תזה - השפעת משבר אמצע החיים על היציאה ללימודים

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 18663
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

מבוא   מחקר זה מבקש לדון בהשפעת מעבר אמצע החיים על המניעים ללמוד, בקרב תלמידי הקתדרה העממית בבת ים. היות והמחקר שואל מהם מניעים אלו, תתמקד הסקירה בהתפתחות צרכי האדם לאורך החיים בכלל ובמעבר אמצע החיים בפרט וכן בדגשים כלליים באשר לחינוך באופן כללי וחינוך מבוגרים באופן ספציפי.
  חוקרים קלאסיים רבים דנו בהתפתחות צרכי האדם לאורך החיים (Freud, 1910; Erikson, 1950; Maslow,
1 954).  מרבית החוקרים אף דיברו על תקופות קריטיות של מעבר בהם משתנים צרכי האדם והוא מבקש לגבש לו זהות חדשה ולמלא את החללים הנוצרים. במסגרת תקופות אלו, דנה הספרות המחקרית במשבר אמצע החיים המתרחש בשיא ההתפתחות האישית והמקצועית.  משבר זה, המופיע דווקא כאשר נדמה לאדם כי הוא מגשים את מטרותיו הינו תוצאה של ההבנה כי האדם הינו בר חלוף וכי זמנו מתקצר.   חוקרים רבים טוענים כי בתקופה זו של בלבול ומשבר זהות עובר האדם שינויים פיסיולוגיים, חברתיים, פסיכולוגיים, רוחניים ומשפחתיים ולכן מחפש הוא אחר פעילויות אשר "ידחו" את הקץ עבורו ויסייעו לו להיבנות מחדש (Sheehy, 1999, 1985; Gadot, 2004 ). פתרון  אפשרי למשבר זה ניתן לגזור מדברי Jung (1968) אשר טוען כי בכוחו של פנימיות האדם – "העצמי", לפתח את זהותו האותנטית מבלי להתייאש ולהניע אותו למקום טוב יותר.   היות וחוקרים רבים דנים בלימודים לאורך החיים כמענה על צרכים שונים וכן כגורמי שביעות רצון משמעותיים (Kimmel, 1990; Gadot, 2004; Fisher, 1988; Brockett, 1987; Tokatly, 1981,1995), החוקרת הניחה כי יכולים הם להוות גם כן מענה על צרכי ה"ריקנות" והבלבול של משבר אמצע החיים.
  בכדי לבחון סוגיה הוחלט לבחון מוסד לימודי אליו פונים מגוון מבוגרים היות והוא מהווה מענה על צרכים שונים. קריטריונים אלו נמצאו כהולמים את מוסד הקתדרה העממית היות והקתדרה שמה את הדגש על הייחודיות הפסיכו-פדגוגית של המבוגר, וכן בונה מתודולוגיה ספציפית  ודידקטיקה הולמת לאוכלוסיה זו, בכלל זה הקמה של צוות הוראה המתמחה בעבודה עם מבוגרים (Kirmayer,
1 994).
  היות והקתדרה העממית בבת ים עונה גם היא בהתאמה לקריטריונים שנזכרו, וכן מנוהלת היא על ידי הכותבת, מה שהופך אותה זמינה ונגישה למחקר,  נבחרה אוכלוסיית המחקר ממוסד זה.
בכדי לבחון את מניעי הלומדים בקתדרה, הופקו נתונים דמוגראפיים מכרטיסיות הלומדים וכן בוצעו 20 ראיונות עומק בקרב קבוצת לומדים אקראית.  מטרת ראיונות העומק הייתה להפיק מחקר איכותני אשר יוכל לבחון את הנתונים בסביבה הטבעית של  הנבדקים.
  ניתוח ראיונות העומק מנסה להצביע על מניעיהם האמיתיים של מבוגרים באמצע החיים לפנייה ללימודים, ובכך מהווה הוא ניסיון להעניק מענה הולם לשאלת המחקר.
  סקירת ספרות עדכנית הדנה בנושאים המוזכרים תוצג בפרק הבא של המחקר. לאחריה יוצג תיאור מתודולוגי איכותי המפרט את שאלת המחקר,שיטה, כלי, אוכלוסייה והליך. ממצאי המחקר הכמותיים והאיכותניים אשר התקבלו מן הראיונות יוצגו לאחר מכן, תוך התייחסות ספציפית לתחומי עיסוק וידע, המניעים ללימודים ותרומתם וכן השפעות הלימודים על מבוגרים בגיל המעבר של אמצע החיים.  לבסוף, מוצג דיון המתאר את הקשר בין התיאוריות שנסקרו לבין ממצאי המחקר.
הפרק האחרון של העבודה מהווה סיכום וכן כולל מסקנות והמלצות של החוקרת לאור הסוגיות שעלו ונדונו. פרק זה אף מנסה לזהות את משמעויות הממצאים לעבודה העתידית של סגלי חינוך.
  חשיבותו של מחקר זה הינה במיקוד סגלי החינוך וההוראה להכווין את המבוגרים הלומדים לתחומי לימוד היכולים להיות להם לעזר בתקופת מעבר אמצע החיים ומלכתחילה לפתוח אפשרויות הרלוונטיות לגיל זה בבתי הספר ובמכללות למבוגרים.
  המוטיבציה שהניעה את החוקרת למחקר בנושא זה נעוצה בכמה גורמים. ראשית, החוקרת עצמה הינה בגיל מעבר אמצע החיים ולכן חשה מקורבת יותר לתחום. מעבר לכך, החוקרת הינה מנהלת מכללה ללימודי מבוגרים ולכן חשיבות מיקוד והתאמת הלימודים לאוכלוסייה בגיל זה בעלת חשיבות מן הזווית המהותית. לבסוף, נגישות החוקרת לנתוני הסטודנטים המבוגרים בגין עבודתה בתחום החינוך וכן הבנתה את הנושא לאור ניסיונה, היוו גם הם תורמים עקיפים למוטיבציה למחקר זה.