תרבות תקשורת ופנאי בישראל: סמינריון: מקומן של אימהות ברשתות חברתיות על צרכים, סיפוקים, וחיזוקים

תקציר העבודה

מקומן של אימהות ברשתות חברתיות: על צרכים, סיפוקים וחיזוקים שם הקורס: תרבות, תקשורת ופנאי בישראל תאריך ההגשה: 23.01.2018
תוכן עניינים

1 .                  מבוא            –       2-4 
2 .                  סקירת ספרות    
2 .1              אימהות ואמהות  -…                      5-6
2 .2              הורים מקושרים   -…                      6-8
2 .3              שימושים וסיפוקים של אימהות  …                     8-9   
3 .                  מתודולוגיה   –
       10
4 .                  ממצאים ודיון
4 .1              אימהות והצורך האינטגרטיבי -.                    11-14
4 .2               חווית האימהות: על צרכים אפקטיביים -…                   14-16
4 .3              מענה על צרכים קוגניטיביים —                   16-18
4 .4              אימהות והקשר לאסקפיזם –.                   18-20 5.                  דיון ומסקנות  ..       21-24
6 .                  ביבליוגרפיה  
.        
5 -26

1 .    מבוא בעשור השני של שנות האלפיים רשתות חברתיות מקוונות נכנסו במהירות אל תוך חיי היומיום של התרבות המערבית כך שהם נתפסו כשימוש משמעותי בחייהם של משתמשים רבים. ממחקרים שנעשו אודות רשתות חברתיות עולה כי גם אימהות גולשות אל רשתות אלו בתדירות גבוהה וזאת במטרה למקסם את יכולת השיתוף שלהן בנושא הורות וכן במטרה לתחזק מעגלים חברתיים רחבים ומקוונים, ועל כך הן זוכות לקשרים חזקים יותר בהשוואה לקשרים אישיים במעגל המצומצם שלהן.
עד שנות האלפיים מאידך, הידע בנושא הורות הועבר לאימהות טריות וותיקות באמצעות קהילות טרום מודרניות וכן באמצעות המעגל המשפחתי והחברתי המצומצם אשר סייעו בכל הנוגע לידע בנושא הורות ולאופן התנהלותן ותפקידן של אימהות. כיום, בשונה מן העבר, בשל פריצתו של האינטרנט אל תוך בתים פרטיים, אימהות רבות נשארות בספירה הפרטית, בבית שלהן, ופונות אל קבוצות תמיכה אינטרנטיות המספקות תמיכה בהיקף רחב ומספקות צרכים נוספים של אימהות. כתוצאה מכך נוצר מצב בעידן המודרני של טשטוש גבולות גיאוגרפיים כאשר ידע וסיפוק צרכים אינו תלוי מקום וזמן וניתן לרכוש זאת ללא הגבלה.
כחלק מהתפתחותן של רשתות החברתיות נפתחו מגוון רחב של קבוצות מקוונות אשר מאפשרות למשתמש לבחור באופן סלקטיבי לאילו תכנים להיחשף בהתאם לציפיות ולצרכים שלו, כך שאותה קבוצה יכולה לענות על מספר צרכים של הנמענים כפי שגורסת שיטת השימושים והסיפוקים. מאז פריצתו של האינטרנט לבתים, השימוש בו מצד אימהות הולך וגובר וניכר כן הן גולשות אל פורומים ורשתות חברתיות המספקות מענה רחב לצרכיהן של אימהות אשר בוחרות באופן סלקטיבי לאילו תכנים ותוצאות חיפוש להיחשף . מכאן יהיה מעניין לבחון את השימושים והסיפוקים של אימהות במדיה החדשים במטרה להבין אילו שימושים וסיפוקים מסופקים אצל אימהות כאשר הן משתמשות בקבוצות מקוונות במסגרת הרשתות חברתיות (Cotten, Gupta, 2004).
זאת ועוד ניכר כי הסיבה לכך שאימהות החלו להיעזר בקבוצות תמיכה אינטרנטיות על חשבון עזרה מהמעגל האישי והקרוב,  בשל מספר מאפיינים בולטים של האינטרנט כגון: אנונימיות, זמן תגובה מהיר וריבוי מידע. באמצעות מאפיינים אינטרנטיים אלו, אימהות פונות בבקשה לסיוע ותמיכה ללא חשש של חשיפה, ללא המתנה ארוכה בשונה מקביעת תור למרפאה מקצועית, וכן הן עלולות למצוא מידע רב על נושא הורות שככל הנראה לא היו מוצאות אותו בזירה של המעגל המשפחתי-חברתי המצומצם.  (Lamberton, Lauren, Devaney, John, Bunting, Lisa, 2016).
