תכנון לימודים הוראה והערכה+הערות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 96
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1518

תקציר העבודה

שאלה 1
א.      במשך שנות הקיום האנושי, עסקו בני האדם בחינוך ככלי להכשרת הדור הצעיר לחיים בוגרים ועצמאיים. אולם, רק בתקופות מאוחרות תכנון הלימודים הגיע לכדי תחום עיסוק עצמאי שצמח בעקבות שינויים מהותיים בחברה והתפתחותה. בימי קדם, תפקיד החינוך התמקד בהקניית מיומנויות הנדרשות לניהול משק הבית ולפרנסתו, לתקשורת עם הסביבה והיטמעות בה. החינוך ברובו הוטל על ההורים והותאם לקהילות קטנות. השינוי המשמעותי הגדול התחולל בעקבות המהפכה התעשייתית. הקהילות הכפריות המצומצמות התחלפו בקהילות עירוניות גדולות, נפתחו מגוון מקצועות חדשים וההורים עבדו מחוץ לבית ולכן נעדרו במשך שעות היום. כך גדל הצורך במסגרת רחבה שתתאים לצרכים החדשים. בתי הספר יכלו להכיל כמות גדולה של ילדים בזמן שההורים לא בבית ולהכשיר אותם לעבודות המתאימות למפעל ולהתנהגות בחברה העירונית. בנוסף, החלו להתפתח תיאוריות בתחומים המנהליים שהשפיעו רבות על אופי החינוך בבתי הספר. כך בדומה למפעל בית הספר הורכב ממערכת שעות מאורגנת, בו על כל יחידת אנשים (כיתת לימוד) הוצב אחראי (מורה)…
שאלה 2
הפסיכולוגיה ההתפתחותית חוקרת את שלבי ההתפתחות של האדם מרגע היוולדו עד להגעתו לבשלות. תורה זו התפתחה בעיקר על ידי פיאז'ה וויגוטסקי אשר פעלו בנפרד מבלי להיוודע ולהיות מושפעים אחד מהשני. בין השניים יש שוני רב אך עם זאת, הם ראו באדם יצור מתפתח שיכולותיו משתנות בהתאם לגילו. פיאז'ה הציג סכמה המחלקת את שלבי ההתפתחות לארבעה חלקים, מגיל 0 עד לגילאים 15-16 בהם הוא האמין שהאדם מגיע לבשלות קוגניטיבית. תורתו ייחסה לשלבי ההתפתחות אופי אוניברסלי כלומר, כל הילדים מכל המינים ובכל העולם עוברים את אותם שלבים. פיאז'ה האמין שהילד לומד לפי השלב ההתפתחותי בו הוא נמצא ונעזר באינטראקציה עם סביבתו. למשל, ילד בגילאים 0-2 לומד בעזרת חושיו ולכן הוא לא יוכל להבין דברים שאינו רואה, שומע, מרגיש או מריח. כך ילד בגילאים אלו, ילמד באמצעות אינטראקציה עם חפצים, אנשים וחיות שהוא קולט בעזרת חושיו. חידושו המהפכני של פיאז'ה למעשה, נעוץ בכך שהוא מבדיל בין תפיסתם של ילדים לזו של מבוגרים. ילדים לא נתפסו עוד כ"אנשים קטנים" בעלי ידע מועט אלא כיצורים בעלי תפיסה שונה משל מבוגרים ולכן גם תהליך הלמידה שלהם מצריך גישה שונה. יותר מכך, כל שלב התפתחותי שעובר הילד יצריך גישה שונה מזו של השלב הקודם.
תרומתו של פיאז'ה לתחום תכנון הלימודים הייתה אדירה. גישתו המהפכנית דרשה מהמתכננים להתחשב בשלבים ההתפתחותיים של הילד לפי גילו. כך נדרשו המתכננים-
שאלה 3
תכנון תכניות הלימודים בימינו עומד בפני אתגר לא פשוט בשל התפוצצות המידע ההולכת וגוברת. בימינו קיימים תחומי ידע רבים ומקצועות רבים מספור המקשים על ברירת המידע. כיוון שהתלמיד מוגבל מבחינת כמות המידע שביכולתו ללמוד נאלצים מתכנני הלימודים לתעדף את הידע הנחוץ לתלמידים ביותר. דבר זה יוצר בעיות רבות: כיצד מחליטים אילו נושאים חשובים יותר ואילו פחות? כיצד מתגברים על-