יחסי הגומלין בין הרשות המקומית (הבירוקרטיה) לבין המגזר השלישי בעיר רמלה.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 12409

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה מנסה לבחון את יחסי הגומלין בין הרשות המקומית (הבירוקרטיה) לבין המגזר השלישי בעיר רמלה.  מטרת המחקר הינה להבין את האינטרסים המנחים את הבירוקרט ברשות המקומית בבואו לתמוך בארגון מגזר שלישי, ואת הגורמים המשפיעים על אינטרסים אלו. המחקר בוחן את הפרדוקס בין שאיפתו של הבירוקרט למקסם את מוטת השליטה של משרדו ולהגדיל את תקציבו, לפי מודל מקסום התקציב של ניסקנן (Niskanen, 1971) לבין העובדה כי גופים ממשלתיים ורשויות מקומיות מקטינים את תקציב משרדם בגין תמיכה מוגברת בארגוני מגזר שלישי מאז שנות השמונים (גדרון ועמיתים, 2000). המחקר נועד לסייע לארגוני מגזר שלישי להגדיל את פוטנציאל המימון שלהם בכך שיבינו מה משפיע על הנכונות לתמוך בהם. בנוסף, מהווה המחקר פתח למחקרי המשך בתחום, הצריכים לבחון באופן ממוקד יותר את הקריטריונים למימון ארגוני מגזר שלישי, את המעורבות של הרשות המקומית במדיניות הארגונים ואת חלוקת האחריות לביצוע בין הרשויות המקומיות לארגוני המגזר השלישי.
המחקר כולל שלושה מרכיבים: סקירת ספרות, ניתוח דוחות כספיים של העיר רמלה בנוגע לעמותות, ומחקר איכותי ברשות המקומית ובקרב עמותות העיר.  האינטרסים המנחים את הבירוקרטים בעיר נבחנו באמצעות ריאיון אנשי מפתח ברשות המקומית ובעמותות העירוניות. הראיון ששימש את המחקר היה ראיון מובנה עם שאלות פתוחות, כאשר סה"כ רואיינו 20 אנשי מפתח, 10 נציגים מן הרשות ו-10 נציגים מן העמותות.  בהתבסס על הרקע התאורטי השערת המחקר המרכזית הניחה כי התמיכה בעמותות ע"י הבירוקרט, אינה פוגעת בתקציב משרדו או במוטת השליטה שלו. שיערנו כי רק  האחריות תיפגע, מאחר והאינטרס של הבירוקרט לתמוך בעמותות, לאור הרקע התאורטי, הינו להסיר מעצמו אחריות (Day & Klien, 1987). ממצאי המחקר הראו כי הן הבירוקרטים והן העמותות סוברים ברובם, כי אין פגיעה  בתקציבו של הבירוקרט.  רוב הנבדקים טענו כי הבירוקרט אף מגדיל את תקציבו באופן עקיף באמצעות התמיכה בעמותות, מאחר ועבור מימון חלקי הוא זוכה לקרדיט מלא. עוד דיווחו מרבית המרואיינים כי הבירוקרט משפיע באופן ישיר על מדיניות הארגון, וכן מבצע פקוח ובקרה על פעילות העמותה. דהיינו, הבירוקרט אינו מאבד גם ממוטת שליטתו.  לבסוף, סברו מרבית המרואיינים כי האחריות לביצוע הינה משותפת הן לבירוקרט והן לעמותה, כאשר 60%  מנציגי העמותות אף ציינו מפורשות כי הם אינם חושבים כי הבירוקרט מנסה להסיר מעצמו אחריות.  מסקנות המחקר הינן אפוא כי אין סתירה בין שאיפתו של הבירוקרט למקסום תקציב, אחריות ושליטה, לבין הגדלת התמיכה בעמותות. בממצאים מראים כי הבירוקרט שומר על מוטת השליטה והאחריות גם לאחר העברת התקציב לעמותה, וכי באמצעותה הוא אף מצליח להגדיל בעקיפין את תקציבו. ההשערה המרכזית אם כך מאוששת, אם כי יש להיזהר מלהכליל את הנתונים לגבי ערים נוספות, וכן חשוב להתייחס בזהירות לכלל הממצאים בשל גודל המדגם ואופי המחקר (ראיון מובנה עם שאלות פתוחות).