מלבד הצורך הקוגניטיבי של אימהות והצורך בסיוע באמצעות קבוצות תמיכה מקוונות, מעניין יהיה לבחון אילו סיפוקים נוספים קבוצות התמיכה המקוונות מעניקות לאותן אימהות. לאור זאת אשתמש בגישת השימושים והסיפוקים הצומחת ממסורת ההשפעות המוגבלות בחקר השפעות תקשורת ההמונים ולפיה הנמען הוא צרכן בררן אשר נחשף אל התקשורת בהתאם לשיקוליו, רצונותיו וצרכיו ולכן הוא נתפס כסלקטיבי. כמו כן על פי גישה זו, עקב הצריכה ישנם מספר צרכים וסיפוקים בולטים השייכים לצרכן:  צרכים קוגניטיביים הנועדים למטרת חיזוק הידע ואיסוף מידע חדש, צרכים אפקטיביים הנועדים לחיזוק והתנסות רגשית וחווייתית,  צרכים אינטגרטיביים הנועדים לצורך לשיוך קבוצתית ומציאת מכנה משותף, ובנוסף צרכים אסקפיסטים הנועדים לצורך "לברוח" מן המציאות, וכן במטרה לבדר ולהרגיע. לאור האמור לעיל על סמך גישת השימושים והסיפוקים  שאלת המחקר שלי היא: אילו צרכים ממלאות קבוצות תמיכה מקוונות בקרב אימהות ישראליות בעשור השני של שנות האלפיים?
על מנת שאוכל לענות על שאלת המחקר שהצעתי בעבודתי, אשתמש בשיטת ניתוח תוכן איכותני המבוססת על ניתוח  טקסטים. באמצעות שיטה זו אחקור את אחת מן חמשת הקבוצות המובילות של אימהות בישראל ברשת החברתית 'פייסבוק'. קבוצה זו מהווה כקבוצת תמיכה מקוונת לאימהות ישראליות שנוצרה  ברשת החברתית פייסבוק בשנת 2016 ומונה למעלה מ-200,000 אימהות. דרך קבוצה זו אבחן אילו שימושים עושות אימהות ישראליות בקבוצה זו ומה הם הצרכים עליהם עונים התכנים בקבוצה על סמך הצרכים שהוצעו בשיטת השימושים והסיפוקים: קוגניטיביים, אפקטיביים, אינטגרטיביים ואסקפיסטים.
ממצאי המחקר המרכזיים עולה כי קבוצת התמיכה המקוונת לאימהות מסייעת לאימהות רבות במימוש צרכים וסיפוקים שבשונה מן העבר לא סופקו בשל אילוצים של זמן, עלויות, תלות במקום וזמן וכן בשל הפרדת גבולות גיאוגרפיים. כמו כן בדומה לממצאים של מחקרים נוספים שביצעו על השימוש של אימהות באינטרנט, נמצא גם פה כי שיתוף בין אימהות מביא לתחושה של סולידריות, העצמת הביטחון ובנוסף מביא להפחתת תחושת הבדידות.  כמו כן במדינת ישראל כפי שנחקר, לפורומים הווירטואליים קיימת היכולת להעצים את ההורים המשתמשים בהם כתוצאה מקבלת מידע ותמיכה חברתית ורגשית רחבה. כמו כן קבוצות מקוונות מעניקות מענה ייחודי להורים משום שהם מספקים שירותים חשובים כגון קבלת מידע, יצירת קשר חברתי- רגשי ופעילות פנאי אשר מעניקים להורה תחושת ביטחון עצמי ומעצימים אותם בפני האתגרים המורכבים שבמסע ההורי. כמו כן הצפת המידע בקהילות המקוונות מביאה את אותם הורים לרמת מודעות הורית גבוהה אשר מקשה עליהם לבחון מה מתאים עבורם מאחר והידע המועבר בקבוצות אלו הוא בלתי פורמאלי ולכן מבוסס על ניסיון אישי של הורים אחרים (ארם, פסקל, 2011).
עם זאת בשונה ממחקרים נוספים בנושא אימהות במדיה אשר השתמשו בשיטות ניתוח שונות שבמסגרתם נשלחו שאלונים וסקרים לאימהות, מחקר זה מבוסס של שיטת ניתוח תוכן שבאמצעותו נותחו פוסטים באחת מן חמשת הקבוצות המובילות של אימהות ברשת חברתית 'פייסבוק' ועל כן באמצעות הפוסטים והתגובות ניתן ללמוד על שימושים וסיפוקים נוספים שעל בסיסם פועלות אימהות בקבוצה. יתרה מכך לא נחקר בישראל קבוצות של אימהות ברשת חברתית 'פייסבוק' ולכן יהיה מעניין לבחון את השימושים והסיפוקים שעושות אימהות בקבוצה כאשר הן משתמשות באמצעות הפרופיל האישי שלהן כשהן חשופות למשתמשים אחרים וכך הן מבטלות את המאפיין של אנונימיות כפי שנחקר בפורומים מקוונים. לאור זאת ניכר כי הממצאים מצביעים על כך שהקבוצה המובילה של אימהות בישראל מעצימה אימהות ישראליות רבות ומעשירה אותן בידע, בנוסף היא מחזקת אותן בתחושת השייכות, מעניקה להן חוויה הקשורה לעולם האימהות ובנוסף גורמת להן מעת לעת לברוח מן המציאות לעולם בו הסיפוקים מתממשים.