היבטים חברתיים של חינוך לא פורמלי - תוכנית מניעת שימוש בסמים בקרב בני נוער

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 14225
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

השפעת תכניות מניעה במסגרת החינוך הלא פורמלי על עמדות תלמידים במסגרת החינוך הלא פורמלי תוכן עניינים
            מבוא
חינוך
1 .1  חינוך בלתי פורמלי – הגדרה
1 .2  חינוך משלים – הגדרה
1 .3  חישוב החינוך המשלים בנוגע למניעת השימוש בחומרים פסיכו – אקטיביים החברה והסם
2 .1   התפשטות השימוש בסמים בחברה:
·        המקרה הבודד ·        המקרה האנדמי ·        המקרה האפידמי
2 .2   השפעת השימוש לרעה באלכוהול ובסמים על החברה:
·        הפגיעה הישירה באחר ·        הנזק הכלכלי. ·        פגיעה ערכית – מוסרית
2 .3   פגיעה ושימוש בסמים ואלכוהול:
·        השימוש כעבירה ·        השימוש כגורם בביצוע עבירות ·        סמים פשיעה והתפתחות התבגרות
3 .1   התבגרות – הגדרה.
3.2   המתבגרים המשתמשים בסמים מבוא לחומרים פסיכו – אקטיביים
4 .1   השפעות פיסיולוגיות ופסיכולוגיות של השימוש בסמים.
4.2   הסמים – סוגים והשפעות.
4.3   מודלים להתמכרות לסמים.
5. עמדות א. אפיון העמדה ומרכיביה ב. כיצד נוצרות עמדות.
ג. מדידת עמדות
4 .4   שינוי עמדות
4 .5   דיסוננס קוגניטיבי
4 .6  הקשר בין עמדות והתנהגות מניעה א. הגדרה, סוכני המניעה וחשיבות הפעלתה בקרב בני הנוער ב. מודלים של מניעה ·       מודל בריאותי התנהגותי (גישת ידע – עמדות, גישת ערכים קבלת                       החלטות וגישת השייכות החברתית).
·       מודל ההרתעה החוקי הצעה לתוכנית מניעה אינטראקטיבית א. מטרות ויעדים.
ב. מרכיבי התוכנית האינטגרטיבית שאלת המחקר הצעה למחקר      10. סיכום ביבליוגרפיה מבוא
"תאר לעצמך את השפעת החשיש, אשר פותחת לפניך ארץ קסומה, תיאטרון מלא קסם ותעתועים, כאשר כל המתרחש מלא נסים ובלתי צפוי… אולם, כל זה הנו תפיסה מוטעית… השפעת הסמים הנה חלום אדיר בלבד…"(Baudelaire, C. Artificial Paradises: On Hashish and Wine as Means of Expanding Individuality, 1961).
ההתייחסות לחומרים פסיכו אקטיביים ולשימוש בהם שונה מחברה לחברה ומתרבות לתרבות. ישנן חברות, השוללות לחלוטין את החומרים הפסיכו אקטיביים והשימוש בהם. לעומתן  יש חברות הרואות את השימוש בסמים מסוימים כחלק ממערכת דתית – טקסית. אין חברה המתירה שימוש כוללני ובלתי מבוקר בכל הסמים, ומאידך גיסא, לא קיימת חברה השוללת מכל וכל את השימוש בכל החומרים הפסיכו אקטיביים. ההבדל בין החברות השונות בנושא השימוש בסמים חייב להיבדק ברמה של האידיאולוגיה הכללית ובגישה הכללית ובגישה החברתית הייחודית לכל סם וסם. היקף הנזק הנגרם כתוצאה מהשימוש וההתמכרות לחומרים פסיכו – אקטיביים אינו ברור מבחינת המיקרו והמאקרו. אך ברור כי הוא קיים בהיבטים רבים, כגון בתחום הבריאותי, הנפשי, האישי, והכלכלי. בישראל, השימוש בחומרים פסיכו – אקטיבים מוגבל. רשימת החומרים המופיעה בנסח לפקודת הסמים המסוכנים אינה מותרת בשימוש. נוסף לכך, ישנם חומרים המוגבלים בממכר מעל לגיל מסויים, כגון אלכוהול, למרות שמקובל להתשמש בו בטקסים דתיים.
בשנים האחרונות, תופעת השימוש בסמים, בעיקר בקרב בני הנוער התפרסמה בממדיה והפכה לתופעה קשה להתמודדות. לכן, רבה חשיבותה של תוכנית המניעה בגיל מוקדם על מנת למנוע מלכתחילה את השימוש בסמים ואת יצירת העמדות החיוביות כלפי סמים. יצירת עמדות שליליות כלפי סמים תקטין בעתיד את הסיכוי לשימוש בסמים, וזאת משום שהקשר בין עמדות להתנהגות חזק, במיוחד אם העמדות משתלבות היטב באישיות ובזהותו האישית של המתבגר בשלב כל כך קריטי בחייו. הסיכוי הקלוש שהתופעה תכלה, מותיר בפנינו את התקווה שהתופעה לכל הפחות תפחת, וכולי תקווה שאכן כך יהיה בזכות שיתופה של מערכת החינוך במלחמה בסמים.
עבודה זו תעסוק במניעת השימוש בסמים על ידי יצירת עמדות שליליות כלפי השימוש בסמים בבאמצעות החינוך הבלתי פורמלי. בהמשך העבודה, אנו נסקור את החינוך והחינוך הבלתי פורמלי ; את השימוש בסמים בחברה – התפשטות השימוש בסמים בחברה, השפעות השימוש בסמים על החברה והפגיעה הנגרמת כתוצאה מהשימוש בסמים ; גיל ההתבגרות והשימוש בחומרים פסיכו – אקטיביים בתקופה זו ; פרוט עח סוגי הסמים והשפעותיהם הפסיולוגיות והפסיכולוגיות ואף נסקור מודלים להתמכרות לסמים ; לאחר מכן, תוגדר מניעה, מטרותיה, השפעותיה וסוגיה. לבסוף, אציג את הצעתי למחקר בדבר טיבה של תוכנית המניעה.