתן. אם כן, מדובר על ניסיון עבר מוצלח  והיה מקום לציין זאת ב…

ד. עוררות רגשית המשפיעה על ציפיות להצליח או להיכשל גם כאן חסרה קביעה, מה סוג העוררות?
בקטע מצוינים מצבים בהם עוררות רגשית השפיעה על מסוגלותה של ענבר באופן חיובי, ומצבים בהם השפיעה באופן שלילי. ראשית, מצוין כי ענבר "…ידעה כי מצב רוחה המרומם, (…)
1 1/12
שאלה 2
צורך ענבר איתן הישג גבוה – "…כל שאיפתה של ענבר הייתה לפרוץ דרכים חדשות כדי להעמיק את הביקורת על מערכת הביטחון בתחומים שעד כה לא הייתה גישה אליהם", כלומר ענבר שאפה להצטיין בעבודתה עד כדי הרחבת אחריותה ותפקידה. נמוך – "לא היו לו (לאיתן) שום כוונות או רצונות להרחיב את גבולות התפקיד. 'יש מספיק עבודה גם כך', נהג לומר", כלומר איתן לא שאף להרחיב את תפקידו ואף התלונן על תחום אחריותו הרחב. התחברות גבוה­ – "… קשרים חברתיים.  …
עצמה עצמה אישית נמוכה ועצמה חברתית גבוהה –  אין צורך להבחין בין סוגי העצמות אלא לדון בצורך בעצמה באופן … עצמה אישית גבוהה ועצמה חברתית נמוכה – אותה הערה "איתן היה מעוניין בתפקיד (ראש החטיבה) …
12/18
שאלה 3
א. לפי ניתוח באמצעות גישת הציפיות ורום ניתן לראות כי עד השמועה ששמעה, המוטיבציה של ענבר הייתה גבוהה מפני שציפייתה ותכליתיותה היו גבוהות, וכן הערך שנתנה למטרתה הראשית היה גבוה.
ערך גבוה – מטרתה הראשית של ענבר בארגון הייתה לקבל את תפקיד ראש החטיבה , והיא ייחסה למטרה זו חשיבות גדולה: " מבחינתה, אם תמונה לתפקיד ראש החטיבה, הרי תפקיד זה יאפשר לה להגשים את שאיפותיה". תכליתיות גבוהה – מטרתה המשנית של ענבר הייתה להצטיין בתפקידה כראש אגף על מנת …המוקדמות ונמשכה עד ליל".  יופי שרון, ניתוח מצוין 18/18
ב.        1. לאחר ששמעה ענבר את השמועה ממזכירתו של נדב המוטיבציה שלה ירדה, וזאת מכיוון שהתכליתיות שייעדה להצטיינותה ירדה (…) שאלה 4
באגף של ענבר מתקיימים 6 גורמים (לפחות) המשפיעים על מחויבותם של עובדים למטרה ועל המוטיבציה שלהם: מורכבותה של המשימה, תמיכת הממונה, הצלחה בעבר, מידת התחרותיות, צורך בהישג ואישיות.
מורכבותה של המשימה – (…) (…) חשוב לשים לב כי התבקשת לנתח את הגורמים אשר השפיעו על מחויבותם של עובדי האגף. לכן הניתוח היה צריך להתמקד אך ורק בעובדי האגף ולא ביחידים בארגון
8 /18
שאלה 5
א. הארגון הביורוקרטי מאופיין ע"י 5 מאפיינים, אשר כל אחד מהם מבטא אחד משני כוחות: כוח הדוחף לאחידות ולתיאום, או כוח הדוחף לשונות ולבידול.
מבנה היררכי מביא לידי ביטוי את הכוח השואף לשונות ולבידול מפני שהוא מייצר הבדלים בין עובדים הקשורים בכוח קבלת ההחלטות שלהם ובמעמדם בארגון.
נהלים וחוקים לכל פעילות מביאים לידי ביטוי את הכוח הדוחף לאחידות ולתיאום משום שאלו מגדירים התנהגות רצויה ובלתי רצויה לכל העובדים כולם, ומגבילה את מרחב ההחלטה האישי של כל עובד באופן נבדל. (…) יחסים פורמליים בלבד מביאים לידי ביטוי את הכוח השואף לאחידות ולתיאום משום שיחסים בלתי פורמליים הם במהותם משתנים ובלתי צפויים, ועל כן יחסים פורמליים מהווים פתרון מתואם ואחיד הניתן לתחזית מראש וחסר הפתעות.  מצוין 20/20