ירושלים והוואטיקן - יחסו של הוואטיקן לירושלים

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2003
מספר מילים 8958

תקציר העבודה

יחסו של הוואטיקן לשאלת ירושלים ולמקומות הקדושים נושא עמוד מבוא
1
1 .      עמדת הוואטיקן עד להחלטת החלוקה
1 .1 נתוני יסוד שהשפיעו על מדיניות הכס כלפי המכלול      הישראלי-ערבי
1 .2 הוואטיקן והציונות עד להחלטת החלוקה- חשיפת המרכיב      התיאולוגי-דתי ביחס לציונות
1 .3 תוכנית החלוקה
1      
1  
2
2 .      התפתחויות דיפלומטיות בין הוואטיקן לישראל
2 .1    1948 פרסום איגרת שנייה ע"י פיוס ה- 12
2 .2    תוצאות השיחות הראשונות
2 .3    הצעת פיוס ה – 12 – פתרונות לבעיית י-ם
2 .4    נסיונות חוזרים ליצירת מגעים עם הוואטיקן – אוקטובר 1949
2 .5    הצעת אוסטרליה לבנאום מלא
2 .6    יוחנן ה- 23: 1958
3
3
3
4 5
5
6
3 .      פאולוס ה- 6 ומלחמת ששת הימים
3 .1    רקע
3.2    סוגיית י-ם, הבעיה הפלסטינית והמגעים עם ישראל לאחר מלחמת ששת הימים
3 .3    העקרונות המוצעים ע"י פאלוסו ה- 6 לפתרון סוגיית י-ם
6
6 7
 
8
4 .      הבעיה הפלסטינית והמגעים הראשונים בין הוואטיקן לאש"ף 9
  5.      יוחנן פאולוס השני: 1978
א.    עמדתו כלפי היהדות ב.     עמדתו לגבי סוגיית ירושלים והמכלול הפלסטיני יוחנן פאולוס השני וסוגיית י-ם
1 0    
1 1
6 .      הצעדים לקראת נרמול היחסים ומשברים בדרכם
1 3
7.      הסכמי היסוד- ההסכמים עם ישראל ואש"ף 7.1 הסכם היסוד בין ישראל לוואטיקן (1993) – תמצית מספר         הסעיפים 7.2 חופש דת וחופש הכנסייה בהסכם היבוד בין ישראל לוואטיקן –         פרשנות משפטית 7.3 ירושלים במסגרת הסכם הכס ואש"ף (2000) 7.4 הצעת הסטטוס קוו לגבי ירושלים: חוק בעל ערבויות בינלאומיות + תזכיר ראשי הקהילות הנוצריות בירושלים
1 3
1 3
 
1 4
 
1 5
1 6
8 . התייחסותו של הארכיבישוף ז'אן פול טוראן לשאלת ירושלים
2 2
9. מסקנות
2 4
1 0. מפה- המפה אינה מופיעה בקובץ  זה
2 6
1 1. הערות שוליים
2 7
                          מבוא- הוואטיקן לאורך שנים התעניין בשאלת א"י וי-ם[i] על המקומות הקדושים ,בעוד שמדיניותו לא ביצעה הפרדה בין המישור הדתי ללאומי, למרות שטען לה תמיד.
נקודת המוצא בגישת הואטיקן כלפי ישראל נעוצה בבינאום טריטוריאלי מוחלט של י-ם , תוך שכך חלו תנודות שונות בגישתו כלפי ישראל, אשר נבעו על רקע שינויים היסטוריים,  כהתעוררות התנועה הציונית בתחילת המאה  ה – -20,  תלאות העם היהודי ודעת הקהל העולמית שעוצבה לאורם, הקמת מ"י והבעיה הפלסטינית, והתחלפויות האפיפיורים עצמם. את גישת הואטיקן בהקשרה לסוגייה הישראלית ערבית, יש להבין לאור הזיקה הקיימת בין העולם הערבי לנצרות, (קיום אוכלוסייה נוצרית ערבית) ומכאן שלא ניתן לנתק את האינטרסים של הואטיקן לשימור  הנצרות מתוך גישתו למכלול הפלסטיני ישראלי. מכשולים רבים עמדו בפני נרמול יחסים בין ישראל לואטיקן, כאלו שמקורם בהשקפות דתיות וכאלו שמקורן בשיקולים פוליטיים. המגמה אליה דחפה ישראל לאורך היסטורית, עוד כשהגיחה בגלגולה הראשוני כתנועה ציונית נלהבת, הייתה גיבוש יחסים עם הואט' מתוך הכרה שדעתו משפיעה על דעת העולם .   [i] י-ם: ירושלים