ממ''ן 11 פסיכולוגיה בחינוך

מקצוע
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2018
מספר מילים 946

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 11
שם הקורס: פסיכולוגיה בחינוך שאלה 1
א.      הנעה פנימית – כוללת בתוכה 2 מאפיינים: צורך הישג וזרימה. צורך הישג נקבע ונטמע בשלבי הילדות, הינו צורך יציב ומקובע. ההנעה מתעוררת מגורמים הקושרים למטלה עצמה, הרצון להגיע לרמת הצטיינות ללא שום גמול או השפעה חיצונית, אלא מתוך עיניין לדוגמא: נערה שאוהבת לרקוד אשר רוקדת מעצם ההנעה מפעולת הריקוד עצמה ולא לשם פרס או הערכה. הסיפוק נגרם מעצם פעולת הריקוד עצמה. הנעה חיצונית – הגורם המניע את האדם הוא הרצון והשאיפה לקבל הכרה חיצונית למעשיו(פרס, הערכה, תעודה וכו') ההנעה החיצונית אינה קבועה היא משתנה בהתאם לתחומים בו האדם פועל. לדוגמא: תלמיד שבמתמטיקה השאיפות שלו יהיו נמוכות אך בספרות ההנעה שלו תהיה גבוה כי הוא  טוב בזה ומקבל הערכה מהמורה. ניתן לומר שההנעה החיצונית מחוברת ל"קרקע" וגמישה לעומת ההנעה הפנימית. הנעה מעורבת – הנעה הנגרמת משילוב מניעים פנימיים ומניעים חיצוניים לדוגמא: עבודה שהיא גם תחביב, אני אוהבתנהנת את מה שאני עושה(תגמול פנימי) ואני מקבל על זה גם תגמול חיצוני (משכורת).
ב.      מניע פנימי זרימה – זרימה חוויה המלווה בתחושת הנאה והתרוממות כתוצאה מהתעמקות במשימה (הנאה מעצם העשיה). ניתן לאפיין את הזרימה לפי המאפיינים הבאים: התאמה בין יכולת אישית לקושי המשימה (יכולות נמוכה למשימה קלה ויכולות גבוה למשימה קשה), מטרה ברורה, משוב מיידי, הרגשת שליטה, ריכוז שמופנה רק למשימה, שינוי בתחושת הזמן. זרימה מסווגת כהנעה פנימית מכיוון שתחושת ההנאה כל כך גדולה שאתה לא מרגיש איך הזמן עובר אתה במעין עולם משל עצמך, אפשר לראות זאת לדוגמא בעיקר אצל ילדים שמשחקים במשחק אהוב ונכנסים למעין "זון" שהזמן לא קיים בו. מניע חיצוני רמת שאיפה – רמת שאיפה היא רצף ציפיות שהאדם מציב לעצמו ביחס להיסטוריית ההצלחות והכישלונות שלו עוד גורמים שמשפיעים על רמת שאיפה הם  פחד מכישלון שגורם פשוט לויתור מחוסר אונים וגורמים חברתיים אני רואה מה חברי לקבוצה שואפים וזה משפיע עליי. חויות ההצלחה והכישלון מעצבות את רמת השאיפה בתחומים מסויימים ומשפיעות על: העדפותינו, תחומי עיניין והכיוונים בהם נבחר להתפתח.
רמת שאיפה מסווגת כמניע חיצוני מכיוון שהיא מושפעת מהסביבה, היא דינמית וגמישה זהו –
שאלה 2
א.      חרדת בחינות היא התעוררות של רגשות שליליים, פחד מהערכה שלילית. לחרדת הבחינות כמו לשאר החרדות כוללת שני מרכיבים: רכיב פיזיולוגי – יובש בפה, דופק מואץ, זיעה וכו' רכיב קוגניטיבי – מחשבות שליליות של לחץ, מצוקה, דיכאון ("אני אכשל") בזמן ההכנה לבחינה ובמהלכה. החרדה עוברת כאשר הסיטואציה נגמרת. גורם מרכזי של חרדת בחינות הוא החשש מהערכה שלילית. הפחד של התלמיד שמודדים אותו וביצועיו עומדים במבחן גורם לתחושת מצוקה ויכולת לאירוע מביך שיקרה, הוא ירגיש שהוא לא מוכן מספיק למבחן ושהוא יכול להיכשל ומשווה עצמו לתלמידים אחרים (פוביה חברתית).